• 29 / تیر 1403 / 15:54
  • شناسه خبر : 149446

علت ریزش ابرو چیست؟ + بهترین درمان های خانگی موثر

علت ریزش ابرو در هر فرد با توجه به شرایط او متفاوت است. برای برخی ممکن است این ریزش ناشی از تغییرات هورمونی یا بارداری باشد. در عده دیگری ممکن است ریزش ناشی از بیماری‌های مختلف باشد.

درمان ریزش ابرو

در ادامه علت ریزش ابرو را به‌صورت مفصل و با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد:

آلوپسی

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) یک بیماری خودایمنی است که در آن ، بدن فرد به‌اشتباه، توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می‌گیرد. این بیماری در ۳ نوع مختلف ممکن است باعث شود با ضعیف شدن فولیکول‌های مو، رشد مو را کند یا متوقف کند.

آلوپسی در سه نوع مختلف شناخته شده و می‌تواند علاوه بر موها، ناخن را نیز درگیر کند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی علت ریزش ابرو با بیماری آلوپسی چیست؛ با این حال این مشکل می‌تواند به صورت دوره‌ای غیرفعال شود.

اگزما

التهاب پوست که با علائمی نظیر خارش، قرمزی، تحریک و ترشح بروز می‌کند، می‌تواند فولیکول‌های مو را که در پوست جا گرفته‌اند، ضعیف کند.این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی توسط چیزی تحریک و بیش از حد حساس شده باشد. اگزما ممکن است به‌صورت دوره‌ای رخ دهد یا وضعیتی مداوم باشد و همین می‌تواند علت ریزش ابرو به‌صورت دوره‌ای و مقطعی باشد.

کمبود مواد مغذی در بدن

بدن ما برای اینکه فعالیت درستی داشته باشد، نیاز به مواد مغذی کافی دارد. برای برخورداری از فواید مواد مغذی باید یک رژیم غذایی متنوع داشته باشید.کمبود ویتامین‌های مختلف می‌تواند باعث رشد کند تارهای ابرو شود یا آن را دچار ریزش کند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشید.

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی تلقی می‌شود که در آن، سلول‌های پوست با سرعتی بیش از پیش تکثیر می‌شوند. در نتیجه آن، لکه‌های قرمز و ضخیمی که حالت پوسته‌پوسته و دردناکی دارند، روی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها فولیکول‌های مو را مسدود و در فرایند رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند. بیشترین علت خارش و ریزش ابرو در مردان مربوط به همین اختلال خودایمنی است.

بارداری

ریزش ابرو در بارداری چندان شایع نیست با این حال در دسته موارد غیر ممکن نیز قرار نمی‌گیرد. در بارداری چرخه هورمونی بدن دچار تغییرات گسترده‌ای می‌شود. به همین دلیل ممکن است برخی مادران باردار ریزش مو یا حتی ابرو را در دوران بارداری تجربه کنند.

مشکلات تیروئید

علت ریزش ابرو بعدی مشکلات تیروئیدی است. تیروئید در بدن هورمون‌هایی می‌سازد که باعث ایجاد تعادل در متابولیسم بدن می‌شوند. وقتی این غده پرکار یا کم‌کار شود، متابولیسم بدن حالت طبیعی و متعادل را نخواهد داشت و فرایندهای طبیعی آن مختل خواهد شد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب هم می‌تواند علت ریزش ابرو محسوب شود! تغییرات فیزیولوژی پس از استرس و اضطراب انکار نشدنی است و تاثیر زیادی روی فرایندهای بدن از جمله نامتعادل شدن هورمون‌ها دارد. کاهش اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو یکی از عوارض استرس و اضطراب است.

استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی برای ابرو

اصلاح بیش از اندازه ابروها با روش‌های نظیر بند یا وکس، ممکن است باعث شود رشد مو در یک نقطه دچار اختلال یا حتی متوقف شود. آرایش‌های غلیظ و استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد نیز جمله دلایل ریزش ابرو است.

عوارض برخی داروها

برخی داروها دارای عوارضی هستند که در همه افراد شایع نیست؛ با این حال ممکن است عده‌ای آن را تجربه کنند. داروهایی مثل آسیترین (دارویی که افراد برای درمان پسوریازیس استفاده می‌کنند) و والپروئیک اسید (دارویی که برای درمان تشنج و اختلال دوقطبی به کار می‌رود)

عوارضی مانند ریزش مو را دارند. شیمی‌درمانی نیز در ریزش مو نقش دارد و می‌تواند باعث ریزش موی سر، ابرو یا مژه شود.

افزایش سن

با افزایش سن، موها به‌صورت طبیعی با سرعت کمتری رشد می‌کنند. همچنین سفید و نازک‌تر از قبل خواهند شد. در دوره کهنسالی، افراد ریزش مو در سر، مژه و ابرو را تجربه خواهند کرد که این مورد طبیعی است و بخشی از فرایند کهنسالی تلقی می‌شود.

آسیب‌های فیزیکی

آسیب‌های فیزیکی مانند جراحت‌های شدید در ناحیه ابرو، برداشتن موضعی تتو و سوختگی‌های شیمیایی نیز ممکن است علت ریزش ابرو باشند و باعث این اتفاق شوند.

