چاپ      کد خبر: 148437
14 تیر 1403

علائم مهم و هشدار دهنده دیابت نوع دو

دیابت ملیتوس، دیابت شیرین و دیابت بزرگسالان اسامی متعددی هستند که برای دیابت نوع ۲ به کار می‌روند. در دیابت نوع دو همانند دیابت نوع یک، بدن نمی‌تواند از گلوکز برای دریافت انرژی استفاده کند. به این ترتیب مقدار گلوکز خون در دیابت نوع دو بالا است. دیابت نوع دو به دلیل اختلال در مکانیسم سوخت و ساز بدن ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید وظیفه تنظیم گلوکز در بدن به عهده دو هورمون انسولین و گلوکاگون است.

علائم و نشانه های دیابت نوع دو

انسولین به سلول‌ها اجازه می‌دهد که از گلوکز خون به عنوان سوخت استفاده کنند. یعنی در شرایط عادی، هورمون انسولین باعث کاهش گلوکز خون می‌شود. اما در دیابت نوع دو شرایط فرق می‌کند. در دیابت نوع دو پانکراس هورمون انسولین تولید می‌کند، اما سلول‌ها نسبت به انسولین مقاوم هستند. یعنی هورمون انسولین روی فعالیت آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد. به همین دلیل به تدریج تولید هورمون انسولین در پانکراس کاهش و گلوکز خون افزایش می‌یابد.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با علائم دیابت نوع ۲ آشنا شوید.

دیابت نوع ۲ چه علائمی دارد؟ 

۱- ادرار مکرر:

ادرار مکرر و یا ادرار کردن بیش از حد، نشانه این است که میزان قند خون شما به اندازه ای بالا است تا این اتفاق برای شما می افتد. هنگامی که کلیه ها نمی تواند میزان گلوکز را حفظ کند، به برخی از آن ها اجازه می دهند تا به ادرار شما وارد شوند.این باعث می شود که شما ادرار کنید، بخصوص در طول شب.

۲-تشنگی شدید:

تشنگی مفرط یکی دیگر از نشانه های رایج دیابت است. این بیماری به میزان بالای قند خون گره خورده است که باعث تشنگی می شود و با ادرار مکرر بدتر می شود. اغلب، نوشیدن آب تشنگی را ارضا نمی کند.

۳-نداشتن دید واضح:

تاری دید یکی دیگر از علائمی است که در مبتلایان به دیابت نوع ۲ مشاهده می‌شود. تاری دید در صورت افزایش و کاهش ناگهانی قند خون رخ می‌دهد

۴- افزایش گرسنگی:

گرسنگی شدید یا پلی فاجیا نیز نشانه هشدار دهنده اولیه دیابت است. بدن شما از گلوکز خون برای تغذیه سلول هایتان استفاده می کند.وقتی این سیستم نارسا شوند، سلول های شما نمی توانند گلوکز را جذب کنند. در نتیجه بدن به طور مداوم به دنبال سوخت بیشتری است و باعث گرسنگی مداوم می شود.

زیرا گلوکز خیلی زیادی در جریان ادرار وجود دارد، ممکن است وزن کم کنید، حتی اگر زیاد غذا بخورید.

علائم و نشانه های دیابت نوع دو

۵-درد عصبی یا بی حسی:

ممکن است احساس بی حسی و یا گز گز در دستان و انگشتان خود کنید. این نشانه آسیب عصبی یا مشکل دیابتی است. این شرایط به طور معمول به کندی رشد می کند. شما احتمالاً بعد از سال ها زندگی کردن با دیابت این حس را تجربه خواهید کرد، اما می تواند نشانه اولیه در بسیاری افراد نیز باشد.

۶-احساس درد و بی‌حسی در پاها:

بی‌حسی و درد در پا زمانی رخ می‌دهد که قند خون برای مدت طولانی در سطح بالایی باقی بماند. در این حالت عصب بافت‌های بدن صدمه می‌بینند. این درد غالباً از پاشنه پا شروع شده و کم‌کم به سمت بالا و اندام دیگر حرکت می‌کند. معمولاً این درد و بی‌حسی افرادی را درگیر می‌کند که بیش از ۲۵سال است مبتلا به دیابت نوع ۲هستند.

۷-التیام آهسته زخم:

اگر دیابت داشته باشید، چند دلیل وجود دارد که التیام زخم هایتان آهسته شوند. در طول زمان، سطح قند خون بالا رگ های خونی شما را محدود می کند، گردش خون را کند کرده و به مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز برای التیام زخم ها نیاز دارد.

میزان قند خون بالا همچنین به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند، بنابراین بدن زمان زیادی را برای مبارزه با عفونت می گیرد.

۸-لکه های تیره پوستی:

تغییر رنگ قهوه ای تیره در پوست شما آکانتوز نیگریکانس نام دارد. این نشانه هشدار اولیه دیگری از دیابت نوع ۲ است. این قسمت بیشتر در زیر بغل، ناحیه گردن و ناحیه کشاله ران رایج است و پوست را نیز ضخیم و زمخت می کند.این امر باعث افزایش میزان انسولین در خون می شود، که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ رایج است، زیرا مقاومت انسولین پیشرو اصلی دیابت نوع ۲ است.

۹-خارش و عفونت های قارچی:

قند اضافی در خون و ادرار، غذایی برای قارچ ها را فراهم می کند که می تواند منجر به عفونت شود. عفونت های قارچی معمولاً در مناطق مرطوب و گرم پوست ایجاد می شود، مانند دهان، مناطق تناسلی و زیر بغل.

مناطق آسیب دیده معمولاً خارش دار هستند، اما فرد ممکن است در عین حال سوزش، قرمزی و درد را تجربه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم دیابت نوع ۲ را دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم و نشانه های دیابت نوع 2

عوامل خطر دیابت نوع ۲:

عواملی که ممکن است ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند، عبارتند از:

توزیع چربی:

اگر شما به طور عمده ای چربی را در شکم خود دارید، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما بیشتر است. اگر در شکمتان چربی دارید، احتمال ابتلا به دیابت نوع دیابت ۲ را در شما افزایش می دهد. اگر مردی با دور کمر بالای ۱۰۱.۶ سانتی متر یا یک زن با کمر بزرگتر ۸۸.۹ سانتی متر هستید.

وزن:

اضافه وزن عامل خطر اصلی دیابت نوع ۲ است. با این حال، شما با اضافه وزن دیابت نوع ۲ را رشد میدهید.

عدم فعالیت:

هرچه کم تر فعال باشید، ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما بیشتر خواهد بود. فعالیت جسمانی به شما کمک می کند وزنتان را کنترل کنید، از گلوکز به عنوان انرژی استفاده کنید که باعث می شود سلول های شما نسبت به انسولین حساس باشند.

نژاد:

اگرچه هنوز مشخص نیست.، اما مردم از نژادهای خاصی – از جمله سیاه پوست، اسپانیایی، هندی و آسیایی – آمریکایی – به احتمال بیشتری دیابت نوع ۲ نسبت به سفید پوستان دارند.

 سن:

ریسک دیابت نوع ۲ هنگامی افزایش می یابد که شما مسن تر شوید، به خصوص بعد از ۴۵ سالگی. احتمالاً به این دلیل است که افراد کم تر ورزش می کنند، توده عضلانیشان کم و وزنشان زیاد می شود.

اما دیابت نوع ۲ نیز به طور چشمگیری در میان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان افزایش یافته است.

سابقه خانوادگی:

اگر والد یا خواهر شما دیابت نوع ۲ دارد، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

پیش دیابت:

پیش دیابت، شرایطی است که در آن سطح قند خون شما بالاتر از سطح نرمال می رود، اما به اندازه ای بالا نیست که به عنوان دیابت طبقه بندی شود.پیش دیابت درمان نشده، اغلب به دیابت نوع ۲ می رسد.

دیابت بارداری:

اگر هنگامی که باردار هستید دیابت داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما افزایش می یابد.اگر یک کودک با وزن بیش از (۴ کیلوگرم) به دنیا آوردید، در معرض خطر دیابت نوع ۲ نیز قرار دارید.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار