سلامت و درمان

علت تپش قلب ناگهانی چیست؟ + علائم و درمان خانگی آن

تپش قلب ناگهانی در افراد می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

تپش قلب همان ضربان شدیدی‌ست که در قفسه سینه احساس می‌کنید و درصورت تداوم، باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل و درمان های خانگی انی مشکل بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تپش قلب چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دقیقا همان زمانی که احساس می‌کنید قلب‌تان به‌طور غیرعادی و ناگهانی می‌تپد، دچار تپش قلب شده‌اید. معمولاً در این شرایط ضربان قلب‌تان سریع‌تر و قوی‌تر از همیشه است و این ضربان در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس می‌شود. ممکن است بار اولی که تپش قلب ناگهانی به‌ سراغ‌تان می‌آید، استرس بگیرید و فکر کنید که حتما قلب‌تان دچار یک مشکل جدی شده‌است. اما تپش قلب معمولاً جدی و آسیب‌رسان نیست و ممکن است بعد از مدتی خودبه‌خود از بین برود. پس می‌توانید به عوامل ایجاد آن دقت کنید تا ببینید که چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت تپش قلب ناگهانی

این روزها شرایط زندگی‌مان به‌گونه‌ای پیش می‌رود که ممکن است تپش قلب بالا را به دلایل مختلفی تجربه کنیم. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اضطراب و استرس بالا: روزهای کاری شلوغ، فشار عصبی و تنش‌های مختلف باعث می‌شود که در طول روز سطح استرس‌مان بیش از حد بالا رود. واکنش طبیعی بدن به این شرایط معمولا به شکل تپش قلب بالا خود را نشان می‌دهد. پس بهتر است بیشتر حواس‌مان به میزان اضطراب و استرسی باشد که در طول روز تحمل می‌کنیم.
  • ورزش: ورزش و فعالیت شدید فیزیکی می‌تواند ضربان قلب‌مان را از حد نرمال بیشتر کند.
  • کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا: اگر مقدار زیادی کافئین به بدن‌مان وارد شود، ممکن است میزان تپش قلب‌مان بالا رود.
  • بیماری تیروئید: اگر تیروئید پرکاری داشته باشیم، ممکن است مدام تپش قلب بالا را تجربه کنیم.
  • مشکلات قلبی: ممکن است مشکل اصلی تپش قلب‌مان به مشکلات قلبی، نواقص قلبی، آریتمی، سابقه حملات قلبی یا جراحی قلب برگردد.
  • نیکوتین: مصرف سیگار و سایر دخانیات می‌تواند از علل تپش قلب ناگهانی باشد.
  • برخی داروها: مصرف برخی داروهای خاص مثل داروهای بیماری آسم، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرماخوردگی و آلرژی، داروهای ضدافسردگی و برخی از داروهای گیاهی می‌تواند ضربان قلب را بالا ببرد.
  • کم‌خونی: اگر میزان آهن بدن‌مان کم باشد، ممکن است میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها کاهش یابد و تپش قلب ایجاد شود.
  • کمبود خواب: اگر کم‌تر از حد نرمال بخوابیم، به احتمال زیاد همیشه درگیر تپش قلب می‌شویم.

چه زمانی برای تپش قلب بالا به پزشک مراجعه کنیم؟

در کل تپش قلب نرمال نیست و هر وقت که ضربان قلب‌تان را احساس کردید، یعنی تپش قلب دارید. تعداد ضربان قلب در حالت نرمال بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است؛ اگر ورزش می‌کنید یا داروهای کاهنده ضربان قلب می‌خورید، این عدد ممکن است در شما متفاوت باشد. اگر ضربان قلب‌تان به‌طور مداوم بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه است یا قلب‌تان کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه دارد، یعنی باید خودتان را به یک پزشک متخصص نشان دهید تا علت ایجاد آن بررسی شود.

علاوه‌بر این، اگر احساس کردید که هرکدام از علائم زیر را دارید، باید با یک پزشک مشورت کنید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا ضعف بدنی
  • تپش قلب مداوم و مکرر

پزشک متخصص ممکن است برای بررسی شرایط شما از روش‌هایی چون لکتروکاردیوگرام (ECG)، هولتر مانیتورینگ و آزمایش خون کمک بگیرد تا علت عملکرد نادرست قلب‌تان را بررسی کند.

علت تپش قلب ناگهانی در آقایان

علل شایع تپش قلب ممکن است در آقایان و خانم‌ها یکسان نباشد. آقایان ممکن است به دلایلی چون مشکلات زیر نشانه‌های تپش قلب را تجربه کنند:

  • عوامل روانی و استرس‌زا
  • حملات پانیک
  • فعالیت‌های فیزیکی سنگین
  • مکمل‌ها
  • خستگی زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف قرص‌های لاغری

علت تپش قلب در زنان

هر کدام از دلایلی که تا اینجا گفتیم، ممکن است علت تپش قلب ناگهانی در زنان هم باشد؛ اما عوامل دیگری هم در ایجاد این بیماری نقش دارد؛ عواملی مثل:

  • بارداری
  • یائسگی
  • سیکل قاعدگی
  • کم‌آبی بدن
  • تب و عفونت
  • خستگی
  • کم‌خونی

سوالات متداول درباره علت تپش قلب ناگهانی

از آنجایی‌که افراد زیادی به فکر درمان تپش قلب هستند و سوالات زیادی در این زمینه برای‌شان پیش می‌آید، ما در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سؤالات را انتخاب کرده‌ایم و می‌‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم.

۱- تپش قلب ناشی از کم‌خونی چگونه است؟

اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید، معمولاً رنگ‌پریده هستید و مدام احساس ضعف می‌کنید، به احتمال زیاد کم‌خونی دارید و اگر در این شرایط تپش قلب مدام به سراغ‌تان می‌آید، باید قبل از هرچیزی به فکر درمان کم‌خونی خود باشید.

۲-تپش قلب ناگهانی ناشی از مشکلات قلبی چگونه است؟

اگر تپش قلب به مشکلات قلبی مربوط باشد، ممکن است عوارض زیاد و جبران‌ناپذیری داشته باشد. درد قفسه سینه، گیجی و تنگی نفس شدید نشانه‌هایی هستند که در این شرایط، همراه با تپش قلب خود را نشان می‌دهند و نیاز دارند که به‌طور جدی پیگیری شوند. چون این نوع تپش قلب می‌تواند باعث سکته، عفونت دور قلب، نارسایی و ایست قلبی شود.

۳- چرا تپش قلب با تعریق زیاد همراه است؟

اگر همراه با تپش قلب، زیاد عرق می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از استرس و اضطراب بالایی باشد که بدن‌تان دارد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. علاوه‌بر این، دلایل زیر هم باعث ایجاد تپش قلب و تعریق زیاد به‌طور همزمان می‌شود:

  • سیستم عصبی با شرایط فیزیکی شدید و ورزش‌های سنگین، فعال می‌شود و تپش قلب و میزان تعریق بدن را بالا می‌برد.
  • مصرف مواد محرک مثل کافئین و داروهای ضد افسردگی می‌تواند تعرق بدن و تپش قلب را زیاد می‌کند.
  • احساسات شدید مثل ترس زیاد، شادی بیش از حد و هیجان بالا می‌تواند از دلایل دیگر این مشکل محسوب شود.

۴- چرا تپش قلب باعث بی‌حسی در اندام‌های بدن می‌شود؟

تپش قلب همراه با بی‌حسی در اندام‌ها ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل جدی در سیستم قلبی عروقی یا سیستم عصبی باشد. علاوه‌بر این، کاهش جریان خون، کاهش اکسیژن‌رسانی، مشکلات عصبی، عدم تعادل در الکترولیت‌ها، مشکلات متابولیکی، حملات قلبی و سکته مغزی هم می‌تواند چنین مشکلی را در بدن ایجاد کند.

۵- تپش قلب و فشار خون پایین چه ارتباطی با هم دارند؟

این مشکل زمانی پیش می‌آید که قدرت قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ‌ها و رساندن آن به اندام‌ها کم می‌شود. این علائم ممکن است با سرگیجه و تهوع هم همراه باشد.

۶- تپش قلب ناگهانی هنگام ورزش با چه علائم دیگری همراه است؟

معمولاً در هنگام ورزش تپش قلب بالا می‌رود و رنگ صورت سرخ می‌شود. البته ممکن است چنین مشکلاتی به دلایلی چون استرس بالا، پانیک و یا اختلالات ریتم قلب هم اتفاق بیفتد. بنابراین اگر این علائم را همراه با درد و فشار روی قفسه سینه احساس کردید، طوری‌که دیگر نتوانستید فعالیت ورزشی‌تان را ادامه دهید، باید به فکر درمان خود باشید.

۷- چرا بعضی کودکان تپش قلب دارند؟

کودکان هم مانند بزرگسالان ممکن است بارها و بارها تپش قلب شدید را تجربه کنند؛ اما این تپش قلب زمانی برای‌شان خطرناک است که علائم دیگری هم داشته باشند؛ علائمی مثل غش کردن و حالت‌های غیرطبیعی که هشداردهنده مشکلات جدی‌تر در بدن کودکان است. بنابراین باید پزشک متخصص آن‌ها را ویزیت کند.

۸- چرا گاهی تپش قلب همراه با حالت تهوع است؟

گاهی استرس بیش‌ازحد باعث استفراغ و تپش قلب به‌طور همزمان می‌شود؛ در این شرایط بهتر است نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن‌تان را آرام نگه دارید. اگر مشکل‌تان حل نشد، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

۹- چرا گاهی بعد از خوردن غذا، تپش قلب می‌گیریم؟

این مورد ممکن است به دلیل آلرژی یا حساسیت غذایی رخ دهد. بهترین ضربان قلب برای افراد سالمند ۶۰ تا ۱۲۰ ضربان در دقیقه است و در هنگام چربی‌سوزی این عدد به ۱۴۰ تا ۱۷۰ ضربان در دقیقه می‌رسد. اگر عدد ضربان قلب‌تان در محدوده استاندارد نیست، بهتر است به فکر درمان باشید.

۱۰- چرا گاهی تپش قلب با لرزش بدن همراه است؟

تپش قلب ناگهانی درصورتی باعث لرزش بدن می‌شود که به علت حمله اضطرابی، پانیک، استرس بالا و افت شدید فشار خون ایجاد شده‌ باشد. گاهی هم پرکاری تیروئید منجر به فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود که در اثر آن لرزش بدن اتفاق می‌افتد. اگر حملات پانیک برای بیماران دیابتی رخ دهد، ممکن است چنین مشکلاتی را همزمان تجربه کنند.

علت تپش قلب در حالت استراحت

گاهی ممکن است با اینکه در حال استراحت هستید، تپش قلب‌تان زیاد شود. این مشکل را می‌توان به رعایت نکردن رژیم غذایی درست، ورزش نکردن، عوارض برخی داروها، مصرف بیش‌ازحد سیگار، الکل و کافئین نسبت داد. چنین عواملی باعث می‌شود که حتی در هنگام استراحت هم میزان ضربان قلب از حالت نرمال بالاتر رود.

آیا تپش قلب باعث مرگ می‌شود؟

تپش قلب در بیشتر مواقع فقط یه هشدار است و خطر جدی ندارد. مثلاً اگر اضطراب زیاد باعث ایجاد آن باشد، به احتمال زیاد پس از رفع شدن اضطراب، از بین می‌رود. اما اگر مدت زمان زیادی باقی ماند، باید علت آن بررسی شود. تپش قلبی که بدون دلایل موجه ایجاد شده باشد یا با علائم حمله قلبی همراه شود، خطرناک است. علائمی مثل درد قفسه سینه، حالت تهوع، تنگی نفس و تعرق غیرعادی اگر همراه با تپش قلب باشد، حکم زنگ خطر را دارد.

عوارض تپش قلب بالا

تپش قلب ممکن است در مراحل اولیه عوارضی چون سرگیجه و ضعف داشته باشد؛ اما در صورت تداوم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل سکته مغزی یا آمبولی ریه شود. تپش قلب مداوم ممکن است باعث نارسایی قلبی، حملات قلبی، افت فشار خون و سنکوپ، آسیب به ارگان‌های مختلف بدن، مشکلات روانی، مشکلات تنفسی و آریتمی‌های خطرناک‌تر شود که همه این موارد می‌تواند خطر مرگ ناگهانی را افزایش دهد.

درمان خانگی تپش قلب

تپش قلب در اکثر موارد علت خاصی ندارد و خودبه‌خود درمان می‌شود. اما می‌توان با رعایت یکسری از راهکارها، از بروز آن پیشگیری کرد و درصورت بروز، به درمان آن پرداخت. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • کنترل استرس با تغییر لایف استایل و کمک گرفتن از ورزش‌هایی مثل یوگا و بیوفیدبک
  • تنفس عمیق
  • ترک دخانیات و مشروبات الکلی
  • کنترل سبک غذایی
  • وسایل ضروری که باید در جعبه‌ی کمک‌های اولیه داشته باشید

نقش پتاسیم در کنترل تپش قلب شدید

پتاسیم در پایین آوردن ضربان قلب نقش زیادی دارد. بنابراین باید رژیم غذایی را طوری تنظیم کرد که سرشار از پتاسیم باشد. میوه‌هایی مثل موز، اسفناج و انواع سبزیجات، منبع مناسبی برای پتاسیم هستند. اگر خرید حضوری برایتان دشوار است به راحتی انواع میوه و سبزیجات تازه را از سوپرمارکت دیجی‌کالا سفارش دهید.

نقش منزیم در مدیریت تپش قلب

افزایش مصرف منزیم نقش زیادی در برطرف کردن ضربان قلب نامنظم دارد. برای افزایش میزان منیزیم می‌توان از لبنیاتی مثل ماست، شیر و پنیر کمک گرفت. علاوه‌بر این انواع آجیل‌ها، کنجد، تخم کدو حلوایی، بلغور جوی دوسر، کره بادام‌زمینی، ماهی، موز، شکلات تلخ، کلم و برگ چغندر سرشار از منیزیم هستند.

رهایی از تپش قلب با دارو

داروی تپش قلب را فقط باید با نظارت پزشک مصرف کرد. داروهای ضدآریتمی مانند مسدودکننده بتا و مسدودکننده کانال کلسیم در چنین شرایطی ممکن است نقش موثری در درمان داشته باشند. اما گاهی بیمار به داروهای قوی‌تری نیاز دارد. مصرف قرص متورال برای تپش قلب با تجویز پزشک متخصص می‌تواند مؤثر باشد. دیلتیازم هم از داروهایی‌ست که برای پایین آوردن ضربان و تپش قلب استفاده می‌شود.

داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی تپش قلب

گیاهان مختلفی هستند که ممکن است ضربان قلب شدید را برای مدت کوتاهی تسکین دهند. مثل زالزالک که به درمان تصلب شرایین، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون، کمک زیادی می‌کند. علاوه‌بر این دمنوش عناب، یک آرام‌بخش خفیف محسوب می‌شود که تپش قلب در پریودی هم درمان می‌کند. گل ساعتی، بادرنجبویه، بابونه، سنبل‌الطیب، گل‌گاو‌زبان، بیدمشک، گلاب و سکنجبین هم می‌تواند ضربان قلب شدید را کاهش دهد.

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که دیدید، تپش قلب ناگهانی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در این مقاله تک‌تک این دلایل را بررسی کردیم و گفتیم که اگر این مشکل به‌طور مداوم برای‌تان رخ می‌دهد، بهتر است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری نمایید. کنترل استرس و تغییر لایف اسلایل، در بیشتر مواقع نقش مؤثری در درمان تپش قلب بالا دارد و کمک می‌کند که شما بدون مصرف قرص یا داروهای مختلف، درمان شوید. بنابراین اگر تپش قلب بالا دارید، ابتدا با نگاه دقیق‌تری، روزهای زندگی‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید استرس و فشار عصبی، از دلایل ایجاد آن نباشد.

منبع: دیجی کالا مگ