چاپ کد خبر: 108733
21 فروردین 1402

عکس | نقشه‌ بارندگی ها فوق سنگین پایان هفته در کشور/هشدار نارنجی و قرمز برای ۲۱ استان

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار نارنجی و قرمز برای ۲۱ استان از فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی در این استان‌ها خبر داد.

به گزارش اول فارس ، شهرهایی که در تصویر با رنگ نارنجی، قرمز و مشکی و قهوه ای نشان داده شده اند طی چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌های فوق سنگین و سیل آسایی تجربه خواهند کرد.

نقشه بارش سنگین

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در غرب، شمال غرب، جنوب غرب، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز، کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و روز شنبه ۲۶ فروردین در شرق و شمال‌شرق کشور روند کاهشی دما داریم.

%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86 2

به گزارش اول فارس ، صادق ضیائیان  درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: سامانه بارشی امروز از نوار غربی کشور وارد کشور شده است و در استان‌های آذربایجان  غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال خوزستان موجب بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت خواهد شد؛ همچنین امروز در ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران و قزوین رگبار پراکنده گاهی رعد و برق داریم.

وی افزود: روز چهارشنبه ۲۳ فروردین شدت و گسترش فعالیت بارشی افزایش می‌یابد و در نیمه غربی کشور، سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه البرز مرکزی،‌ ارتفاعات و دامنه زاگرس مرکزی موجب رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد ریزش تگرگ می‌شود، روز پنج‌شنبه این شرایط در نقاطی از مرکز کشور، شمال‌شرق و استان‌های بوشهر و فارس حاکم است.

ضیائیان افزود: روز جمعه ۲۵ فروردین در شمال‌غرب و غرب کشور، سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و در بخش‌هایی از جنوب کشور بارش پراکنده داریم و روز شنبه ۲۶ فروردین در اغلب نقاط کشور جوی نسبتا پایدار حاکم است.

وی گفت: روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در غرب و شمال‌غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، شمال‌شرق و جنوب‌شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز چهارشنبه در استان‌های ساحلی خزر افزایش محسوس دما بین ۸ تا ۱۰ درجه پیش‌بینی می‌شود و از پنج‌شنبه تا اوایل هفته آینده در این نواحی روند کاهشی دما خواهیم داشت.

وی افزود: از چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در غرب، شمال‌غرب، جنوب‌غرب، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و روز شنبه ۲۶ فروردین در شرق و شمال‌شرق کشور روند کاهشی دما داریم.

وی اضافه کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۳۵ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای ۵ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت هوای تهران اظهار کرد: فردا آسمان تهران نیمه ابری به تدریج افزایش ابر گاهی با رگبار باران پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۲۵ و ۱۸ درجه خواهد بود.

* هشدار دریایی نارنجی سازمان هواشناسی

وی اظهار داشت: از بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳ تا بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۸، افزایش وزش باد گاهی شدید با سرعت ۲۸ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۱ تا ۲ متر و در فراساحل ۲ تا ۳ متر در روز چهارشنبه در نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر،  در روز پنج‌شنبه در  شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، و جمعه تا دوشنبه در شرق خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا احتمال غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی،مسافربری، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل، وجود دارد.

* هشدار قرمز هواشناسی برای ۷ استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: طبق هشدار قرمزی که روز گذشته از سوی سازمان هواشناسی اعلام و منتشر شد، تکرار می‌ کنم که سامانه بارشی جدید روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موجب رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و صاعقه در برخی نقاط کشور خواهد شد؛ این سامانه روز چهارشنبه ۲۳ فروردین در شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال‌غرب چهارمحال و بختیاری،‌ غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی و همچنین استان‌های ایلام و کرمانشاه فعال است.

به گفته ضیائیان سامانه مذکور روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند در جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری و شمال و شرق خوزستان فعال خواهد بود، با فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌‌ها، بالان آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر وجود دارد و انسداد راه‌های روستایی، اختلال در تردد جاد‌ه‌ای و سفرهای داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و خسارت به برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط انتقال برق، محتمل است که توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه‌ رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود، کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری بازگشایی شود، از سفرهای غیرضروری برون‌شهری اجتناب شود و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی در دستور کار قرار گیرد، همچنین عشایر کوچ‌رو جابه‌جایی خود را به تعویق بیندازند.

تست هوش: فقط یک نابغه می تواند چهره پنهان مرد را در تصویر کوهنوردی در ۱۵ ثانیه تشخیص دهد!

این هم چند کانال اخبار فارس و ایران که میتوانید عضو شوید

 در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

الهه سه شنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸

درود بر شما عالی بود

آخرین اخبار