علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی چیست؟

احتمال گاز نخوردن ماشین در سربالایی نسبت به مناطق هموار بیشتر است. حتی اگر مشکل جدی برای ادامه مسیر وجود نداشته باشد، کاهش قدرت موتور را در مسیرهای سربالایی احساس خواهید کرد. ضعیف بودن پمپ بنزین، معیوب شدن فیلتر هوا، تمام شدن روغن موتور و غیر تمیز بودن سطح انژکتور از مواردی هستند که باعث […]

احتمال گاز نخوردن ماشین در سربالایی نسبت به مناطق هموار بیشتر است. حتی اگر مشکل جدی برای ادامه مسیر وجود نداشته باشد، کاهش قدرت موتور را در مسیرهای سربالایی احساس خواهید کرد. ضعیف بودن پمپ بنزین، معیوب شدن فیلتر هوا، تمام شدن روغن موتور و غیر تمیز بودن سطح انژکتور از مواردی هستند که باعث گاز نخوردن ماشین می‌شوند. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم باید گفت این موارد عبارتند از:

۱. ضعیف بودن پمپ بنزین

پمپ بنزین یا پمپ سوخت باعث انتقال بنزین از باک به سمت موتور خواهد شد. در حالت عادی و طبیعی، فشار سوخت رسانی پمپ بنزین بین ۴ الی ۶ بار است. در صورتی که ضعف جدی در کارکردن پمپ بنزین وجود داشته باشد، خودرو روشن نمی‌شود. در حقیقت، پمپ بنزین به دلیل عدم سوخت رسانی کافی به موتور باعث روشن نشدن خودرو می‌شود.

pic 189

 

۲. معیوب شدن فیلتر هوا

هر خودرویی برای احتراق موتور به فیلتر هوا نیاز دارد. اگر ذرات آلاینده باعث پوشش کامل و یا نیمه کامل محفظه فیلتر هوا شوند، احتمال گاز نخوردن ماشین بسیار زیاد است؛ چون هوای تازه به قدر کافی به موتور خودرو نمی‌رسد.

pic 190 e1655380956580

۳. تمام شدن روغن موتور

زمانی که روغن موتور تمام شود، اصطکاک بین اجزای تشکیل دهنده موتور باعث می‌شود که عملکرد این بخش به کلی از بین برود. به طوری که دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و در طی زمان، این قطعه فرسوده می‌شود. با فرسوده شدن موتور نمی‌توان کاری کرد که ماشین روشن بشود.

pic 191

۴. تمیز نبودن سطح انژکتور

اگر سوخت‌رسانی به محفظه موتور انجام نشود، می‌توان انتظار داشت که ماشین در سربالایی گاز نمی‌خورد. تمیز نبودن سطح انژکتور باعث عدم سوخت رسانی به محفظه موتور خواهد شد که ابتدا ماشین ریپ می‌زند و سپس، متوقف می‌شود. بعد از توقف کردن ماشین، هر چقدر هم که پای‌ خود را بر روی پدال گاز بفشارید، ماشین روشن نمی‌شود.

pic 192

 

۵. کارایی نامناسب استپر موتور

عدم پایداری کلی دور موتور در تمام طول مسیر می‌تواند به دلیل کارایی نامناسب استپر موتور باشد. اگر می‌خواهید که به قطعی بودن خرابی استپر موتور پی ببرید، لازم است از دستگاه دیاگ را به این قطعه از ماشین متصل کنید. در صورتی که کارایی نامناسب استپر موتور به دلیل کثیف بودن آن بود، با استفاده از اسپری مخصوص باید این قطعه را پاکسازی کنید. توجه داشته باشید که استپر موتور نباید جابجا شود؛ چون عملکرد خاص این قطعه با جابجایی و یا لغزش از بین خواهد رفت.

pic 193 e1655381090199

 

۶. وجود مشکل در کمپرس سیلندرها

زمانی که بازده موتور کمتر از حالت نرمال و استاندارد باشد، به احتمال زیاد در کمپرس سیلندرها مشکلی ایجاد شده است. در واقع اگر هر یک از سیلندرها این قابلیت را نداشته باشند که کمپرس مناسب را ایجاد کنند، از میزان کشش خودرو کاسته می‌شود. به صورتی که احتراق به طور کامل انجام نمی‌شود و ماشین گاز نمی‌خورد. در این شرایط باید کربن‌زدایی انجام شود.

محصولات کربن‌زدا ماشین باید از طریق شمع ریخته شود. ریختن محصولات کربن‌زدا در ماشین‌های خودرو دیزل از طریق گرمکن‌ها انجام خواهد شد. در صورتی که نسبت به کربن‌زدایی سیلندرها اقدام نکنید، به ناچار مجبور هستید تا خودرو را به یک مرکز تعمیرات بسپارید تا به طور اساسی تعمیر شود. برای مثال، در این شرایط به سوپاپ‌ها آسیب جدی وارد شده است که نیاز است تا آن‌ها تعویض شوند.

pic 194

 

۷. عملکرد پایین ECU یا کامپیوتر خودرو

امکان ندارد که ECU خودرو معیوب باشد و خودرو همچنان بتواند حرکت کند؛ چون واحد کنترل الکترونیکی موتور است که تنها می‌تواند اطلاعات را از حسگرهای متعدد دریافت کند و سپس، زمان جرقه‌زنی شمع‌ها و یا مقدار پاشش سوخت از طریق انژکتورها با این بخش مهم انجام می‌شود. در صورتی که به کامپیوتر ماشین آسیب رسیده باشد، عملکرد شمع‌ها و انژکتورها دچار اشکال خواهد شد که گاز نخوردن ماشین، یکی از نشانه‌های آن است.

