چاپ کد خبر: 69940
14 مهر 1400

عملیات «ناسا» برای انفجار سیارکی برای جلوگیری از برخورد با زمین

تاثیر این برخورد در ابتدا بسیار ناچیز است، اما در گذار ده‌ها و صدها سال کافی خواهد بود تا از برخورد سیارک با زمین جلوگیری کند.

Capture 38

به گزارش اول فارس، دایناسورها «برنامه فضایی» نداشتند، بنابراین وقتی که ۶۵ میلیون سال پیش یک سیارک بزرگ به زمین برخورد کرد، آنها برای محافظت از خود هیچ راهی نداشتند. نتیجهٔ آن برخورد، انقراض دایناسورها بود.

طبیعتا انسان‌ها می‌خواهند از دچار شدن به سرنوشتی مشابه دوری کنند. به همین منظور، سازمان فضانوردی آمریکا «ناسا» اواخر امسال طرحی را برای منحرف کردن یک سیارکِ در حال حرکت به سوی زمین آغاز می‌کند. این پروژه تا ۲۴ نوامبر یا حداکثر فوریه ۲۰۲۲ کلید می‌خورد.

قرار است سفینه‌ای به فضا پرتاب شود، که یک سال طول می‌کشد تا به هدف خود در «کمربند سیارکی» میان مریخ و مشتری برسد. پس از رسیدن به مقصد، سفینه خود را به سیارک خواهد کوبید تا مسیر حرکت آن را مختل و از برخورد آن با سیاره زمین در آینده جلوگیری کند.

نام آن سیارک «دایمورفوس» است، که به گفته دانشمندان به اندازه یک «استادیوم» ورزشی است، و به دور سیارکی بزرگتر از خودش به نام «دیدیموس» گردش می‌کند. سفینه، که وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم دارد، با سرعت ۶.۵ کیلومتر در ثانیه خود را به دایمورفوس می‌کوبد تا گردش تقریباً ۱۲ ساعته‌اش به دور دیدیموس را تنها چند دقیقه به تاخیر بیندازند.

برآورد می‌شود که قدرت این برخورد به اندازه انفجار سه تُن مواد منفجره «تی.اِن.تی» باشد، و هزاران تکه آوار به فضا پرتاب کند. تاثیر این برخورد روی مسیر حرکت سیارک در ابتدا بسیار ناچیز است، اما در گذار ده‌ها و صدها سال کافی خواهد بود تا از برخورد دایمورفوس با زمین جلوگیری کند.

پس از برخورد با سفینه، دایمورفوس شروع به تکان‌های کوچک در مدارش می‌کند. این تکان‌ها مدام بیشتر می‌شوند، چرا که در خلاء هیچ اصطکاکی برای کند کردن حرکت آن وجود ندارد. این باعث می‌شود که زمین و این سیارک در زمانی که به طور طبیعی پیش‌بینی شده بود، در فضا به هم نرسند، و بدین ترتیب زمین از برخورد و نابودی احتمالی نجات پیدا ‌کند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار