سلامت و درمان

علت رشد کم و بلند نشدن مو چیست؟

مو در ماه و حدود 18 سانتی متر در سال رشد میکنه اما گاهی متوجه میشید که قد موهاتون اصلا بلند نمیشه.

مثلا زمانی که موها یتان را رنگ کردید و رشد ریشه داشته اما می بینید که قد موهایتان از روی شانه بلندتر نشده.در واقع موهایتان خرد شده.سوالی که پیش میاد اینِ که چرا این اتفاق میوفته و موهاتون خرد میشه؟یا رشد موهاتون کمتر از حد نرمالِ؟ این امر میتونه شامل عوامل زیادی باشه که در ادامه این مقاله بررسی تمام این موارد می پردازیم.

علت بلند نشدن مو ها

مشکلات داخلی مثل اختلالات هورمونی یا تیروئید

ریزش مو و وز شدن موها یکی از مشکلاتیِ که میشه در اثر مراقبت نادرست از موها ایجاد بشه اما این امر میتتونه ریشه در مشکلات داخلی بدن داشته باشه. اختلالات هورمونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، مشکلات کبدی و… میتونه علت ریزش مو، نازک شدن موها، وز شدن مو و خیلی از مشکلات موها

باشه.بنابراین اولین قدم در درمان ریزش و تقویت و بلند شدن موها انجام چکاپ های منظم و یافتن علت مشکلِ.

سالم نبودن تغذیه علت اصلی بلند نشدن موها

همه گروه های مواد غذایی رو تو رژیم غذایی خودتون اضافه کنید. مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه  B برای رشد و تقویت موها حیاتیِ. ویتامین هایدیگه ایی مثل A,C,E ، آهن، زینک، مس، منیزیم و سلنیوم رو بیشتر مصرف کنید.

انجام ندادن اسکراب کف سر و روغن تراپی موها

اسکراب کف سر با روغن های گیاهی پاکسازی کننده و ماساژ سر میتونه گردش خون رو تو پوست سر افزایش بده و فولیکول های مو رو تقویت کنه.

روغن تراپی موها یکی از راه های ترمیم و تقویت ساقه و ریشه موهاست. برای حل مشکل بلند نشدن موها میتونید بسته به نیاز موهاتون یکی ازروغن های گیاهی رو انتخاب کنید و به صورت منظم یک ساعت قبل از حموم به موهاتو بزنید.

استفاده دائمی از شامپوهای سولفات دار

شامپو چربی طبیعی و مفید موها رو از بین میبره به خصوص شامپوهای حاوی سولفات. بهترِ هفته ای دو بار موهاتون رو بشویید و از شامپوهایبدون سولفات استفاده کنید اما بعد از چند بار شستشو با شامپوی بدون سولفات، یک بار از شامپوی سولفات دار استفاده کنید.

حرارت زیاد، علت بلند نشدن موها

مواد شیمیایی و حرارت زیاد، دو عامل مهم در آسیب به مو هستند. هر بار که با سشوار یا اتوی مو به جان موها می افتید، قطعا به موها صدمه می زنید. اتوی مو بلافاصله موها را صاف و مرتب می کند اما این داغی اصلا برای مو خوب نیست. داغی و گرمای زیاد به کوتیکول مو آسیب می زند. کوتیکول یک لایه محافظ روی ساقه مو است که دورتادور مو را پوشانده. این لایه حالت فلس مانند دارد و به صورت پولکی ساقه را پوشش داده است. گرمای زیاد اتوی مو باعث بلند شدن پولک های کوتیکول می شوند.

وقتی کوتیکول مو آسیب ببیند موها حالت وز و مجعد پیدا می کنند. در واقع هر بار که موها را با حرارت صاف می کنید، یک گام به وز شدن موها نزدیک تر می شوید. گاهی با وسایل حرارتی حالت، موها به قدری داغ می شود که حالت سوخته پیدا می کند. در چنین حالتی چگونه انتظار دارید موها بلند شود؟

برای اینکه موهای بلندی داشته باشید باید مو و پوست سر سالم و قوی باشد. موهایی که با اتو مو و سشوار حرارت می بینند اصلا سالم نیستند. این موها از میانه قطع می شوند یا ریزش دارند. در هر صورت نباید انتظار داشته باشید که هر ماه به قد و بلندی مو افزوده شود.

گاهی به موها استراحت بدهید و کمتر مو را حالت دهید. اجازه دهید موها در هوای آزاد و به دور از حرارت خشک شوند. با موهای فر خود مدارا کنید همیشه هم نیازی نیست که موها صاف باشند. این صافی به قیمت آسیب به موها تمام می شود.

عدم مراقبت صحیح از موها در وقت خواب

مراقبت از موها در وقت خواب یکی از عوامل مهم جلوگیری در آسیب دیدن موهاست.

  • هیچ وقت با موهای خیس نخوابید.
  • وقت خواب موهاتون رو ببافید تا از شکسته شدن و کشیدن موها جلوگیری کنید.
  • از روبالشتی ساتن استفاده کنید.
  • هفته ای یک بار روبالشتیتون رو بشویید.

موخوره دلیل بلند نشدن موها

موخوره یک مشکل رایج است که کم و بیش همه خانم ها با آن درگیر هستند. وقتی انتهای مو دو یا سه شاخه می شود به موخوره مبتلا شده اید. در ابتدا تنها همین بخش از مو درگیر است ولی خیلی زود شکاف نوک مو به قسمت میانی و بالاتر ساقه مو نیز امتداد پیدا می کند. در این وضعیت ظاهر مو حالت خشک و وز و نامرتب می شود و زیبایی مو نیز از بین می رود.

انواع موخوره نشان دهنده سالم نبودن مو است. در اغلب موارد استفاده زیاد از مواد شیمیایی و شوینده ها دلیل موخوره است. هر چقدر که موها را بیشتر می شویید، ساقه مو نیز خشک تر می شود. انتهای مو عمر بیشتری از قسمت های بالاتر دارد و بارها تحت تاثیر شامپو و دیگر مواد شیمیایی بوده است. درست از همین قسمت ها موها خرد شده و می ریزند.

در چنین حالتی موها از ریشه رشد می کند ولی بلندی مو ثابت است. موخوره درمان ندارد و تنها با کوتاه کردن مو می توانید از آن خلاص شوید. البته راه هایی برای جلوگیری از ابتلا به موخوره وجود دارد ملی در صورت ابتلا باید موها تا بالای موخوره کوتاه شود.

اشتراک گذاری