از آنجاییکه ECU در خودرو نقش حیاتی دارد، به همین سادگی نمی‌توان آن را تعمیر کرد. لذا برای تعمیر این قطعه باید به مراکز تعمیر خودرو مراجعه کنید.

pic 195

 

۸. معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ

زمانی که متوجه می‌شوید دور موتور بدون تغییر در سرعت آن افزایش یافته است، به طور حتم دیسک و صفحه معیوب شده است. در این شرایط تنها باید دیسک و صفحه کلاچ خودرو را تعویض نمود. پس در اولین فرصت، این دو قطعه را تعویض کنید.

۹. خراب بودن سنسورهای ماشین

سنسورهای خودرو می‌توانند نقش مهمی در گاز خوردن آن داشته باشند. سنسور گاز خودرو به همراه استپر موتور، نقش مهمی را ایفا می‌کند. حال اگر عملکرد سنسور گاز به صورت عادی نباشد، خودرو کُپ می‌کند و یا با صرف زمان بیشتری گاز می‌خورد. شما برای حل مشکل سنسور گاز لازم دارید تا دیاگ را به این قطعه متصل کنید. سپس با خواندن کد خطا می‌توانید متوجه عیب و ایراد سنسور گاز شوید. اگر کد خطا موقت باشد، به راحتی پاک می‌شود. در صورتی هم که کد خطا دائم باشد، امکان حذف آن میسر نیست. یک راه دیگر هم برای بررسی وضعیت کارکرد سنسور گاز ماشین وجود دارد. به وضعیت سنسور گاز نگاه کنید. اگر سنسور گاز بسته بود، بدین معنا است که مشکلی وجود ندارد. در صورتی هم که سنسور گاز مشکل داشته باشد، یعنی این قطعه خراب است.

خرابی در سنسور دور موتور می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای گاز نخوردن ماشین باشد؛ چون این قطعه مسئولیت ارائه گزارش لحظه‌ای به ECU را دارد. در صورتی که این قطعه معیوب شود، تنظیم دور موتور آرام امکانپذیر نخواهد بود که باعث لرزش و یا گاز نخوردن خودرو می‌شود.

سنسور فشار منیفولد هوا سومین سنسور مهم در خودرو به شمار می‌رود که ارتباط تنگاتنگی با ECU دارد. زمانی که ECU نتواند موقعیت دقیق دریچه‌ها را از مپ سنسور دریافت کند، ECU باعث باز شدن دریچه هوا می‌شود و در نتیجه قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند. ریپ زدن و گاز نخوردن ماشین می‌تواند به دلیل این موضوع باشد.

سنسور فشار هیدرولیک، چهارمین سنسوری است که بعد از گاز نخوردن ماشین می‌توان به خراب بودن آن شک کرد. این سنسور هم با ECU خودرو در ارتباط است. اگر سنسور فشار هیدرولیکی دچار اشکال شود، واکنش ECU برخلاف حالت روشن شدن خودرو خواهد شد که ماشین گاز نمی‌خورد.

به منظور رفع علت تمامی سنسورهای مهم خودرو باید دیاگ را به هر کدام از آن‌ها متصل کنید و سپس، نوع کد خطا را تشخیص دهید.


حتما بخوانید:

فال حافظ امروز ۳۰ خرداد با تفسیر زیبا و دقیق


مطالب مرتبط

۸ اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی که باعث خرابی آن می شود

آموزش رفع آفتاب سوختگی ماشین به راحتی در خانه

ماشین های غول پیکری که تاکنون تو عمرتون ندیده اید[+عکس]

نظرات

  • محمود

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    سلام
    هر چی مشکل ربط و بی ربط بود رو از تو نت پیدا کردید و قطاری نوشتید، مثلا استپر موتور اصلا ربطی به کشش موتور نداره و فقط دور آرام موتور رو در حالت توقف و کولر گرفتن و همین طور ساسات صبحگاهی تنظیم میکنه،
    در کل نیت شما قابل تقدیر هست، ولی بهتره یک نفر متخصص همچین مطالبی رو درج کنه ، با تشکر


  • سعید

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    سلام پس از استارت زدن و گذشت حدود ده الی پانزده ثانیه،گاز ماشین کم و زیاد میشه و حالت خاموشی میگیره سپس خوب میشه،فقط موقع استارت.اونم اولین استارت درطی روز.


  • سعید

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    سلام پس از استارت زدن و گذشت حدود ده الی پانزده ثانیه،گاز ماشین کم و زیاد میشه و حالت خاموشی میگیره سپس خوب میشه،فقط موقع استارت.اونم اولین استارت درطی روز.


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    اگه موتور tu5 باشه رو بدنه خودرو بزرگ و سنگین مثل پارس و ۴۰۵ جوابگو نیست چون موتور ۲۰۶ هست که گذاشتند رو اینا و اون مهندس… خودرویی که این کار را انجام داده چیزی به عنوان… نداسته


  • مهدی

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    سلام، سعی شود هر روز مطالب بیشتری ازدخودرو تشریح شود. تشکر


  • مهدی

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۱

    سلام، کار خدا پسندانه ای انجام می دهید.