علائم هشدار دهنده و نشانه های احتمالی مرگ گیاه کاکتوس

برخی از علائم به مشکلاتی اشاره دارد که می تواند منجر به مرگ گیاه شود و لحظه ای که متوجه هر یک از این نشانه ها شدید به سرعت عمل کنید تا فرصتی برای نجات کاکتوس داشته باشید.

در ادامه این بخش به برخی از نشانه های مرگ کاکتوس می پردازیم.

علائم و هشدارهای خراب شدن کاکتوس

قبل از اینکه به علائم جدی خراب شدن کاکتوس بپردازیم، خوب است برخی از علائم اولیه را بشناسید تا بتوانید در اسرع وقت با این موضوع مقابله کنید. در این بخش به برخی از علائمی که شما را نگران می کنند می پردازیم

چوب پنبه بستن

یکی دیگر از پدیده های رایجی که باغبان ها آن را با بیماری اشتباه می گیرند، چوب پنبه شدن است. در بیشتر موارد، با بالا رفتن سن گیاه، پنبه بستن به طور طبیعی اتفاق می افتد. در طی این مرحله، گیاه پوستی سفت و قهوه ای رنگ پیدا می کند.

قهوه ای شدن معمولاً از پایه گیاه شروع می شود و به تدریج تا ساقه رشد می کند. قسمت های تحت تاثیر چوب پنبه سفت و به قهوه ای روشن یا مایل به خاکستری قهوه ای تبدیل می شوند در چنین حالتی کاکتوس فقط پیر می شود و نمی میرد.

تغییر رنگ برخی از گیاهان

خوب است توجه داشته باشید که برخی از گیاهان کاکتوس در هنگام استرس و سختی تغییر رنگ می دهند. با این حال، گاهی این تغییر رنگ می تواند نشانه سلامت گیاه باشد. به عنوان مثال، اگر گیاه خود را در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید ممکن است قرمز شود که نباید باعث نگرانی شود.

تغییر رنگ

در بیشتر موارد، کاکتوس شروع به از دست دادن رنگ طبیعی خود می کند. بسته به اینکه مشکل واقعی از کجا نشات می گیرد تغییر رنگ می تواند از انتهای بالای ساقه یا از پایه گیاه شروع شود. اگر گیاه به رنگ زرد یا قهوه ای در آید جای بسی نگرانی است. تغییر رنگ شدید بسیار خطرناک است و اگر اقدام سریع انجام ندهید مرگ گیاه حتما اتفاق می افتد.

نشانه های مرگ کاکتوس

پژمرده شدن

یکی دیگر از نشانه های رایج که افراد به اشتباه برداشت می کنند پژمرده شدن گیاه است. اگر متوجه شدید که برخی از برگها ریخته و برخی از قسمت های آن در حال خشک شدن است، نشانه کم آبی است. در چنین شرایطی تنها کاری که باید انجام دهید آبیاری کاکتوس است.

اکثر گونه‌های کاکتوس‌ها با حفظ قسمت‌های جوان‌تر و خشک شدن و ریزش قسمتهای قدیمی به دوره‌های طولانی خشکسالی واکنش نشان می‌دهند. جای نگرانی نیست زیرا با آبیاری منظم گیاه می توانید به بهبودی آن کمک کنید..

شل و آویزان شدن گیاه

اگر کاکتوس آویزان شده باشد نشانه واضحی از پوسیدگی ریشه است. به خاطر داشته باشید که ساکولنت ها گیاهانی هستند که رشد آهسته دارند به این معنی که علائم مشکلات اساسی به کندی ایجاد می شود.

  • زمانی که متوجه علائم می‌شوید، می‌تواند به این معنی باشد که ریشه‌ها قبلاً پوسیده شده‌اند و غیر قابل ترمیم هستند.
  • اگر پایه گیاه زرد یا قهوه ای شده است، می تواند به این معنی باشد که کاکتوس در حال حاضر در وضعیت بدی قرار دارد.
  • پوسیدگی ریشه یکی از شایع ترین علل مرگ کاکتوس است و اغلب با از دست دادن برگ ها و ساقه های سفت گیاه همراه است.

برای نجات گیاه خود، آن را از داخل خاک بیرون آورده و تمام ریشه های پوسیده را شناسایی و آنها را قطع کنید. ریشه های پوسیده بسته به میزان پوسیدگی، قهوه ای یا حتی سیاه به نظر می رسند در حالی که رنگ ریشه های سالم، روشن است.

نرم شدن اطراف گیاه

در بیشتر موارد، تغییر رنگ با نرم و متورم شدن قسمت‌هایی از ساقه همراه است. این قطعات می توانند به راحتی با کمترین نیرو شکسته شوند و این به تنهایی نشانه مرگ کاکتوس است.

بوی بد گیاه

اگر گیاه کاکتوس بوی بدی از خود متصاعد کند باید نگران باشید زیرا این موضوع نشانه خوبی نیست. بوی بد به این معنی است که بخش قابل توجهی از گیاه کاملاً پوسیده شده است و احتمالاً هیچ کاری نمی توانید برای نجات آن انجام دهید.

به عبارت دیگر، گیاه مرده است و در چنین شرایطی تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که گیاه را دور بریزید و اگر هنوز نیاز به داشتن گیاه کاکتوس دارید گیاه جدیدی تهیه کنید.

عفونت قارچی

عفونت قارچی نیز یکی دیگر از نشانه های گیاه کاکتوس در حال مرگ است و شما به راحتی می توانید عفونت قارچی را تشخیص دهید “areolae”زیرا باعث ایجاد پارگی در بافت های گیاه کاکتوس می شود. پارگی ها ممکن است از ناحیه یا هر قسمت دیگری از بافت خارجی شروع شود.

عفونت‌های قارچی شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند اما، شایع‌ترین آن‌ها تنها دو مورد هستند. وجود فرورفتگی های قهوه ای رنگ بر روی بافت بیرونی گیاه که در بیشتر قسمت ها وجود دارند نشانه عفونت قارچی و ظهور لکه های سفید خاکستری نیز یکی دیگر از علائم عفونت قارچی است.

عفونت قارچی در قسمت بالایی گیاه ممکن است به اندازه پوسیدگی ریشه مضر نباشد اما، همچنان خطرناک هستند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب بیشتر در نتیجه چنین عفونت هایی، سمپاشی گیاه خود با یک قارچ کش طبیعی است به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند از روغن درخت چای رقیق شده در آب برای درمان چنین عفونت هایی استفاده کنند.

از طرف دیگر، می‌توانید نواحی آسیب‌دیده را تا زمان کامل درمان با الکل اسفنج کنید. با این حال، اگر عفونت خیلی شدید بود و قبلاً به بخشی از گیاه آسیب رسانده بود، ناحیه آسیب دیده را جدا کرده و زخم را استریل کنید.

مطالب مرتبط

۹ نکته کلیدی در آماده کردن باغچه خانگی برای فصل پاییز

۵ اشتباهی که هنگام نگهداری از گیاهان در پاییز نباید مرتکب شوید!

ساخت گیاه مصنوعی برای تصفیه هوا و تولید برق توسط زن ایرانی

نظرات