چاپ      کد خبر: 134593
28 بهمن 1402

علت مشکلات و بیماری های رایج گیاه پرنده بهشتی و راه حل آن

اگر شما هم از طرفداران این گیاه زیبا هستین باید بدانید باید از گیاه به خوبی مراقبت شود.زیرا برخی اوقات این گیاه دچار مشکلات و بیماری هایی می شود و سلامت آن را به خطر می اندازند.در ادامه این مقاله شما را با تمام بیماری ها و مشکلات رایج این گیاه زیبا آشنا می کنیم.

مشکلات و بیماری های گیاه پرنده بهشتی

علت مشکلات و بیماری های گیاه پرنده بهشتی

زمانی که از پرنده بهشتی مراقبت می کنید باید نیازهای آن را به دقت برآورده کنید. همچنین هنگامی که به این گیاه رسیدگی می کنید باید تمامی تغییرات آن را نیز بررسی کنید تا ببینید علت آن چیست و به سرعت برای بر طرف کردن آن اقدام کنید. علت اکثر بیماری های گل پرنده بهشتی برآورده نشدن نیازهای آن یا افراط و تفریط در آبیاری، نور آفتاب، خاک نامناسب یا کوددهی اشتباه است. گاهی نیز باکتری ها باعث بروز قارچ می شوند یا حشرات و آفات به آن حمله کرده و سلامت پرنده بهشتی را به خطر می اندازند. در ادامه سعی می کنیم علت مشکلات عمده این گیاه مانند خشک، قهوه و زرد شدن برگ های پرنده بهشتی و گل ندادن آن همچینن راه های درمانشان را نیز بررسی کنیم:

۱-دلیل لوله و زرد شدن برگ های گیاه پرنده بهشتی

گاهی متوجه می شوید که برگ های بزرگ و پهن کل پرنده بهشتی لوله می شوند و زیبایی خود را از دست می دهند. حتی گاهی همزمان با آن شاهد بی رنگ و زرد شدن برگ های پرنده بهشتی نیز هستید. دلیل این اتفاق و لوله شدن برگ های پرنده بهشتی بر خلاف مورد بالا، کمبود آب است. این مورد مخصوصا در فصل گلدهی رخ می دهد و ممکن است باعث توقف رشد گل و خشک شدن آن نیز بشود. بهتر است گلدان را غرقاب کنید. به طوری که آب از ته گلدان خارج شود و خاک گلدان کاملا خیس شود. این کار باعث می شود گیاه شادابی خود را به دست بیاورد.

۲-باز نشدن برگ پرنده بهشتی

سه دلیل عمده برای باز نشدن برگ گیاه، نور اندک، آبیاری اندک و آفات هستند.گیاه را به مکانی منتقل کنید که بتواند نور مناسب خود در طول روز را دریافت کند. آبیاری گیاه را به طور منظم و با خشک شدن چند سانتی‌متر از سطح خاک گلدان انجام دهید. بررسی منظم گیاه همانطور که در قسمتهای قبل گفته شد، می‌تواند به ما در شناسایی آفات کمک نماید.

۳-علت گل ندادن پرنده بهشتی

پرنده بهشتی گل های زیبایی دارد که به دلیل علاقه زیاد این گل به آب و هوای معتدل رو به سرد، در فصل زمستان نمایان می شوند. دلایل زیادی وجود دارد که در زمان مناسب گیاه گل نمی دهد. یکی از دلایل آن گرم بودن و خشک بودن دمای ساختمان است. از دیگر دلایل آن دریافت نکردن نور خورشید مناسب است. البته در این میان می توان به خاک نامناسب و عدم تقویت گلدان با کودهای شیمیایی است. در زمان گلدهی باید دو هفته یکبار آن را با کودهای مخصوص گلدهی تقویت کنید تا گل ها رشد کامل و خوبی داشته باشند. استفاده از روش های نامناسب تکثیر پرنده بهشتی در این زمان نیز یکی دیگر از دلایل عدم گلدهی آن است.

۴-علت سوختن برگ پرنده بهشتی

یکی دیگر از مشکلات پرنده بهشتی، سوختن کل برگ یا نوک برگ هاست. عمده ترین علت زرد شدن و سوختگی نوک برگ پرنده بهشتی مربوط به میزان دریافت نور خورشید است. ابتدا باید این را بگوییم که این گل در بهار و تابستان به نور غیر مستقیم خورشید، و در پاییز و زمستان، در صورت سرد بودن هوا و مطبوع و کم قدرت بودن نور خورشید، به نور مستقیم خورشید نیاز دارند. اگر این موارد را رعایت نکنید و باعث شوید نور زیادی به گلدان بتابد باعث می شوید نوک برگ ها بسوزد و این سوختگی کم کم به تمام سطح برگ برسد. پس بهترین راه درمان برای آن عوض کردن جای گلدان و تابش نور غیر مستقیم به آن است.

مشکلات و بیماری های گیاه پرنده بهشتی

۵-شکاف خوردن برگ

در طبیعت برگ گیاه در اثر برخورد حیوانات و آب و هوا ممکن است دچار شکاف و بریدگی شود. این مورد روی سلامت گیاه تاثیر نخواهد داشت. ولی شکل ظاهری آن در محیط خانگی در صورت بروز این مشکل از دست خواهد رفت.گیاه را در خانه در مکانی قرار دهید که رفت و آمد کمتری دارید. همچنین نباید گیاه در معرض وزش باد شدید یا وسایل سرمایشی قرار گیرد. رطوبت محیط گیاه نیز به مقاومت برگ در برابر شکنندگی کمک خواهد کرد.

۶-کمرنگ شدن برگ های پرنده بهشتی

کمرنگ شدن برگ ها نیز مانند زرد شدن برگ های پرنده بهشتی، از بیماری های رایج این گیاه است. ابتدا بگوییم ریشه های پرنده بهشتی رشد زیادی دارد. این رشد نیز بیشتر عمقی و در طول ریشه هاست. بنابراین به گلدان ها عمیقی نیاز دارند. همچنین به دلیل رشد زیادشان نیز باید سالی یکبار گلدان را تعویض کرده و گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید. رعایت نکردن این کارهای و تعویض نکردن گلدان و تنگ بودن فضای ریشه باعث می شود گیاه پژمرده شده و برگ های آن نیز کم رنگ شوند.

۷-مشکلات ناشی از تعویض گلدان

برخی اوقات تعویض گلدان باعث بروز مشکلات گیاه پرنده بهشتی خواهد شد. این گیاه نیاز چندانی به تعویض گلدان نخواهد داشت. هنگامی که ریشه تمام گلدان را فرا بگیرد، مواد مغذی مناسب به گیاه نخواهد رسید. بنابراین برگ گیاه خمیده و لوله‌ای خواهد شد. بعد از تعویض گلدان، گیاه شما ممکن است دچار استرس شود. این استرس باعث خمیدگی برگ خواهد شد.فقط زمانی گلدان را تعویض نمایید که ریشه تمام گلدان را فرا گرفته باشد. یا ریشه‌ها از سوراخ کف گلدان بیرون بزنند. برای اینکه استرس کمتری به گیاه وارد شود، بعد از تعویض گلدان گیاه را در همان مکان قبلی قرار دهید و به همان شکل قبل آبیاری و تغذیه آن انجام شود. اگر با تعویض گلدان برگ گیاه لوله‌ای شد، بعد از چند هفته خود را ریکاوری می‌کند.

۸-آفات پرنده بهشتی

آفات گیاهان، حشره های بسیار ریزی هستند که از مواد مغذی آن ها تغذیه می کنند. این کار نیز با چسبیدن به برگ و ساقه گیاهان است. همین امر نیز باعث ضعیف شدن گیاه زرد و بی حال شدن برگ های پرنده بهشتی و مشکلات دیگر آن می شود. از جمله آفت های گل پرنده بهشتی لارو برگ خوار و شپشک آرد آلود است. ایجاد شکاف بر روی برگ ها نشانه لاروی برگ خوار و وجود لکه های مخملی مانند و سفید رنگ نشانه وجود شپشک آرد آلود است. به این نکته در مورد آفات گیاهان دقت کنید که گلدان آفت زده باید به سرعت از سایر گلدان ها جدا شود.

درمان آفت گیاه پرنده بهشتی

برای درمان آفت پرنده بهشتی لازم است ابتدا بقایا و اثرات این آفات را با محلول آب و الکل یا آب و صابون پاک کنید. سپس لازم است حشره کش مخصوص گیاهان را برای پرنده بهشتی پیدا کنید و تمامی گلدان را به آن آغشته کنید. این سموم آفت کش را می توانید از فروشگاه اینترنتی جوانه بان تهیه کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار