چاپ کد خبر: 945
22 مهر 1397

فالوده شیرازی انتخاب اول گردشگران در سفر به شهر بهار نارنج

یکی از دسر‌های خنک و خوشمزه‌ای که حالتان را جا می‌آورد، فالوده شیرازی است، این خوراکی خوش طعم سهم کسانی است که به شیراز می آیند.

به گزارش اول فارس ؛ پالوده یا فالوده نوعی دسر یخی است که نوع شیرازی آن بیشتر از انواع دیگر، در کشور و حتی در میان سایر کشور‌های جهان شناخته شده است. رشته­‌های باریکی از نشاسته در آب خنک و شکر که با نام شیراز گره خورده است و این دسر می‌­تواند بهانه‌­ای برای شناخته شدن هر چه بیشتر شیراز و جاذبه­‌هایش و افزایش شور و نشاط اجتماعی باشد.

اصل واژه پالوده از پالودن است به معنای پاک و صاف کردن، پالوده رشته‌های باریکی است از نشاستهٔ پخته که در برف یا یخ می‌ریزند و شکر یا شیرینی دیگر بر آن می‌افزایند که در شیراز فالوده، پالوده نیز نامیده می‌شود که بسیار معروف است. پالوده شیرازی را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو و عرقیاتی، چون نسترن و یا شربت آلبالو مخلوط کرده و مصرف می‌کنند.

فالوده در بسیاری از بستنی فروشی‌های سنتی به فروش می‌رسد که در قدیم‌الایام به شیوه سنتی تولید می‌شد، اما امروزه با دستگاه‌های ویژه با سرعت بسیار زیادتر و راحت‌تر درست می‌شود.

طعمی آمیخته با نام شیراز

فالوده با قدمتی نزدیک به دو قرن

معینی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فالوده و بستنی شیرازبه قدمت طولانی تهیه فالوده و افتتاح اولین دکان فالوده فروشی به دست شیرازی‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۷۰ سال پیش در شیراز بنیان گذاران فالوده سازی و فالوده فروشی برای تهیه فالوده به روش سنتی ابتدا مقداری نشاسته تازه را در آب حل می‌کردند و آن را روی حرارت کم می‌پختند تا کمی غلیظ شود. سپس داخل یک ظرف استوانه‌ای از جنس مس می‌ریختند و با دسته چوبی بر آن فشار وارد می‌کردند. نشاسته به شکل رشته‌هایی نازک از بخش آب‌کش مانند انتهای ظرف بیرون می‌آمد. این رشته‌ها که همچنان گرم بودند را مستقیماً به داخل آب بسیار سرد می‌ریختند تا سفت شوند. این ماده اولیه سپس روی یخ تراشیده شده ریخته می‌شد و با شربت ساده یا آبلیمو یا شربت آلبالو و کمی گلاب مزه‌دار می‌گشت.

فالوده انتخاب اول گردشگران در سفر به شیراز

معینی با اشاره به این که در جای جای ایران افراد زیادی به فالوده علاقمندند، افزود: هر ساله به خصوص در ایام نوروز از تمام نقاط ایران به شیراز سفر می کنند که ۸۰ تا ۹۰ درصد این مسافران فالوده شیرازی را در کنار سفر تفریحی، سیاحتی و زیارتی خود قرار می دهند و فالوده حکم یک میراث فرهنگی را دارد.

وی همچنین به علاقه توریست‌های خارجی به فالوده شیرازی اشاره کرد و گفت: آوازه فالوده شیرازی فراتر از مرز‌ها رفته و هر گردشگری را وادار به امتحان کردن آن می‌کند.

طعمی آمیخته با نام شیراز

معینی از شاغلان این عرصه که با وجود زحمت بسیار، درآمد اندکی دارند، گفت: فالوده بند‌های شیرازی با وجود زحمت زیادی که برای تولید و تهیه فالوده می کشند می توان به جدیت، دلیل ادامه دادن این کار را، علاقه‌ی وصف ناشدنی آن‌ها دانست، به تازگی فالوده بند‌های خلاق شیرازی با انواع طعم‌های مختلف زعفرانی، بلوبری، زنجبیلی و … برای تمامی اقشار جامعه با سلایق و سنین مختلف، فالوده تهیه می کنند که آن را در مقایسه با سایر استان‌ها متمایز می کند.

پالوده شیرازی ثبت جهانی می‌شود

لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز  گفت: فالوده شیرازی به زودی در میراث جهانی ثبت خواهد شد از همین رو جشنواره ای مبنی بر نمایش هر چه بهتر آئین تولید و توزیع سنتی این میراث بزرگ،  روز پنج شنبه ۱۵ شهریور در شیراز برگزار شد.

وی، استقبال از این جشنواره توسط شهروندان و مسافران را کم نظیر توصیف کرد و افزود: این رویداد‌ها علاوه بر معرفی پتانسیل‌های مختلف شهر شیراز، باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی می‌شود و علاوه بر آن به رونق اقتصادی منطقه نیز کمک خواهد کرد.

فالوده شیرازی متفاوت است

مژگان ثابت قدم کارشناس معنوی میراث فرهنگی استان فارس نیز بیان کرد: کرمان و یزد نیز فالوده دارند ولی فالوده شیراز نسبت به آن دو ، هم مشهورتر و هم شیوه تهیه آن متفاوت است و همچنین نسبت به فالوده‌های دیگر ترد و خشک‌تر است که با آبلیمو و عرقیات مصرف می‌شود.

طعمی آمیخته با نام شیراز

وی ادامه داد: به جز فالوده چند فناوری غذایی دیگر نیز که در استان وجود دارد ثبت ملی شده‌اند. یکی از آن ها سمنوی شیراز و دیگری رب انار ارسنجان است.

مژگان ثابت قدم افزود: شیوه سنتی آماده‌سازی این مواد متفاوت بوده و به ثبت رسیده‌اند.

معمولا تابلو بیشتر بستنی فروشی های کشور به فالوده شیرازی مزین شده ولی با مقایسه ای کوچک می توان تفاوت فالوده شهر شیراز را با نقاط دیگر در عطر و طعم تشخیص داد اگر مسیرتان به شیراز خورد ،فالوده شیراز به شدت توصیه می شود چرا که شیرازگردی بدون فالوده شیرازی معنایی ندارد .”منبع: گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار