هواشناسی و محیط زیست

عقاب طلایی مجروح پس از درمان ۹ ماهه در سرچهان فارس به طبیعت پرواز می کند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرچهان با تشریح مراحل تیمار و بازپروری یک عقاب طلایی آسیب دیده دراین شهرستان، گفت: اکنون بعد از ۹ ماه مراقبت و بازپروری این گونه کمیاب حیات وحش آماده بازگشت به طبیعت شده است.

به گزارش اول فارس ، محمد رضا میر سلیمانی افزود: یک عقاب طلایی از گونه های کمیاب حیات وحش حدود ۹ماه پیش با وضعیتی که شاهپرهایش را چیده بودند تحویل اداره محیط زیست سرچهان دادند، این گونه حیات وحش تحت مراقبت یکی از دوستداران محیط زیست بنام محمدامین کریمی قرار گرفت و مراحل تیمار و بازپروری را گذراند.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان، این عقاب طلایی ۹ ماه پیش با تفنگ ساچمه ای مورد آسیب قرار گرفته بود، با انجام اقدامات درمانی مشخص شد ۱۱ ساچمه آهنی در بدن عقاب طلایی قرار دارد، خوشبختانه نتایج اسکن های پزشکی تایید کرد که ساچمه ها در اعضای حیاتی عقاب قرار ندارد و به آن آسیب نزده است.

این عقاب طلایی ۹ ماه پیش با تفنگ ساچمه ای مورد آسیب قرار گرفته بود

میر سلیمانی با تقدیر از جراحان و دامپزشکانی که در خارج کردن ساچمه ها و درمان عقاب طلایی مشارکت داشتند ادامه داد:  دکتر محمد بازایی در این زمینه تلاش فراوانی انجام دادند که از زحمات این دامپزشک طبیعت دوست تقدیر می شود.

وی با تقدیر از پیگیری های محمدامین کریمی  دوستدار محیط زیست اضافه کرد: مراحل باز پروری و  انگل زدایی  بدن این گونه حیات وحش و همچنین آنتی بیوتیک تراپی نیز با موفقیت ادامه یافت و چون سطح بدن پرنده زخم های زیادی داشت، التیام این زخم ها قدری زمانبر شد و تقریبا بیش از ۸ ماه طول کشید.

بیشتر بخوانید:

کشف جسد ۲ سرباز که در حملۀ «کوروش کبیر» به شهر ساردیس کشته شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرچهان با بیان اینکه  سیستم طبیعی بدن عقاب طلایی به گونه ای است که  در هر سال در طبیعت فقط یک جفت شاهپر جدید می سازد گفت: یک دوره ی کامل پر ریزی برای عقاب طلایی بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد اما این پرنده تحت نظر متخصص پرندگان بود و به صورت مصنوعی با خوردن داروی خاص و زمانی کمتر از یک دهم زمان طبیعی شاهپرهای چیده شده را ریخت و شاهپرهای نو در آورد.

میر سلیمانی همچنین با تقدیر از همراهی و مشارکت دکتر محمد مهدی فتاحی متخصص پرندگان و یکی از دامپزشکان متخصص استان فارس اضافه کرد: در طول این چند ماه عقاب طلایی  بهترین تغذیه را داشته و همراه با مصرف انواع مکمل ها و مولتی ویتامین هایی که دامپزشک  تجویز می‌کرد اکنون آماده بازگشت به طبیعت است.

اشتراک گذاری