درمان ریزش ابرو

درمان‌های ریزش ابرو

اگر در حال تجربه ریزش ابرو هستید، با استفاده از درمان درست، ابروهایتان به‌سرعت مثل روز اول خواهند شد. تنها کافی است نکاتی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، انجام دهید:

ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل بدون نسخه در اختیار عموم قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان یک محلول قوی برای رشد مو یاد می‌شود.این محلول در ابتدا برای بهبود رشد موها در تهیه شد؛ اما عده‌ای برای تقویت ابرو نیز از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از این محلول یک سواب پنبه‌ای را به محلول آغشته کنید و روی ابرو بزنید. حواستان را جمع کنید که این محلول وارد چشم نشود و یا روی نقاط دیگری نریزد؛ زیرا ممکن است باعث رشد موهای ناخواسته در آن نقاط شود.

وازلین

وازلین ترکیبی از موم‌ها و روغن‌های معدنی است که قدرت مرطوب کنندگی بالایی دارد. این ماده معمولاً برای نرم کردن پوست‌های خشک و اگزمایی کاربرد دارد؛ به این ترتیب اگر ریزش ابروی شما ناشی از خشکی زیاد باشد می‌توانید از وازلین کمک بگیرید.برای درمان ریزش ابرو با وازلین کافیست مقدار کمی از آن را با نوک انگشتانتان روی ابروهای تمیز بزنید و یک تا دو دقیقه به خوبی ماساژ دهید تا جذب شود.

استفاده از کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids)

اگر به‌دلیل وجود التهاب یا بیماری‌های نظیر آلوپسی آره آتا ابروهای خود را از دست داده‌اید، ممکن است پزشک تزریق کورتیکواستروئیدها را برای شما تجویز کند.

کورتیکواستروئیدها به‌صورت موضعی، تزریقی یا حتی قرص در دسترس هستند. استفاده از تزریق این ماده می‌تواند رشد ابرو را تا حدود ۲۵ درصد افزایش دهد. داروهای حاوی این ماده را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن آووکادو، نارگیل، کرچک، زیتون و رزماری می‌تواند در تقویت ابروها به‌شدت موثر باشد. با دست تمیز مقداری از روغن را روی ابرو ماساژ دهید و سپس برای ۳۰ دقیقه به ابروها استراحت دهید.

آب پیاز

آب پیاز روشی کارآمد برای درمان خانگی ریزش سکه ای ابرو است. برای استفاده از روش کافیست یک پیاز کوچک را رنده کرده و با رد کردن از صافی، آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را روی ابروها مالیده و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه بشویید.بعد از گذشت نیم ساعت می‌توانید با آب گرم و یک شوینده مناسب پوست، صورت خود را بشویید.

ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا برای تقویت ابروها یک انتخاب عالی است. خصوصا اگر به‌صورت طبیعی باشد. اگر شرایط استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا را ندارید، می‌توانید از ژل آلوئه‌ورای سینره استفاده کنید.ژل آلوئه‌ورا را شب قبل از خواب روی ابروهای خود ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید.

سیر

استفاده از سیر می‌تواند ریزش ابروها را متوقف و رشد مجدد را تحریک کند. در این روش می‌توانید یک حبه سیر را از وسط نصف کرده و کمی فشار دهید تا آب بیندازد. سپس آن را روی ابروها، به ویژه نواحی دارای ریزش بمالید و پس از چند ساعت بشویید.

روش دیگر درمان ریزش ابرو با سیر، رنده کرده آن و گرفتن آب سیر است. آب سیر را روی ابروها قرار داده و اجازه دهید کاملاً خشک شود؛ سپس ابروها را با ملایمت با آب ولرم بشویید. این روش بهتر است روزانه دو بار و به مدت طولانی انجام شود.

ماساژ ابرو

ماساژ ابروها به‌آرامی می‌تواند باعث شود که جریان خون در زیر پوست بهتر شود. در نتیجه فولیکول‌های تارهای ابرو به‌میزان کافی اکسیژن دریافت و بهتر رشد می‌کنند. اگر ماساژ با روغن‌های گیاهی گفته‌شده انجام شود، نتیجه خیلی بهتری خواهید گرفت.

تغذیه سالم

داشتن یک تغذیه سالم، متنوع و غنی از مواد مغذی می‌تواند به رشد و قوی شدن فولیکول‌های ابرو کمک کند. حتما در رژیم غذایی‌تان به‌اندازه کافی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری استفاده کنید.

کمبود چه ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث ریزش ابرو می‌شود؟

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، داشتن رژیم غذایی حاوی مواد مغذی می‌تواند جلوی ریزش ابرو را بگیرد.به همین دلیل، در صورت کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی نظیر ویتامین A، ویتامین C، آهن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و E، اسیدهای چرب امگا ۳ و سیستئین ریزش ابرو یکی از عوارضی است که فرد تجربه خواهد کرد.

مطالب مرتبط

بهترین درمان های خانگی موثر زخم معده

معرفی بهترین درمان های خانگی سریع و موثر شپش سر

علت جوش پیشانی و درمان های خانگی موثر برای از بین بردن آن

نظرات