چاپ کد خبر: 146713
28 خرداد 1403

علت میلیای دور چشم و صورت چیست؟ + درمان خانگی آن

کیست میلیوم یا میلیا دقیقا چیست و به چه دلیلی به وجود می‌آید؟ چطور می‌توانیم میلیا را درمان و از بروز دوباره‌ی آن جلوگیری کنیم؟ برای پیدا کردن پاسخ‌ سوالات‌ خود درباره‌ی این عارضه‌ی پوستی تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

علت ایجاد میلیا زیر چشم و درمان آن

میلیا چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که کیست میلیوم یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که معمولا روی بینی، پلک‌ها و گونه‌ها دیده می‌شود. این کیست‌ها اغلب به صورت گروهی روی پوست به وجود می‌آیند و به همین دلیل یک دسته از آن‌ها را با نام میلیا (Milia) می‌شناسیم. بسیاری از افراد میلیا را با جوش‌های سر سفید و آکنه اشتباه می‌گیرند؛‌ این در حالی است که میلیا نوعی عارضه‌ی پوستی کاملا مجزا از آکنه است.

کیست میلیوم به دلیل به دام افتادن کراتین در زیر سطح پوست به وجود می‌آید. کراتین نوعی پروتئین بسیار حیاتی و مهم است که به طور معمول و طبیعی در بافت پوست، مو و ناخن یافت می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مشکل پوستی برای همه‌ی افراد با هر سنی، به ویژه نوزادان، رخ می‌دهد اما به هیچ وجه خطرناک نیست و در صورتیکه خودتان حساسیتی روی کیست‌های میلیوم نداشته باشید، نیازی به درمان شدن هم ندارند.

علائم کیست میلیوم چیست؟

همانطور که گفته شد کیست‌های میلیوم برجستگی‌های کوچک و گنبدی شکلی هستند که معمولا رنگ سفید یا زردی دارند. میلیا هیچ درد و احساس خارشی را برای فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد. ملحفه‌ها و لباس‌هایی که جنس زبری دارند می‌توانند باعث تحریک و قرمز شدن کیست‌های میلیوم شوند.

بیشتر افراد این کیست‌ها را در بخش‌های مختلف صورت خود مشاهده می‌کنند؛ اما میلیا در سایر قسمت‌های بدن مانند روی شکم، بازو و آلت تناسلی هم به وجود می‌آید. اکثر مردم معمولا میلیا را با بیماری پوستی مرواریدهای اپشتین (Epstein pearls) که باعث بروز کیست‌های سفید یا زرد روی لثه و دهان نوزادان می‌شود، اشتباه می‌گیرند.

علت ایجاد میلیا زیر چشم و درمان آن

انواع کیست میلیوم

درست مانند آکنه‌های پوستی،‌ کیست‌های میلیوم هم انواع مختلفی دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در پروسه‌ی درمانشان به شما کمک کند.

  • میلیای نوزادی(Neonatal Milia): پوست نوزادان در هنگام تولد، در حال یادگیری نحوه‌ی جایگزینی خودش است؛ به همین دلیل این نوع کیست میلیوم روی بینی و گونه‌ی آن‌ها دیده می‌شود.
  • میلیای نوع اول: این نوع کیست‌های میلیوم معمولا روی پلک‌ها، پیشانی، گونه‌ها و اندام تناسلی افراد دیده می‌شوند. میلیای نوع اول، هم روی پوست بزرگسالان و هم روی پوست کودکان به وجود می‌آید اما خیلی زود رفع می‌شود.
  • میلیای نوع دوم (میلیای تروماتیک): این کیست‌ها در اثر آسیب‌هایی چون آفتاب سوختگی، راش و تاول پوستی به وجود می‌آیند. استفاده از محصولات پوستی نامناسب هم می‌تواند باعث بروز میلیای تروماتیک شود.
  • میلیای جوانان (Juvenile Milia): این نوع میلیا معمولا در اثر وجود یک اختلال ژنتیکی خاص مانند سندرم گاردنر یا کارسینوم بازال در بدن فرد به وجود می‌آید.
  • میلیای ان پلاک (Milia En Plaque): این نوع کیست‌ها معمولا روی پوست افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی و زنانی که بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی باردار شده‌اند، به وجود می‌آید. قطر میلیای ان پلاک می‌تواند تا چندین سانتی‌متر بزرگی داشته باشد؛ بنابراین باید حتما زیر نظر پزشک متخصص درمان شود.
  • میلیای چند فورانی: این نوع کیست‌های میلیوم درست مانند یک برون‌ریزی چند هفتگی روی دست‌ها و صورتتان به وجود می‌آیند و باعث خارش پوست شما می‌شوند.

علت میلیای دور چشم  و صورت چیست؟

همانطور که تا به اینجا فهمیده‌اید میلیا زمانی به وجود می‌آید که کراتین در زیر سطح پوست گیر کند. اما با توجه با اینکه کراتین بخشی از ساختار پوست است این اتفاق دقیقا چطور رخ می‌دهد؟ برای پاسخ باید بگوییم که در واقع عدم از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست باعث بروز این مشکل می‌شود. وقتی سلول‌های قدیمی روی پوست به طور کلی حذف نمی‌شوند، سلول‌های جدید رشد می‌کنند و آن‌ها را در زیر خود به دام می‌اندازند.

عوامل زیر باعث آسیب دیدن پوست و بروز میلیا می‌شوند(علت میلیای دور چشم و صورت):

  • آسیب دیدن پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • انجام روش‌های درمانی پوست کلینیکال مانند لیزر درمانی و میکرودرم ابریژن
  • استفاده‌ی طولانی مدت از کرم‌ها و پمادهای استروئیدی
  • استفاده از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوستی مسدود‌کننده‌ی منافذ
  • مبتلا بودن به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه یا اگزما
  • ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس
  • آسیب دیدن پوست در اثر راش یا تاول
  • عدم پیروی از یک روتین پوستی مناسب و موثر

علت ایجاد میلیا زیر چشم و درمان آن

درمان خانگی میلیا

تا به اینجا فهمیدیم دلیل ایجاد میلیا چیست. اما چگونه می‌توان میلیا را تخلیه نمود؟ درست مثل هر عارضه پوستی دیگری، قبل از مراجعه به پزشک، برای از بین بردن این عارضه، درمان خانگی را نیز امتحان می‌کنیم. پیش از بررسی روش‌های خانگی جهت درمان میلیا بهتر است بگوییم بهترین درمان برای از بین بردن بیماری میلیا، صبر می‌باشد؛ زیرا این عارضه به هیچ عنوان جدی و آسیب زننده نبوده و به مرور زمان خود به خود درمان خواهد شد.

اما به خاطر ظاهر ناخوشایندی که به همراه دارد می‌تواند بسیار آزار دهنده بوده و فرد را به سمت درمان‌های سریع‌تر سوق دهد. بری درمان خانگی میلیا می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

نظافت پوست خود را همیشه حفظ کنید

به کمک صابون‌های ملایم که برای پوست حساس فرموله شده‌اند و قدرت پاک کنندگی بسیار شدیدی ندارند پوست خود را تمیز کنید. PH این صابون‌ها بسیار کمتر از صابون عادی بوده و در نتیجه سبب بروز خشکی در قسمت‌های دیگر پوست شما نخواهد شد. قدرت صابون برای درمان میلیا را دست کم نگیرید.

حمام آب داغ بگیرید

رطوبت موجود در هوای حمام موجب می‌شود تا منافذ پوستی شما باز شده و میلیا سرعت درمان بیشتری داشته باشد.

به حداقل رساندن زمان قرارگیری در معرض نور خورشید

سعی کنید تا میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداقل رسانده و اگر مجبور هستید تا در معرض اشعه‌های خورشید باشید حتما از کرم ضد آفتاب قوی و یک کلاه با پوشش مناسب استفاده کنید.

استفاده مداوم از ویتامین آ

ویتامین A قادر است یک درمان موضعی بسیار خوب برای میلیا باشد. کرم‌های رتینوئید موضعی با مقادیر بسیار زیاد از این ویتامین می‌توانند میلیا را به راحتی درمان کنند.

از هرگونه خراشیدن یا فشار دادن و تلاش جهت کندن نقاط برجسته حاصل از میلیا و جستجو جهت روش تخلیه میلیا جدا خودداری کنید.

روش‌های پزشکی درمان میلیا

میلیا در نوزادان درمان پزشکی ندارد و به مرور زمان این عارضه پوستی نیز از بین خواهد رفت. در بزرگسالان و افراد بالغ نیز به همین صورت است. اما اگر شدت عارضه پوستی میلیا در شما بیش از حد معمول باشد یا برجستگی‌های حاصل از این عارضه را دوست نداشتید می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص برای درمان سریع آن اقدام نمایید. پزشک معالج ممکن است یکی از چند راه زیر را برای درمان میلیا مورد استفاده قرار دهد:

  • روش کرایوتراپی که به کمک نیتروژن مایع جوش‌های میلیا را خشک نموده و از بین می‌برند یکی از این راه‌های پزشکی جهت درمان میلیا است.
  • در روش بعدی، پزشک با کمک گرفتن از یک سوزن استریل، کیست میلیا را تخلیه کرده که در اصطلاح پزشکی به آن Deroofing می‌گویند.
  • لایه برداری و اسکراب پوست و استفاده از پماد برای درمان میلیا هم یکی از راه‌های درمان میلیا بوده که با استفاده از کرم لایه بردار جهت درمان میلیا صورت می‌گیرد.
  • یکی از راه‌های اثرگذار در درمان میلیا، لایه برداری شیمیایی است که به کمک آن خارجی‌ترین لایه پوست حذف می‌شود و میلیا از پوست خارج خواهد شد.
  • لیزر هم یکی از راه‌های اثرگذار در درمان فوری میلیا محسوب می‌شود.
  • در روش Diathermy و سوزاندن میلیا، جوش میلیا را به وسیله گرمای شدید از بین می‌برند.
  • جراحی، نهایی‌ترین روش اثرگذار بوده که در آن کیست‌های میلیا را با جراحی خارج می‌نمایند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار