چاپ کد خبر: 134759
30 بهمن 1402

علت بوی نم خانه چیست و چگونه باید آن را برطرف کرد؟

برخی بوی نم را در خانه حس می کنند و شاید ندانند که این بو از کجاست و چگونه می توان آن را برطرف کرد.در این مقاله با ما همراه باشید تا روش از بین بردن این بو را یاد بگیرید.

از بین بردن بوی نم

چه چیزی باعث بوی کپک و نم می‌شود؟

حتماً تا به حال بوی چوب‌های پوسیده یا حوله‌های خیس و مانده را استشمام کرده‌اید. نشتی لوله یا سقف نیز می‌تواند باعث ایجاد رطوبت و بوی نم شود. رطوبت محیطی مناسب برای رشد کپک ایجاد می‌کند. وقتی هاگ‌ها شروع به تکثیر می‌کنند، گاز‌هایی از خود ساطع می‌کنند که بینی ما می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد. هاگ‌های کپک به سرعت تکثیر می‌شوند و بوی زیادی را تولید می‌کنند. مناطقی که کپک در آن رشد کرده است را به سرعت تمیز کنید و محل را برای جلوگیری از رشد دوباره کپک ضدعفونی کنید.

منبع بوی کپک و نم را پیدا کنید

تا زمانی که منبع بوی کپک را شناسایی نکنید، هرگز نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید و ممکن است کپک‌ها به سرعت رشد کنند و از بین بردن آن‌ها سخت‌تر شود.

  • جستجو را از قسمت‌هایی مانند حمام که گرم و مرطوب است شروع کنید. دیواره‌های حمام، پرده‌ی حمام، روشویی، وان و توالت را بررسی کنید.
  • در آشپزخانه به دنبال نشتی سینک و ماشین ظرفشویی باشید. زیر و داخل یخچال و وسایل کوچکی که از آب استفاده می‌کنند، مانند قهوه ساز و چایی ساز را چک کنید. حتماً سطل زباله را نیز بررسی کنید، زیرا ممکن است کپک در زیر کیسه‌ی زباله رشد کند.
  • درز پنجره‌ها و زیر گلدان‌های اتاق خواب و نشیمن را نگاه کنید. کمد‌های کفش و لباس را نیز چک کنید. زیرا لباس‌ و کفش‌های مرطوب می‌توانند باعث ایجاد کپک شوند.
  • اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و گاراژ را چک کنید. مناطق مرطوب اطراف پنجره‌ها، آبگرمکن و دریچه‌های هوا را بررسی کنید.
  • نشتی ماشین لباسشویی و اطراف واشر‌ها را که می‌تواند باعث ایجاد کپک در لباسشویی شود، بررسی کنید. مطمئن شوید که دریچه‌ی خشک کن تمیز است و دریچه‌ی بیرون مسدود نیست و جریان هوای کافی برای از بین بردن بوی کپک و نم وجود دارد.
  • نشتی‌ها می‌توانند در داخل دیوار‌ها حرکت کنند. برای مثال نشتی آب در اتاق زیر شیروانی از یک سقف قدیمی می‌تواند حرکت کند و در بقیه دیوار‌های خانه نیز ظاهر شود.
  • کیف‌های ساحلی تابستانی و ورزشی باید بررسی شوند، زیرا حوله‌های خیس، اسباب‌بازی‌های آبی، جوراب‌های ورزشی خیس، روکش‌های لباس ورزشی و موارد دیگر همگی می‌توانند باعث کپک زدگی شوند.
  • در آشپزخانه و کابینت‌ها نیز می‌توانند مشکل ایجاد کنند.

از بین بردن بوی نم و کپک

متاسفانه وجود نم و رطوبت در خانه، بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند که در برخی مواقع آزاردهنده است. روش‌های خانگی بسیاری وجود دارد که برای رفع بوی نم خانه کاربرد دارد. در ادامه، چهار راهکار مفید و مناسب را به شما معرفی می‌کنیم تا از شر بوی بد نم و رطوبت خلاص شوید.

تهویه هوای مناسب

اگر به‌دنبال راهکاری برای این که چگونه رطوبت اتاق را بگیریم، می‌گردید، حتماً تهویه هوا و فن مناسب برای خانه خریداری کنید. مردم مناطق شمالی کشور که رطوبت و نم زیادی را تجربه می‌کنند، باید از فن برای ردوبدل شدن هوا و ورود هوای تازه به منزل خود استفاده کنند. راه اندازی سیستم تهویه مناسب می‌تواند برای از بین بردن رطوبت هوای خانه بسیار کاربردی باشد. وجود نم و رطوبت، یکی از عوامل آسیب رساندن به وسایل چوبی ازجمله کنسول چوبی ساده، کمد، مبلمان و سایر اقلام چوبی می‌شود. کلیه چوب‌ها اگر در معرض رطوبت قرار بگیرند، دچار فرسودگی و کپک‌زدگی می‌شوند.

از دستگاه‌های تهویه هوا در طولانی‌مدت استفاده نکنید؛ چرا که هوای خانه باید مقداری رطوبت داشته باشد. دمای هوای متعادل برای منزل بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است و کمتر یا بیشتر از این مقدار برای سلامتی مناسب نیست. حتماً درنظر بگیرید که هوای داخل خانه باید مقداری رطوبت برای جلوگیری از بیماری‌ها داشته باشد. همچنین باز گذاشتن پنجره به خروج رطوبت و نم خانه کمک شایانی می‌کند.

دارچین و پوست پرتقال:

مقداری پوست پرتقال و آب را با ۲ قاشق دارچین ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید. بعد از جوشیدن، زیر گاز را خاموش کنید. بوی جذاب پرتقال و دارچین فضای داخلی خانه شما را عطرآگین می‌کند و برای از بین بردن بوی نم دیوار کاربردی و مناسب است.

از بین بردن بوی نم

لیموترش:

برای از بین بردن بوی نم کمد دیواری، داخل قابلمه آب بریزید و یک عدد نارنج یا لیموترش را در آن با پوست رنده کنید. وقتی این ترکیب به جوش آمد، فضای خانه شما پر از بوی نارنج یا لیموترش می‌شود و بوی رطوبت در خانه رفع می‌شود.

سرکه سفید:

مقداری سرکه سفید را داخل بطری اسپری بریزید و در قسمت‌های مختلف خانه این ماده را اسپری کنید. بعد از گذشت چند دقیقه، با پارچه‌ای تمیز سرکه را از روی سطوح مختلف پاک کنید. درنظر داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان سرکه را روی سطح سنگی نریزید که لکه ایجاد می‌کند.

جوش شیرین:

استفاده از جوش شیرین نیز برای رفع بوی نم در خانه پیشنهاد می‌شود. برای از بین بردن بوی نم روی فرش و جلوگیری از کپک زدن کمد دیواری به‌دلیل رطوبت فراوان، روی آن‌ها مقداری جوش شیرین بپاشید و تا ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس با استفاده از جاروبرقی یا جارو شارژی، جوش شیرین‌ها را از سطح کمد دیواری و روی فرش پاک کنید.
هرگاه بوی نم یا رطوبت را در خانه حس کردید، حتماً از راهکارهای بالا برای از بین بردن بوی نم خانه و جلوگیری از ایجاد رطوبت در کمد دیواری، دیوار و کف و سقف خانه استفاده کنید.

چگونه کپک را تمیز کنیم؟

برای از بین بردن کپک می‌توانید از ترکیب آب و سفید کننده استفاده کنید.
وقتی منبع بوی کپک را پیدا کردید باید سریع آن را پاک کنید. برای یک یا دو نقطه کوچک از کپک، لازم نیست از سفید‌کننده استفاده کنید. می‌توانید از یک سطل آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی برای پاک کردن هاگ‌های کپک استفاده کنید. برای کپک‌های بیشتر از سفید‌کننده استفاده کنید. در یک سطل ۱ گالن آب را با ۱ فنجان سفید‌کننده کلر رقیق کنید. این محلول به طور موثری کپک روی کاشی و سرامیک، دیوار‌های سیمانی و پارچه‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید سطح کپک را با سرکه‌ی سفید اسپری کنید. سرکه باید به مدت یک ساعت رو سطح بماند، سپس با یک اسفنج یا پارچه‌ی میکروفایبر آغشته به جوش شیرین سطح را پاک کنید.

کلام آخر

اگر در حمام یا آشپزخانه کپک مشاهده کردید از محصولات کپک‌کش استفاده کنید. برای رنگ‌آمیز دیوار‌ها بهتر است از رنگ‌های ضد کپک استفاده کنید. رطوبت بالا و تهویه‌ی ضعیف می‌تواند به رشد کپک کمک کند. بنابراین همیشه سطوح را خشک نگه دارید و گردش هوای خانه را بهبود دهید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار