چاپ کد خبر: 107067
1 فروردین 1402

عکس های قدیمی و دیدنی از شاه چراغ در شیراز

حرم شاه‌چراغ مجموعه آرامگاهی در مرکز شیراز است که بنا بر اعتقاد شیعیان، احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند. این حرم پس از حرم علی بن موسی الرضا و فاطمه معصومه، سومین حرم پراهمیت برای شیعه در ایران است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی درشهرشیراز به شهادت رسید.

آرامگاه سید میر محمد برادر احمد ابن موسی نیز در صحن جامع شاهچراغ قرار دارد که به سبک معماری آذری بنا شده‌است.

در مورد نام‌گذاری وی به شاه‌چراغ روایتی است، آن روایت این‌گونه است که، در زمان عضدالدوله دیلمی پیرزنی نزد او رفت و اظهار داشت شب‌ها بر روی تپهٔ نزدیک منزل من چراغی روشن دیده می‌شود و چون نزدیک می‌دوم اثری نمی‌بینم. عضدالدوله ماجرا را با اطرافیان در میان گذاشت. آنان گفتند: شاید پیرزن به امید دستیابی به مال و منال چنین اظهاراتی کرده‌است. شاه متقاعد نشد و شبی به خانهٔ پیرزن رفت و آنجا خوابید. زن نیکوکار به محض آن که نور را دید به بالین شاه حضور یافت و سه بار گفت: «شاه‌چراغ». عضدالدوله بیدار شد و به طرف چراغ رفت ولی خاموش شد و چون بازگشت، نور را دید. این عمل هفت بار تکرار شد. روز بعد، دستور داد تپه را حفر کردند. به هنگام حفر به سردابی رسیدند که جسدی روی تختی بود. شاه، شیخ عفیف الدین، عالم و زاهد آن عصر در فارس را در جریان گذاشت. او در همان شب در خواب دید به زیارت قبر امامزاده احمد بن موسی الکاظم رفته‌است. عضدالدوله روزی را تعطیل عمومی کرد و بر آن سرداب بنای باشکوهی بنا نهاد.

پیشینه
شاه‌چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر ارشد موسی کاظم هفتمین پیشوای شیعیان است.

این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است. در سال‌های ۴۰–۱۳۳۹ خورشیدی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، طراحی کاشی‌کاری آن توسط استاد عیسی بهادری صورت گرفته و به اجرا درآمد.

شاهچراغ در اواخر دوره قاجار

شاهچراغ 1

 

شاهچراغ در ۱۳۲۰

شاهچراغ 2

شاهچراغ در سال ۱۳۳۷

شاهچراغ 1337

شاه چراغ در دهه ۴۰

شاهچراغ 1

شهباز پارسه ، پرچم ایران در زمان هخامنشیان+عکس

تصاویری از کاخ و نیایشگاه ۳۳۰۰ ساله باشکوه ایران در هوژِستان

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲

یکی از تصاویر احتمالا مربوط به آستان علی‌بن حمزه ع می‌باشد.

ناشناس جمعه , ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۶:۱۵

پدر مهربان ما شیرازی ها
خیلی عزیزی برای ما

آخرین اخبار