علت شکستن مداوم ناخن چیست؟

علت شکستن مداوم ناخن چیست؟

شکستن، ترک خوردن، کج شدن، کبودی و عدم رشد ناخن‌ها از آن دسته از مشکلات رایجی هستند که همه‌ی ما حداقل یک بار در طول زندگی خود با آن‌ها روبرو می‌شویم.

اما علت شکستن ناخن و بروز مشکلات دیگر برای این عضو از بدن چیست و چگونه می‌توانیم آن را درمان کنیم؟پیش از آنکه بخواهیم به سراغ درمان مشکلات مربوط به ناخن‌های خود برویم باید ابتدا آن‌ها را ریشه‌یابی کنیم تا بدانیم دقیقا چه راهکارهایی برای رفع آن‌ها مفید واقع می‌شوند.

۱-استفاده از محصولات مخصوص ناخن نامناسب

لاک و پاک‌کننده‌های لاک ناخن دارای مواد شیمیایی قوی و مضری چون الکل و استون هستند و به همین دلیل می‌توانند باعث خشک و ضعیف شدن ناخن‌های شما شوند. ناخن‌هایی که از مقاومت و رطوبت کافی برخوردار نیستند خیلی زودتر از ناخن‌های دیگر می‌شکنند و ترک می‌خورند. علاوه بر این‌ها، این دسته از محصولات می‌توانند باعث تغییر رنگ و کدری ناخن‌ها شوند. همچنین کسانیکه به کاشت ناخن عادت دارند باید بدانند که مواد شیمیایی و سوهان‌هایی که در این روش زیبایی استفاده می‌شود به مرور زمان ناخن‌هایشان را تضعیف می‌کند.

۲-افزایش سن

افزایش سن اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلیل شکستن و ترک خوردن ناخن‌ها است؛ اتفاقی که برای همه‌ی ما رخ می‌دهد و به هیچ وجه نمی‌توانیم از آن جلوگیری کنیم. بالا رفتن سن باعث نازک‌تر شدن ناخن‌های انسان می‌شود و همین موضوع زمینه‌ی بروز مشکلاتی چون ترک‌خوردگی و شکستگی را در او بیشتر می‌کند. این دسته از مشکلات مربوط به ناخن‌ها در زنان دارای بیش از ۶۰ سال سن رایج‌تر است اما مردان هم می‌توانند با آن‌ها روبرو شوند.

۳-شستن بیش از حد دست‌ و پاها

اگر در طول روز مجبور هستید دائما دست‌ها و پاهای خود را بشویید و از آب استفاده کنید باید بگوییم که همین کار باعث ضعیف شدن و شکستن ناخن‌های شما می‌شود. نرم شدن بیش از اندازه‌ی ناخن‌ها و ترک خوردن آن‌ها در ماه‌های سرد سال از دیگر مشکلاتی هستند که با قرار دادن دست‌ها و پاها در معرض آب برایتان پیش خواهند آمد. علاوه بر این، کسانیکه به جویدن ناخن‌هایشان عادت دارند معمولا نمی‌دانند که علت شکستن ناخن آن‌ها بزاق دهانشان است که باعث ورود رطوبت به زیر ناخن‌ها می‌شود.

۴-مانیکور

مانیکور هم می‌تواند دلیل شکستن ناخن باشد. اقداماتی که برای زیبایی ناخن‌ها انجام می‌شوند، در بسیاری از موارد روی سلامت آنها اثر منفی می‌گذارند.

استفاده طولانی‌مدت از موادی که برای مانیکور و زیبایی ناخن کاربرد دارند (مانند ژل‌ها و اکریلیک)، باعث شکستن ناخن می‌شود. این مواد ناخن را خشک و آسیب‌پذیر می‌کنند.

علت زود شکستن ناخن کاشت هم که از اقدامات زیبایی است به جنس پودری بازمی‌گردد که استفاده می‌شود. چنانچه مواد نامرغوب در این فرایند به کار بروند و ضربه‌های زیادی به سطح و بستر ناخن وارد شود، شکنندگی بعید نخواهد بود. سوهان‌کشیدن زیاد ناخن‌ها هم باعث نازک‌شدن و آسیب‌پذیری‌شان می‌شود.

۵-علت شکستن ناخن با ابتلا بیماری پسوریازیس

افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند ممکن است بدون هیچ دلیلی با مشکل شکستگی، نرم شدن، تغییر رنگ، خرد شدن و قرمزی بستر ناخن‌های خود روبرو شوند. این دسته از افراد نمی‌توانند به سراغ امتحان هر نوع درمانی و استفاده از هر محصولی بروند و باید در صورت مواجهه شدن با مشکلات نام برده به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا طبق دستور او از علائم پسوریازیس خود بکاهند. به یاد داشته باشید که علاوه بر پسوریازیس ابتلا به بیماری‌های پوستی دیگر مانند اگزما هم می‌تواند باعث شکستگی و ترک خوردن ناخن‌ها شود.

۶-پاک کردن بیش از حد لاک ناخن با استون

لاک‌زدن باعث شکنندگی ناخن نمی‌شود. شاید برایتان جالب باشد که در برخی از مواقع، حتی بهبود وضعیت آن را هم به همراه می‌آورد؛ مخصوصا زمانی که پای لاک‌های گیاهی به میان باشد.

اما پاک‌کردن مرتب ناخن‌ها با استون می‌تواند روی وضعیت ناخن‌ها اثرات نامطلوب بگذارد. استون یک حلال است و روی سلامت سطح و بستر ناخن‌ها اثر بدی می‌گذارد. برای داشتن ناخن‌های زیبا و سالم باید اصول رسیدگی به آنها را بدانید.

علت شکستن مداوم ناخن

۷-علت شکستن ناخن با کم خونی

بدن انسان برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم که وظیفه‌ی رساندن اکسیژن به تمامی بافت‌های بدن را دارند، باید به اندازه‌ی کافی آهن داشته باشد. کمبود آهن منجر به کم خونی می‌شود و افراد مبتلا به این بیماری معمولا ناخن‌های ضعیف و ترک خورده‌ای دارند. احتمال ابتلا به بیماری کم خونی در زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های خاص مانند سرطان بیشتر است. کمبود آهن معمولا با علائم رنگ پریدگی، خستگی مفرط، دست و پاهای سرد و تنگی نفس همراه است و باید برای درمان آن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۸-علت شکستن ناخن با بیماری تیروئید

تیروئید غده‌ای در گردن است که با تولید هورمون مدیریت ضربان قلب و تنفس را کنترل می‌کند. اگر تیروئید شما توانایی تولید هورمون کافی را نداشته باشد شما به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا خواهید شد که معمولا با علائمی چون شکنندگی ناخن‌ها، تورم دور چشم، تورم ساق پا، نازک شدن تار موها و زردی و خارش پوست همراه است. در صورت داشتن هر یک از این علامت‌ها باید به یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت ابتلا به این بیماری سریعا آن را درمان نمایید.

۹-علت شکستن ناخن با عفونت قارچی

گاهی اوقات ممکن است قارچ‌ها و کپک‌ها به ناخن‌های شما راه پیدا کنند و باعث عفونت کردن آن‌ها شوند. این مشکل می‌تواند احتمال ترک خوردن و شکستگی را در ناخن‌های شما افزایش دهد. ابتلا به عفونت قارچی در ناخن‌های پا بیشتر از ناخن‌های دست دیده می‌شود و پزشکان معمولا آن را با نام اونیکومایکوزیس (Onychomycosis) می‌شناسند. عفونت ناخن‌ها می‌تواند باعث ضخیم شدن و تغییر رنگ آن‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد یا سفید شود. درمان این اختلال ممکن است کمی سخت باشد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده‌ی علائم آن خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

۱۰-بلند بودن ناخن‌ها

بدیهی است که بلندی زیاد از حد ناخن‌ها موجبات شکستن سریع‌ترشان را هم فراهم می‌کند. ناخن‌هایی که بلند هستند در تماس با چیزهای مختلف دچار لب‌پریدگی و شکستگی می‌شوند. برای محافظت از ناخن‌ها و مانع‌شدن از شکستنشان باید قد آنها را در حدی متعادل نگه دارید.

۱۱-علت شکستن ناخن با کمبود بیوتین

کمبود بیوتین یا ویتامین B7 می‌تواند مستقیما روی سلامت ناخن‌های شما تاثیر بگذارد و باعث ترک خوردن و شکستن آن‌ها شود. در صورت عدم دریافت کافی این ویتامین از رژیم غذایی خود شما ممکن است با مشکلاتی چون نازک شدن یا ریزش موها، بروز بثورات قرمز در صورت، افسردگی، خستگی و بی‌حالی روبرو شوید.

۱۲-استرس و اضطراب مفرط

استرس بیش از حد می‌تواند به عنوان علت شکستن ناخن و ترک خوردن آن به شمار بیاید. کسانیکه در طول روز تحت فشار روانی و اضطراب زیادی هستند با ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول روبرو می‌شوند که با ضعیف شدن ناخن‌ها و ریزش مو ارتباط مسقیمی دارد. اگر از آن دسته از افراد هستید که وقتی استرس دارند شروع به جویدن ناخن‌های خود می‌کنند باید بدانید که همین کار می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن ناخن‌هایتان شود.

علت شکستن مداوم ناخن

جلوگیری از شکستن ناخن چگونه است؟

برای پیشگیری از شکستن ناخن باید اقدامات مراقبتی را جدی بگیرید. از جمله روش‌های جلوگیری از بروز چنین مشکلی به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • مرطوب‌ نگه‌داشتن ناخن
  • دوری از سرما
  • کنترل تماس با مواد شوینده
  • کوتاه‌کردن صحیح ناخن
  • استفاده از محصولات تقویتی مناسب
  • بهره‌مندی از رژیم غذایی مناسب

رشد نکردن ناخن نشانه‌ی کمبود کدام ویتامین است؟

عدم رشد ناخن‌ها یا کند شدن روند رشد آن‌ها می‌تواند ناشی از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی باشد.

  • بیوتین یا ویتامین B7: بیوتین ماده‌ای است که بر تولید پروتئین‌ اصلی موجود در ناخن‌ها یعنی کراتین تاثیر می‌گذارد. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث کاهش تولید کراتین و در نتیجه توقف رشد ناخن‌ها شود.
  • ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می‌تواند زمینه‌ساز بروز ناهنجاری‌های مختلف مانند برآمدگی،‌ تغییر رنگ و منحنی شدن ناخن باشد؛ این مشکلات بر رشد ناخن تاثیر می‌گذارند.
  • ویتامین C: وجود ویتامین C در بدن برای تولید پروتئین کلاژن ضروری است. این پروتئین به حفظ ساختار ناخن کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند با علت شکستن ناخن، ضعیف شدن و عدم رشد آن ارتباط مستقیم داشته باشد.
  • ویتامین D: کمبود ویتامین D در بدن به طور مستقیم بر جذب کلسیم که باعث محکم شدن و رشد ناخن‌ها می‌شود تاثیر می‌گذارد.

کمبود چه ویتامینی باعث کج شدن ناخن می‌شود؟

کج یا بدفرم شدن ناخن‌ها یکی از مشکلات نادری است که در نتیجه‌ی کمبود ویتامین B12، کلسیم، زینک و بیوتین و همینطور فقر آهن به وجود می‌آید. شما برای درمان این مشکل باید پیش از هر کاری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و طبق دستور او به درمان آن بپردازید. اما در کنار درمان پزشکی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی می‌تواند به حفظ سلامت ناخن‌های شما کمک کند.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک خوردن ناخن می‌شود؟

وجود مقدار مناسبی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی چون آهن، روی و بیوتین یا همان ویتامین B7 برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم ضروری هستند. کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند باعث شکستن و ترک خوردن ناخن‌ها شود. با این حال، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ترک برداشتن ناخن‌ها کمبود آهن است که با اصلاح سبک زندگی،‌ داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو درمان می‌شود.

کمبود چه ویتامینی باعث ریش ریش شدن ناخن می‌شود؟

لایه لایه یا ریش ریش شدن ناخن‌ها از آن دسته از مشکلاتی است که به ندرت برای افراد پیش می‌آیند. این عارضه هم نتیجه‌ی کمبود ویتامین B7 یا همان بیوتین، ویتامین C و ویتامین D است اما در کنار آن‌ها کمبود زینک یا همان روی و البته فقر آهن هم می‌تواند باعث ریش ریش شدن ناخن‌ها شود. شما با دادن یک آزمایش ساده می‌توانید از میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در بدنتان مطلع شوید و طبق دستور پزشک کمبود هر یک از آن‌ها را رفع کنید.

 

مطالب مرتبط

۹ روش طبیعی و موثر برای سفید کردن ناخن ها

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

دلیل زرد شدن ناخن چیست؟ + ۹ روش برای درمان آن

نظرات