علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

شاید برایتان پیش آمده که به ناخن های خود نگاه کرده و لکه های سفیدی روی آن ببینید.شایعترین عامل ایجاد این نقاط که میتواند هم روی انگشتان دست ها و هم روی انگشتان پاها ایجاد شود، وضعیتی است که به آن Leukonychiaمی گویند.گرچه به نظر میرسد با توجه به اسم آن، ابتلا به این وضعیت، […]

شاید برایتان پیش آمده که به ناخن های خود نگاه کرده و لکه های سفیدی روی آن ببینید.شایعترین عامل ایجاد این نقاط که میتواند هم روی انگشتان دست ها و هم روی انگشتان پاها ایجاد شود، وضعیتی است که به آن Leukonychiaمی گویند.گرچه به نظر میرسد با توجه به اسم آن، ابتلا به این وضعیت، نشان دهنده اختلالی جدی باشد، اما معمولا اینگونه نیست.جنس اصلی ناخن از پروتئینی به نام کراتین سخت می باشد و در هنگام ساخته شدن ناخن گاهی اوقات حباب های هوا ایجاد می شود

لکه سفید روی ناخن

با این حال در این مقاله برخی از عوامل ایجاد لکه های سفید روی ناخن را بررسی خواهیم کرد.

۱-عفونت قارچی:
یک نوع قارچ به نام اونیکومایکوزیس سطحی سفید رنگ که مخصوص ناخن است؛ ناخن های پا را تحت تاثیر قرار می دهد. از نشانه های اولیه ابتلا به این قارچ لکه های سفید روی ناخن های پا می باشد. عفونت قارچی از سطح ناخن به پوست زیر آن نفوذ می کند و گسترش می یابد. در نهایت ناخن های پا پوسته پوسته، ضخیم و شکننده می شوند.

۲-آسیب و ضربه به ناخن:
آسیب و ضربه به پایه ناخن باعث ایجاد سفیدی روی ناخن ها می شود. این نقاط بعد از رشد ناخن و با بالاتر آمدن قابل مشاهده هستند. به دلیل اینکه رشد ناخن ها مدت زمان زیادی را لازم دارد ممکن است آسیب وارد شده را به خاطر نداشته باشید.

برخی از این صدمات اثر خود را تا ۴ هفته نشان نمی دهند. از آسیب های متداولی که به ناخن ها وارد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: لای در ماندن انگشت، افتادن وسیله ای سنگین بر روی انگشت، ضربه خوردن توسط چکش، اصابت انگشت با میز یا تخت، انجام مداوم مانیکور و فشاری که به ناخن در حین مانیکور وارد می شود.

۳-کمبود مواد معدنی در بدن:
در صورت کمبود مواد معدنی و یا ویتامین ها این لکه های سفید روی ناخن پدیدار می شوند. بیشترین تاثیر به کمبود کلسیم و روی ارتباط دارد.

علت ایجاد لکه سفید روی ناخن کودک

مشکل لکه های سفید روی ناخن ممکن است برای کودکان هم ایجاد شود. اگر شما هم با سفید شدن ناخن کودک مواجه شدید، بهتر است که سریعا به پزشک اطفال مراجعه کنید اما خیلی نگران نباشید. سفید شدن روی ناخن کودک در اغلب مواقع خطرناک نیست و با گذشت زمان بهبود پیدا می کند. در واقع در بیشتر اوقات علت سفید شدن ناخن کودک چیز نگران کننده ای نیست.

پیشنهاد می کنیم که اگر ناخن کودک شما به مشکلات زیر دچار شده است، برای سفیدی ناخن کودک به پزشک مراجعه کنید.

  • در صورتی که تمام ناخن های کودک به طور کامل سفید شوند.
  • اگر خطوط موازی و سفید رنگ، سطح تمام ناخن های کودک شما را پوشش دهد.
  • در صورتی که ناخن کودک به رنگ سفید یا حتی قهوه ای دربیاید.
  • اگر لکه سفید روی ناخن کودک یک ساله یا بزرگتر شما روی تمام ناخن‌ها وجود داشته باشد.

به جز این موارد، علت لکه های سفید روی ناخن کودکان مشکل حادی نیست.

اندازه و شکل لکه ها
برای بعضی افراد ممکن است این سفیدی ها به شکل یک نقطه کوچک باشد و برای دیگر افراد این سفیدی ظاهری بزرگتر و کشیده تر داشته باشد. گاهی سفیدی روی ناخن و در بعضی مواقع به طور همزمان روی چندین ناخن ایجاد شوند. شایع ترین علت ابتلا به لوکونیشیا آسیب و صدمه رسیدن به پوست زیر ناخن است. آسیب بر اثر ضربه و زخم شدن پوست این ناحیه به وجود می آید. همچنین انجام پدیکور، مانیکور و استفاده دائم از ژل و مواد اکریلیک به ناخن ها صدمه می زند.

لکه سفید روی ناخن

راههای پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن و آسیب دیدن آن

۱- دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه یسفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود ۱ ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیر از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

۲- لاک ناخنتان را عوض نمایید

بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخنتان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد. بهمین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخنتان را پیدا نمایید.

۳- مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پسرژیم غذایی سالمداشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقداند این سیاهی ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما به حرها رژیم غذایی سرشار از مکمل ها از جمله این مکمل ها فواید زیادی در پی دارد.

لکه سفید روی ناخن

۴-روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد قارچ و ضد التهابی است به همین دلیل به عنوان درمانی خانگی برای درمان مشکلات ناخن به کار می رود. برای استفاده از روغن نارگیل می توانید چند قطره از آن را روی ناخن های خود پخش کرده و سپس به آرامی ناخن ها را ماساژ دهید.جذب مواد از طریق ناخن فرآیندی دشوار و زمان بر است. پیشنهاد می کنیم که برای جذب بهتر مواد از طریق ناخن، روغن نارگیل را شب روی ناخن بمالید و بگذارید تا صبح روی دست بماند. صبح روز بعد می توانید دستان خود را با آب بشویید.

۵- تمیز نگه داشتن ناخن ها

بعضی ها معتقداند سفید شدن ناخن ها ناشی از عفونت می باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، اما بنظر می رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست می باشد.

۶-ترکیب روغن زیتون و لیمو

۲ قاشق چایخوری آب لیمو را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. محلول حاصل را روی ناخن بمالید و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه روی ناخن ها بماند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه دستان خود را با آب بشویید.

مطالب مرتبط

علت شکستن مداوم ناخن چیست؟

۹ روش طبیعی و موثر برای سفید کردن ناخن ها

دلیل زرد شدن ناخن چیست؟ + ۹ روش برای درمان آن

نظرات