• 31 / تیر 1403 / 21:50
  • شناسه خبر : 149648

عوامل روانی که مردان را به گذاشتن ریش ترغیب می‌کند

هرچند مردان دلایل متعددی برای ریش گذاشتن دارند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن ریش ممکن است با انگیزه‌های اجتماعی خاصی از جمله موقعیت و مراقبت از خانواده مرتبط باشد.

مرتب نگه داشتن ریش صورت مردان در دنیای امروزی با توجه به رشد صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مردانه مانند گذشته کار آسانی نیست و علاوه بر هزینه بر بودن زمان بر نیز هست. اما عوامل روانی که مردان را به گذاشتن ریش ترغیب می‌کند چیست؟

این سوالی بود که محققان دانشگاه سیلسیا در لهستان و دانشگاه پادووا در ایتالیا به دنبال پاسخ آن بودند.

این تیم برای پیدا کردن این سوال مطالعاتی را در این زمینه انجام داد، به گفته آنها مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد ویژگی‌های اجتماعی متفاوتی را براساس اندازه ریش مردان به آنها نسبت می‌دهند.

براساس این تحقیقات، افراد مردانی با ریش بلند را سالم‌تر و مبارزان بهتری می‌دانند که احتمالاً انگیزه‌های مربوط به اجتناب از بیماری و محافظت از خود را در میان آنها برجسته می‌کند.

آنها همچنین افراد قابل اعتمادتر و صمیمی‌تری تلقی می‌شوند که می‌تواند با مشخصه اجتماعی بودن و وابسته بودن آنها مطابقت داشته باشد. از سوی دیگر این مردان پرخاشگرتر و قوی‌تر نیز توصیف می‌شوند، که احتمالا نشانگر انگیزه‌ جاه‌طلبی آنها را نشان می‌دهد.

علاوه براین، تحقیقات نشان داده است که آدم‌ها آن دسته از مردانی که ریش می‌گذارند را  دارای توانایی‌های پدری بیشتری می‌دانند که نشان دهنده انگیزه‌های بالقوه آنها برای مراقبت از خانواده است.

این تیم برای بررسی این موضوع، ۴۱۴ مرد ۱۸ تا ۴۰ سال را مورد بررسی قرار دادند. افراد شرکت کننده در این مطالعه همزمان با ارائه اطلاعاتی در مورد موهای صورت خود پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که چهار عامل از جمله انگیزه آنها برای گذاشتن ریش، انگیزه‌های اجتماعی، استرس‌های جنسی و رقابت با سایر مردان را مورد بررسی قرار می‌داد.

محققان در این مطالعه دریافت مردانی که ریش‌های بلند‌تری دارند، برای حفظ روابط طولانی مدت ارزش بیشتری قائل هستند و همچنین نسبت به مردانی با ریش کوتاه، علاقه بیشتری به مراقبت از خانواده خود دارند.

آنها همچنین می‌گویند که احتمالا مردان برای اطلاع دادن درباره موقعیت اجتماعی خود ریش می‌گذارند و در واقع آنها با این کار به صورت ناخودآگاه می‌خواهند پیام‌هایی از جمله آمادگی برای تشکیل خانواده، تمرکز بر روابط عاشقانه طولانی مدت را به دیگران منتقل کنند.

براساس این مطالعه انگیزه همسریابی مردانی که ریش خود تراشیده بودند با میزان انگیزه آنها برای تقویت موهای صورتشان مرتبط است.

جالب اینجاست، مردانی با ریش کوتاه روحیه رقابت پذیری بیشتری داشتند و در عین حال مردانی با ریش بلند استرس جنسی زیادی نداشتند. بنابراین رشد ریش تلاشی برای جبران سایر زمینه‌های مربوط به مردانگی نیست.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «مردانی که انگیزه زیادی برای تقویت موهای صورت خود دارند، می‌خواهند خود را به عنوان متحدان و دوستان ارزشمند و قابل اعتماد نشان دهند.»

این مطالعه بر معیارهای خود گزارشی تکیه داشت بنابراین ممکن است پاسخ دهندگان باورهای آگاهانه خود را به جای انگیزه واقعی اعلام کرده باشند.

با این وجود، این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که انگیزه‌های افزایش موهای صورت را در مردان بررسی می‌کند و بینش جدیدی درباره علاقه مردان امروزی به ریش ارائه می‌دهد. منبع:یورونیوز

مطالب مرتبط

از آلفا تا سیگما ، ۶ سبک شخصیتی مردان امروزی

زنی که این نشانه ها را دارد می خواهد از شما سوء استفاده کند

مجله Annals of Internal Medicine: این دسته از مردان زودتر از دیگران می میرند

نظرات