عواقب ادامه رانندگی بعد از روشن شدن چراغ بنزین که تعمیرکارها نمی گویند

اگر عادت دارید که پس از روشن شدن چراغ بنزین کماکان به رانندگی ادامه بدهید، در ادامه عواقب خطرناک این کار برای موتور ماشین را توضیح می‌دهیم. در سفری طولانی دور از شهرتان هستید یا با نهایت عجله سوار ماشینتان شده‌اید تا به قرار مهمی برسید، اما در این بین چراغ بنزین پشت فرمان برایتان […]

اگر عادت دارید که پس از روشن شدن چراغ بنزین کماکان به رانندگی ادامه بدهید، در ادامه عواقب خطرناک این کار برای موتور ماشین را توضیح می‌دهیم.

عواقب ادامه رانندگی بعد از روشن شدن چراغ بنزین که تعمیرکارها نمی گویند
در سفری طولانی دور از شهرتان هستید یا با نهایت عجله سوار ماشینتان شده‌اید تا به قرار مهمی برسید، اما در این بین چراغ بنزین پشت فرمان برایتان چشمک می‌زند. این سناریویی است که احتمالاً با آن برخورد کرده‌اید یا در آینده خواهید کرد و در این موقعیت بین این دوراهی می‌مانید که فعلاً به مسیرتان ادامه بدهید یا در اولین پمپ بنزین در مسیر بایستید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که رانندگی با چراغ بنزین روشن چه پیامدهایی دارد؛ ضمن این‌که در این صورت تا چه مسافتی را می‌توان بدون مشکل طی کرد.

مسافتی که با چراغ بنزین فعال می‌توان طی کرد
مسافت قابل طی کردن پس از روشن شدن چراغ بنزین موضوع دیگری است که دانستن آن برای راننده‌ها ضرورت دارد. هرچند این به مصرف سوخت خودرو، شرایط محیط و… بستگی دارد، به‌صورت کلی بعد از روشن شدن چراغ می‌توان ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر را طی کرد. ۸۰ کیلومتر رقمی است که اگر خودرو به‌شدت کم‌مصرفی داشته باشید می‌توانید به آن برسید. البته همان‌طور که خالی نگه داشتن باک به ماشین آسیب می‌زند، تا ته پر کردن باک بنزین هم خطرات خود را دارد.

عواقب رانندگی با چراغ بنزین روشن
در ابتدا باید اطمینان داد با رانندگی در حالی که چراغ بنزین روشن است، در لحظه خطری خودرویتان را تهدید نمی‌کند. در نتیجه اگر چند باری مجبور شده‌اید در همین وضعیت به رانندگی ادامه بدهید، جای نگرانی نیست. با این حال، تکرار بیش از حد این کار پیامدهایی را به دنبال دارد که باید حتماً به آن‌ها توجه داشته باشید.

هواگرفتگی

همین کارکردن پمپ بدون بنزین باعث می‌شود که هوا به داخل پمپ وارد شود. نفوذ هوای اضافی به پمپ‌بنزین ماشین هم روی درستی خود پمپ تأثیر می‌گذارد هم ممکن است آسیبی جدی به موتور خودرو وارد کند. اگر در مدت زمانی مجبور به رانندگی با باک خالی بنزین شدید و بعد از آن احساس کردید باک دچار هواگرفتگی شده است هر چه سریع‌تری هوای نفوذ پیدا کرده به داخل باک را تخلیه کنید تا مشکل‌ساز نشود.

به پمپ سوخت صدمه وارد می‌کند

رانندگی در شرایطی که عملاً چیزی از بنزین خودرو باقی نمانده، در بلندمدت به پمپ سوخت صدمه وارد می‌کند. بنزین موجود در باک خودرو، پمپ سوخت را خنک و روان می‌کند و حالا وقتی بنزین به اندازه کافی وجود نداشته باشد، احتمال گرم شدن بیش از حد پمپ بالا می‌رود. برای روان‌کاری کامل پمپ سوخت توصیه می‌شود حداقل یک چهارم باک ماشین را همیشه پر نگه دارید.

اختلال در احتراق سیلندرها

به‌جز این، کمبود سوخت در باک باعث اختلال در احتراق سیلندرها می‌شود. وقتی دور موتور خودرو را بالا می‌برید، خودرو هم برای افزایش سرعت و گشتاور نیاز به هوا و سوخت بیشتری در سیلندرها پیدا می‌کند. در صورتی که سوخت کافی به آن‌ها تزریق نشود، ضربه‌هایی در موتور به گوش می‌رسد و این در بلندمدت چیزی جز آسیب برای موتور به همراه ندارد.

ازکارافتادن مبدل کاتالیزور

وقتی بنزین به‌اندازه کافی به موتور نرسد، عمل احتراق در موتور ناقص انجام می‌شود. همین اتفاق مبدل‌‌های کاتالیزور درون اگزوز را از کار می‌اندازد و لازم است هزینه گزاف و بسیار زیادی برای تعویض آنها باید پرداخت کنید.

ازکارافتادن و توقف خودرو

همان‌طور که در شروع بحث گفتیم، بنزین مثل انرژی لازم انسان برای فعالیت و کار است. درنهایت هرچقدر هم که شما باک خالی بنزین را نادیده بگیرید، با باک خالی نمی‌توان به مقصد رسید. بعد از تمام شدن آن ۴.۵ لیتر هم بالاخره خودرو متوقف می‌شود. این بار ممکن است در موقعیت و شرایط شلوغ و مشکل‌زایی این اتفاق بیفتد که دیگر هیچ کاری از شما برنمی‌آید. حتی تمام شدن بنزین و توقف خودرو در جاده‌های خارج شهر هم دردسر زیاد خود را دارد. چنین مشکلاتی کمترین عواقب رانندگی با باک بنزین خالی است.

تجمع رسوب در باک

ماده سوختنی که وارد باک می‌شود اغلب دارای مقادیر زیادی از آلاینده‌ها است که کف خودرو جمع می‌شوند. به‌مرورزمان رسوباتی که در باک جمع شده‌اند ته‌نشین و به حالت لجن در پمپ درمی‌آیند. وقتی که با باک خالی بنزین به رانندگی خود ادامه می‌دهید، این فرایند باعث ایجاد حالت جنبشی شدید و کنده شدن لجن‌های انباشته شده در باک خودرو می‌شود. ازکارافتادن و گرفتگی فیلتر سوخت هم دیگر نمی‌تواند مانع نفوذ رسوبات و ذرات ته‌نشین آلوده‌کننده به داخل موتور شود. در آخر، این لجن‌ها توسط پمپ مکیده و به موتور می‌روند. چنین اتفاق ناخوشایندی منجر به مسدود شدن انژکتور و فیلتر سوخت هوا خواهد شد که البته یک خرج اضافی هم روی دستتان می‌گذارد.

۷ نکته مهم هنگام رانندگی اضطراری با باک بنزین خالی

درهرصورت ممکن است موقعیتی پیش بیاید که مجبور شوید حتی برای چند کیلومتر هم که شده، با باک خالی رانندگی کنید. در این موقعیت رعایت کردن چند نکته ساده اما مهم کمک می‌کند تا شرایط را تحت کنترل خود داشته باشید و از متوقف شدن نابجای خودرو تا حد زیادی جلوگیری کنید. این نکات را در ادامه می‌خوانید:

  • ترمزهای زیاد و شتاب‌های ناگهانی نداشته باشید.
  • شیشه پنجره‌ها را ببندید تا مقاومت در برابر باد کم شود.
  • سرعت خودرو را طوری تنظیم کنید که دور موتور عددی بین ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ چرخش در دقیقه را نشان دهد.
  • سرعت خودرو را ثابت و در حدود ۶۵ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت نگه‌دارید.
  • همه لوازم جانبی الکترونیکی، رادیو، پخش و شارژر تلفن را خاموش و جدا کنید.
  • لاستیک‌های کم‌باد مصرف و سخت را افزایش می‌دهند، فشار تایرها را بررسی کنید.
  • اگر مجبور به توقف بیش از یک دقیقه هستید، خودرو را در حالت درجا نگذارید و حتماً خاموش کنید
  • عضو کانال اول فارس شوید:
  • کانال تلگرام  
  • کانال ایتا 
  • کانال واتساپ

بهترین روش روشن کردن ماشین در هوای سرد

مطالب مرتبط
برچسب‌ها:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نظرات

  • مهرداد سهرابی

    تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۲

    براچی شعر میگی مردم رو از دست تعمیرگاهی ها بدبین میکنی هر راننده ای میدونه که باید چراغ روشن بشه باید بره بنزین بزنه


  • ابراهیم

    تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۲

    اطلاعات خوبی بود. ادامه بدین متشکرم


  • ناشناس

    تاریخ : ۸ - دی - ۱۴۰۲

    داشتن ماشین راحت نگهداری ازماشین نیاز به تجربه داردکه چگونه ازوسیله نقلیه استفاده کرد ازخیلی نکاتی میشود اسم بردزیرا زمان کم لیکن لازم میبینم یه مورده شواشاره کنم باسرعت غیر مجاز اتفاقات پیش بینی نشده ترمزهای ناگهانی هیچ میدونیدچه صدمه به قطع عاتی واردمیکنی سوختن لنتا ممکن‌است دیستک خراش یا تاب برداشتن وحتی ممکن‌است آسیب رساندن به سیلندر ترمزها خلاصه مطلب یکبار هوسرانی یکعمر پشیمانی


  • نورمحمدلرستانی

    تاریخ : ۸ - دی - ۱۴۰۲

    باسلام واحترام..تشکر از لطف شما…خیلی خیلی عالی بود. ممنونم


  • ناشناس

    تاریخ : ۷ - دی - ۱۴۰۲

    همچی میگه خطرات پیامد ها و ووو انگاری چچچچی میخواد بشه خوب به درک


  • علی عزیزی

    تاریخ : ۷ - دی - ۱۴۰۲

    سلام به نظرم نیاز به این هم قلم فرسایی نبود تنها عوارض روشن شدن چراغ و ادامه راه گرم شدن پمپ بنزین بعلت افزایش دمای باک و کشیدن رسوبات داخل باک که ممکن است باعث گیر کردن مسیرهای سوخت گردد


  • اکیو سان

    تاریخ : ۷ - دی - ۱۴۰۲

    من شنیدم موتور ماشین هم به خاطر کمبود بنزین ناراحت استرس میگیرد تازه چراغ بنزین روشن برق باطری را خالی میکند


  • عبدالی

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    مطلب تان عالی بود


  • حمیدرضا

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    بابا توضیح بده بره این همه متن تکراری صفحه؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    سلام .همه اون چیزهایی که نوشتید… شعری بیش نبود.استاد.زیاد به مغزتون فشار نیارید


  • ناشناس

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    عالی بود…عالی..


  • صمد

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    سلام کل مطلب برای جلب مشتری بوده و اصلا این مقاله صحیح نیست اول اینکه پمپ بنزین تا زمانی بنزین را پمپ می‌کند داغ نمی شود چون بنزین از داخل پمپ میگذرد .۲ بنزین چون از کف باک پمپ می‌شود فرق ندارد که باک پر یا خالی باشد ۳ باک هیچ وقت هوا گیری و یا شبیه به آ نمی شود چون خود باک یک لوله مخصوص برای اینکه هوا وارد باک و یا از آن خرج شود دارو. ۴ این استرس تمام شدن بنزین است که راننده دچار آن می‌شود که مد نضر است و مشکلات تامین بنزی . بعد از سوخت گیری اگر حتی باک برای اولین بار پر شده باشد با باز شدن سویچ پمپ ،بنزین را در چند لحظه به موتور می‌رساند و چیزی به نام هواگیری بنزی وجود ندارد این موضوع به خودرو پیکان مربوط می‌شود. چون پمپ پیکان قدیم از نوع دیافراگمی و مکانیکی بود بایسی شیطونک و دیافراگم را با استارت زیاد وا دار به پمپ کرد که مشگل ساز بود . لطفا مطالعه کن و بعد مطلب را درج کن خوشگل من . جدا کمک کنه


  • کسرا پورعبادی از شهریار درخدمتم

    تاریخ : ۶ - دی - ۱۴۰۲

    نهایت ادب واحترام شایسته هست برشما و خانواده متشکرم از رهنمودهای عالی


  • mohsen.taghipor20200@gmail.com

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    خیلی هم متن خوبی بود وقتی پمپ بنزین هوا بگیره داخلش اجازه ورود بنزین رو نمیده اگه تو تابستان باشه که باک پر باشه یه نصفه درب باک رو کمی شل ببندید تا گاز نگیره که فشار به پمپ بنزین بیاد افتاد دوستان …


  • mohsen.taghipor20200@gmail.com

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    خیلی هم درست فرمودن…


  • ناشناس

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    خیلی هم متن خوبی بود وقتی پمپ بنزین هوا بگیره داخلش اجازه ورود بنزین رو نمیده اگه تو تابستان باشه که باک پر باشه یه نصفه درب باک رو کمی شل ببندید تا گاز نگیره که فشار به پمپ بنزین بیاد افتاد دوستان …


  • حمید حمیدی

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    باسلام عالی بود ممنون از اطلاعات مفیدوجالبیکه دراختیار همگان گذاشتیدنمونه یک انسان مفیددرجامعه امیدوارم دعای خیر همه راننده های فهیم بدرقه راهتان پیروز باشید درپناه حق


  • ناشناس

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    باسلام . وقتی چراغ بنزین روشن شد بعد اون میدونی چندکیلومتر میتونی راه بری ؟ بهت هشدار میده بنزین رو به اتمام.استرس به مردم ندین تو این آشفتگی بازار. میخای پلمب و بی کارکرد تحویل خدا بدی .عقلتو


  • ناشناس

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    سلام ببخشید زمانی که چراغ بنزین روشن میشه پمپ بنزین چطوری هوا میگیره ویکی هم چطوری به موتور آسیب می‌رساند من نمی دانم با این که ۴۲ ساله مکانیک هستم البته این حرف ها برای این که حرفی زده باشید می‌نویسید که لال از دنیا نرید


  • فرزاد فهیمی

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    بهترین راهها وقتی اتومبیل روشن نشد مشورت با استاد کاراست وانتقال وسیله مقلیه به تعمیر گاه


  • جلال

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    ممنون از اطلاع رسانی ، عالی بود ، در صورت امکان اگر
    مطالب دیگری در مورد کارکرد ماشین بود ، ممنون خواهیم شد که ارائه دهید . ارادت


  • حجت

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    چقدر سخت نوشتید


  • نقی رستخیز

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    آفرین برشما سپاسگزارم


  • سیامک قاسمی

    تاریخ : ۵ - دی - ۱۴۰۲

    …جیب خالی !!… حساب خالی!!…. خانه ،، یخچال،،داخلش خالی!!…
    باک خالی!!…سفره خالی!!!…شرمگین از بچه هایی!!!…
    اینها همه ثمره بودن مسئولانی است که چی؟؟؟!!!
    …که خودشان را زدن به بی خیالی !!!..
    ..پس طبیعیه که باک هم بیست و چهاری باشه خالی!!!
    …کرج….


  • یک شهروند

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    وقتی که درشهری زندگی می کنیدکه بنزین سهمیه بندی شده است ونیز کارت سوخت هم به واسطه دوگانه سوزبودن سهمیه کمی دارد وازطرفی هم ماشین تان وقتی ازگازاستفاده می کنیددائم سرچهارراه ها و…هرجاسرعت کم می شود خاموش می شود….هیچ وقت نمی شودکه بتوانی بنزین به اندازه کافی درباک داشته باشی وچون بنزین سهمیه ای است دائم بایددرصف های طولانی منتظربمانی ،این می شودکه تاچراغ بنزین روشن نشود حوصله نداری همین عمر نیم بند راهم در صف بگذرانی


  • ایرانی

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    خدا خانه بعضیها را خراب کند که از در فرصت مسئولین را
    خطاب ‌‌‌و توهین میکنند خدا ریشه نفهمتان را بخشگاند


  • ناشناس

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    عالی


  • نعمت اله اکبری برمایی

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    اینا رو میدونستم ???? چیز جدیدی رو کن برامون ????


  • ناشناس

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    عارضه راندن ماشین باباک خالی جالب بود .


  • محمد

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    سلام من یه پراید دوگانه سوز داشتم از ۱۲ سالی که دستم بود ۱۱ سالش چراغ بنزینش چشمک زن بود،هیچ وقت هم مشکلی براش پیش نیومد ۷ میلیون خریدمش ۱۵۰ میلیون فروختم.


  • ناشناس

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    خیلی عالی بود از اعتنایی تان ممنونم


  • ناشناس

    تاریخ : ۴ - دی - ۱۴۰۲

    خب خداخانه مسؤلین راخراب کندکه روزبه روز قیمت بنزین رابالامیبرندهستندکسانیکه پول بنزین ندارندومجبورندباچراغ بنزین روشن ماشینشان راه ببرندامیدوارم مسؤلانیکه خبرازفقرمردم ندارندوشبهاباشکم سیرمیخوابندودرک نمیکنندازیک کناروبدون استثنازن شان بیوه شودتا آنچه پس انداز کرده آن را زن شان باشوهرفقیرتراز شوهرقبلی شان خرج کند کسیکه متوجه شوددست ازظلم مردم بیچاره میکشد????????????


  • احمد

    تاریخ : ۳ - دی - ۱۴۰۲

    با سلام و عرض ادب
    اگه در مورد تمام مواردی که به ماشین صدمه وارد میکند نکته های رو ارسال کنید ممنون میشم


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۲

    فقط همین یک مطلب ؟؟…. با این راهنماییت