علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو

تسمه تایم در واقع یک تسمه دندانه‌دار است که دو قطعه مهم در موتور یعنی میل‌لنگ و میل‌سوپاپ را به هم متصل می‌کند.

میل‌لنگ قطعه‌ای است که با چرخش خود باعث حرکت پیستون‌ها و ایجاد انرژی می‌شود و میل‌سوپاپ نیز وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد.اطلاع از زمان تعویض و علائم خرابی تسمه‌تایم، می‌تواند کمک شایانی به آسیب‌نرسیدن به خودرو شما بکند. در این مقاله به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

علامت خرابی و پاره شدن تسمه تایم خودرو

چه زمانی باید تسمه‌تایم را تعویض کنیم؟

زمان تعویض تسمه تایم به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، مدل موتور و توصیه‌های کارخانه سازنده بستگی دارد. اما به طور کلی، بهتر است هر ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد یا هر ۴ تا ۵ سال یکبار، تسمه تایم و سایر قطعات مرتبط با آن مانند آب‌پوش پمپ و غلطک‌های راهنما تعویض شوند.

همانطور که گفته شد، تعیین زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم تنها به کیلومتر کارکرد خودرو بستگی ندارد. عمر مفید تسمه‌تایم نیز یک عامل بسیار مهم است. به طور معمول، تسمه تایم ها پس از ۳ تا ۵ سال باید تعویض شوند، حتی اگر خودرو مسافت کوتاهی را طی کرده و یا اصلا مسافتی را طی نکرده باشد. بنابراین، هم کیلومتر کارکرد و هم تاریخ تولید تسمه تایم باید در نظر گرفته شوند.

همچنین زمان دقیق تعویض تسمه تایم در هر خودرویی متفاوت است و به مدل و مشخصات فنی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، برای پراید، تعویض تسمه تایم هر ۱۰۰ هزار کیلومتر توصیه می‌شود، در حالی که برای پژو ۴۰۵ این مقدار ۷۰ هزار کیلومتر است. برای اطمینان از بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودروی خود، حتماً به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. این دفترچه، راهنمای کاملی برای نگهداری و تعمیرات خودروی شماست و اطلاعات دقیقی درباره زمان تعویض قطعات مختلف، از جمله تسمه تایم، در اختیار شما قرار می‌دهد.

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو کدامند؟

در ادامه این مطلب به نشانه های خرابی تسمه تایم می پردازیم.

۱-لرزش و صدای موتور در دور آرام

تسمه تایم خراب موجب می گردد تا پس از استارت خوردن، موتور اتومبیل فشار مضاعفی به خود وارد کرده و حرکات میل لنگ و بادامک با اختلال همراه شود. به همین دلیل لرزش غیر عادی و نیز صدایی آزاردهنده را دریافت می کنیم. اگر دقت بکنید، این صدا چیزی شبیه به تیک تیک می باشد که از داخل کاپوت و از محفظه ی موتور به گوش می رسد. به خاطر داشته باشید که این صدا می تواند نشانه ی پایین بودن سطح روغن یا فشار کم آن نیز باشد. این موضوعی ست که یک مکانیک می تواند واقعیت آن را به شما بگوید.

۲-خاموش شدن ناگهانی خودرو از  علائم خرابی تسمه تایم خودرو

خرابی تسمه تایم باعث می شود که با وجود استارت زدن، خودروی شما روشن نگردد. حتی ممکن است که شما صدای استارت خوردن اتومبیل را بشنوید، اما خبری از روشن شدن خودرو و به کار افتادن موتور آن نخواهد بود. برای روشن شدن خودرو و حرکت آن نیاز داریم که با هر بار چرخیدن میل بادامک، میل لنگ نیز دو بار بچرخد. بنابراین اگر تسمه تایم خودرو خراب باشد، این تنظیم به هم ریخته و در پس آن سوپاپ ها نیز به موقع عمل نخواهند کرد! دقت داشته باشید که تسمه تایم های با طول عمر بالا و در شرف پارگی، خطر بزرگتری برایتان به همراه دارند. به این شکل که این تسمه تایم ها غالبا در زمان روشن بودن خودرو پاره شده و می توانند به سرسیلندرها صدمات جدی وارد کرده و هزینه های سنگینی را ایجاد کنند.

علامت خرابی و پاره شدن تسمه تایم خودرو

۳-افزایش مصرف سوخت و به هم خوردن تنظیم اگزوز

اگر کمی دقت داشته باشید، حین خرابی تسمه تایم متوجه خروج دود اضافه و بیش از حد طبیعی از لوله اگزوز خودروی خود خواهید شد. در این حالت موتور برای حرکت فشار مضاعفی به قطعات خود وارد کرده و ضمن بالا رفتن میزان مصرف سوخت، دود اضافه ای نیز تولید می کند. البته این مشکل اگزوز می تواند دلایل فنی دیگری نیز داشته باشد، که در مطالب آینده به آن ها خواهیم پرداخت. اما حتما در صورت مشاهده ی چنین وضعیتی با یک مکانیک ماهر و متخصص مشورت نموده و تسمه تایم را مورد بازبینی قرار دهید.

۴-مشکلات شتاب خودرو

همیشه حین رانندگی نیاز است که به دور موتور خودروی خود توجه داشته باشید. اگر در حالی که سرعت موتور را بالا برده و انتظار دریافت شتاب بیشتری را دارید، مشاهده نمودید که دور موتور به ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ نزدیک می شود، باید به خرابی تسمه تایم شک کنید. دور موتور خودروی شما بالا می رود، در حالی که شتاب مورد نظر را از آن دریافت نمی کنید. در صورتی هم که خودرو شتاب مناسبی داشته باشد، دور موتور به شکلی غیرمنطقی بالا می رود. این موضوع می تواند به خرابی تسمه و یا شل شدن آن مربوط باشد. با این حساب برای حفظ سلامت خودروی خود و اجتناب از بروز هزینه های گزاف و پیش بینی نشده، حتما نسبت به علائم خرابی و پارگی تسمه تایم خودرو دقت داشته و نسبت به تعویض به موقع آن اقدام نمایید.

۵-نشت روغن جلوی موتور

نشانه دیگر سایش احتمالی تسمه تایم ، نشت روغن موتور از پوشش تسمه تایم است. روکش تسمه تایم شما با یک سری پیچ و مهره ثابت نگه داشته شده است که با گذشت زمان شل می شود. مسئله دیگری که باعث نشت روغن می شود ، این است که در صورت خراب شدن یا نصب نادرست ، واشر بین پوشش تایم موتور و بلوک موتور فرسوده می شود. نشت روغن از روکش تایمینگ خودرو منجر به گرم شدن بیش از حد و همچنین سایش زودرس تسمه تایم می شود.

۶-تغییر ظاهر تسمه تایم

اما مهم ترین چیزی که برای حفظ سلامت تسمه تایم و در پس آن، سلامت فنی خودرو توصیه می شود، تست و بازرسی دوره ای آن می باشد. ظاهر تسمه تایم به خوبی سلامت و یا خرابی را نشان می دهد. تسمه تایم های خراب، خوردگی دندانه داشته و یا شما قادر به مشاهده ی پارگی در قسمت های مختلف آن خواهید بود.

مطالب مرتبط

جزئیات کشف ۲ خودرو سرقتی در خیابان های شیراز/ دزدان در حال گردش گرفتار شدند

رانندگی با این دو خودرو نیازی به گواهینامه ندارد

رونمایی ایلان ماسک از خودرو Cybercab تسلا که فرمان و پدال ندارد

نظرات