چاپ کد خبر: 100216
29 آذر 1401

فال حافظ امروز ۳۰ آذر ” شب یلدای ۱۴۰۱ ” با تفسیر دقیق و زیبا

امروز که در آستانه فصل زمستان هستیم و چند قدمی بیشتر تا جشن شب یلدای ۱۴۰۱ نمانده است فرصت مناسبی است تا دغدغه های جاودانه زندگی مدرن را برای ساعاتی کنار بگذاریم و به فکر برگزاری یک شب یلدای به یاد ماندنی باشیم؛ به یادماندنی بدین معنی نیست که ساعت ها خود را درگیر خرید در بازار و یا تهیه پیش نیازهای رفتن به بازار کنیم.

فال شب یلدای حافظ

به گزارش اول فارس ، جشن شب یلدا به سادگی پیروزی نور بر تاریکی و غلبه همبستگی بر تکروی در روزهای سرد و تاریک راه هزاران ساله ایی را از قلب تاریخ و فرهنگ پشت پیموده است و ما خواسته و یا ناخواسته وارث این ارثیه هستیم و موظف به حفظ و حراست از این سنت دیرینه هستیم و همان گونه که اجدادمان نگاهش داشتند آن را برای نسل های آینده های خود زنده نگه داریم.

یکی از سنت های جالب ایرانیان در مورد شب یلدا گرفتن فال و استخاره کردن است.

شب یلدا برای همه ما عزیز و مقدس است. بلندترین شب سال که با سنت زیبای به یادگار مانده از ایرانیان باستان، هر ایرانی در هر نقطه از ایران و جهان که باشد کنار سفره یلدا و جمعی از افراد خانواده و فامیل نشسته و یک شب به یاد ماندنی و خاطره انگیز برای خود و خانواده اش رقم می زند.

مردم ایران در اولین شب زمستانی که طولانی تر از همه شب های قبل و بعدش است گرد هم می نشینند و با ادغام رسم و رسوم گذشته و برخی آدابی که بعدها در شهرها و فرهنگ های مختلف رایج شده این شب را به صبح می رسانند.

به طور کلی شب یلدا از دو بخش تشکیل شده است:

یک بخش آن به خوراکی ها، میوه ها و غذاهای خاص و خوش رنگ و لعاب ویژه این شب اختصاص دارد که از مهم ترین آن ها می توان به هندوانه، انار و آجیل های مختلف از جمله تخمه اشاره کرد.

بخش دوم شامل عادات مردم و آداب زیبایی است که در طول شب برگزار می شود، به عنوان مثال مردم ایران به دلیل اعتقادات مذهبی و فرهنگ غنی خود در طول شب به شعر خوانی، شاهنامه خوانی، تفال به دیوان حافظ و قصه خوانی می پردازند.

در این شب باستانی خانواده ها و دوستان به همدیگر هدیه شب یلدا می دهند

ایده فال گرفتن در شب چله یکی از پر طرفدارترین سنت های یلدایی ایرانیان است زیرا مردم معتقد هستند شب یلدا از شب های مقدس است که خداوند در آن نعمت های خود را بیش از همیشه به سوی بندگانش سرازیر می کند و به همین دلیل سعی می کنند با تفال زدن به دیوان حافظ، این شاعر فرهیخته را واسطه ای برای برآورده شدن حاجات و آرزوهای خود قرار دهند.

خواجه حافظ شیرازی از شاعران بزرگ ایران زمین است که علاوه بر سرودن اشعار پر معنی و زیبا، حافظ کل قرآن بوده است. باور مردم بر این است که حافظ به دلیل رابطه نزدیکی که با عالم بالا داشته از اسرار و رازهای نهان الهی آگاه است و در اشعارش پرده از برخی حوادث آینده بر می دارد.

به همین دلیل در شب یلدا که شبی مقدس و پر برکت است با نیت کردن از حافظ می خواهند تا جواب سوالاتی که در دل دارند (از جمله پیش بینی آینده) را در قالب اشعار به آن ها بدهد.

تفال زدن به دیوان حافظ آداب و رسوم خاصی دارد که بهتر است در این شب خاص به آن ها توجه شود.

انار شب یلدا فال حافظ

آداب تفال زدن به حافظ در شب یلدا

برای گرفتن فال آماده شوید

فال گرفتن فی البداهه و بدون آمادگی روحی بیشتر شبیه سرگرمی های دور همی است تا یک کار مقدس و معنوی. به همین دلیل توصیه می شود ابتدا دل خود را آرام کرده، وضو بگیرید و لباس تمیز و راحت به تن داشته باشید.

نیت کنید

قبل از تفال زدن به دیوان حافظ باید نیت کنید، یعنی خواسته یا سوالی که در ذهن دارید را با وضوح کامل در دل تکرار کنید. بعد از نیت کردن مرسوم است چند جمله زیر به زبان آورده شود:

ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی؛ تو را به خدا و به شاخ نبات ات قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا بر آورده سازی.

تفال بزنید

برای این کار، یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند یا کسی که دیگران معتقدند به اصطلاح خوب فال می‌گیرد ابتدا نیت می‌کند، یعنی در دل آرزویی می‌کند. سپس به طور تصادفی صفحه‌ای را از کتاب حافظ می‌گشاید و با صدای بلند شروع به خواندن می‌کند.

کسانی که ایمان مذهبی داشته باشند هنگام فال گرفتن فاتحهای می‌خوانند و سپس کتاب حافظ را می‌بوسند، آنگاه با ذکر اورادی آن را می‌گشایند و فال خود را می‌خوانند.

تفال زدن در شب یلدا و در جمع خانواده معمولا توسط بزرگ خانواده، کسی که اشعار حافظ را به زیبایی می خواند یا کسی که در این کار تجربه دارد انجام می شود.

یکی از شیوه های رایج این است که افراد خانواده به نوبت نیت کرده و شخص فال گیرنده با ذکر صلوات یا فاتحه ای دیوان حافظ را باز می کند، سپس با صدای بلند شعر (و گاه تعبیری که در برخی کتاب ها ذکر شده) را برای او می خواند.

اگر خودتان می خواهید دیوان حافظ را باز کنید، با دست چپ کتاب را گرفته و با دست راست آن را باز کنید. در صفحه ای که باز می شود غزل بالای صفحه سمت راست فال شما می باشد. اگر بخشی از شعر در صفحه قبل است باید به ابتدای غزل رجوع کنید.

شاهد فال 

گاهی حتی با خواندن چند باره غزل مورد نظر، احساس می کنید موضوع مطرح شده در آن رابطه ای با حال و فال شما ندارد، در این صورت می توانید از شاهد فال استفاده کنید. منظور از شاهد فال یکی از بیت های ۱، ۳ یا ۵ غزل بعدی می باشد.

*****

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.


فال حافظ روزانه به متولدین ماه های مختلف توصیه های متفاوتی دارد. فال حافظ به تفسیر دقیق نیاز دارد.

حافظ فال

اول فارس|سرگرمی: برای اینکه فال حافظ امروز  ۳۰ آذر با تعبیر و تفسیر دقیق را بدانید این مطلب را از دست ندهید.

فال حافظ امروز به متولدین ماه های مختلف توصیه های متفاوتی دارد.


فـال حـافـظ متولدین فروردین

فروردین 1

روی تو کس ندید و هزارت رقیب هست

در غنچه‌ای هنوز و صدت عندلیب هست

گر آمدم به کوی تو چندان غریب نیست

چون من در آن دیار هزاران غریب هست

تعبیر فال حافظ :

تفسیر فال حافظ امروز شما نشان می دهد که به زودی در زندگی خود بر سر دوراهی مهمی قرار می گیرید که سرنوشت و آینده شما را می سازد. شخصی در زندگی به شما پیشنهاد کاری را می‌کند؛ سعی کنید همان اول پیشنهادش را قبول نکنید و فکر کنید و حتما با دیگران مشورت کنید و اگر به نفع تان بود به انجامش برسانید تا در زندگی تان موفق شوید. ان شاالله.


فـال حـافـظ متولدین اردیبهشت

فال اردیبهشت 1

هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک

گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک

مرا امید وصال تو زنده می‌دارد

و گر نه هر دمم از هجر توست بیم هلاک

تـعـبـیـر فال حافظ:

تفسیر فال حافظ امروز شما نشان می دهد مدتی درگیر بیماری جسمی و معده درد می شوید. پیشگیری کنید چراکه پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید در خورد و خوراک های خود برنامه ریزی داشته باشید تا دچار بیماری نشوید. برای خود رژیم غذایی مورد نیاز را برنامه ریزی کرده تا به دردسر نیفتید.


فـال حـافـظ متولدین خرداد

فال خرداد 1

صبا خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز

بود کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم

یکی از عقل می‌لافد یکی طامات می‌بافد

بیا کاین داوری‌ها را به پیش داور اندازیم

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما نشان می دهد سعی کنید در زندگی حواس تان را خوب جمع کنید که اطرافیان تان می خواهند به شما لطمه وارد کند و شما را در زندگی تان با شکست های زیادی رو به رو کنند. حواس تان را جمع کنید تا در زندگی به نابودی نرسید. در هر کاری ابتدا به عقل خود رجوع کنید و در هر زمینه ای با فرد آگاه مشورت کنید. سپس با عقل و منطق تصمیم بگیرید.


فـال حـافـظ متولدین تیر

فال تیر

بر تو گر جلوه کند شاهد ما ای زاهد

از خدا جز می و معشوق تمنا نکنی

حافظا سجده به ابروی چو محرابش بر

که دعایی ز سر صدق جز آن جا نکنی

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما می گوید تغییر و تحولات مثبت و ارزنده ای در انتظار شماست. به زودی در امور مالی به موفقیت می رسید و مشکلات مالی تان حل می شود و در کارهایی که رشد تحصیل و اندیشه تان در آن دخیل است به پیروزی نزدیک و نزدیک تر می شوید و خودتان را به مقامات بالا می رسانید. مراقب چشم و نظر دیگران باشید و به خدا توکل کنید.


فـال حـافـظ متولدین مرداد

متولدینمرداد

خیز تا خرقه صوفی به خرابات بریم

شطح و طامات به بازار خرافات بریم

سوی رندان قلندر به ره آورد سفر

دلق بسطامی و سجاده طامات بریم

تـعـبـیـر فال حافظ:

تفسیر فال حافظ شما می گوید که فردی خوش قلب و نزدیک به خدا هستید. از این رو دریچه سعادت به روی شما باز است و عمری طولانی همراه با سلامت و نشاط خواهید داشت. سعی کنید از عمرتان به خوبی استفاده کنید تا در زندگی تان همیشه شاد و خوشحال بوده و به سمت انرژی های مثبت در حرکت باشید و مراقب باشید هرگز از یاد و توکل خداوند غافل نشوید.


فـال حـافـظ متولدین شهریور

فال شهریور

کو پیک صبح تا گله‌های شب فراق

با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم

این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست

روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما نشان می دهد مسیر زندگی شما به سوی نور و روشنایی در حرکت است. خوشبختی در راه است. شما به زودی به ثروت زیادی خواهید رسید که باعث می شود در زندگی تان شور و شادی زیادی به وجود بیاید و باعث افتخار خودتان و خانواده‌تان شوید اما مراقب باشید به خود مغرور نشوید و همیشه دست خیر و کمک و یاری رسانی به نیازمند داشته باشید.


فـال حـافـظ متولدین مهر

فال مهر 1

درد ما را نیست درمان الغیاث

هجر ما را نیست پایان الغیاث

دین و دل بردند و قصد جان کنند

الغیاث از جور خوبان الغیاث

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما این تفسیر را دارد که مراقب دوستان و نزدیکان خود باشید. اطرافیان تان به شما حسادت می کنند و می‌خواهند شما را در امورات زندگی تان با شکست های زیادی رو به رو کنند. سعی کنید از آنها دوری کنید تا در زندگی تان با شکست های زیادی مواجه نشوید. در هر کاری از یاد خدا غافل نشوید و به او توکل کنید.


فـال حـافـظ متولدین آبان

فال آبان 1

نی من تنها کشم تطاول زلفت

کیست که او داغ آن سیاه ندارد

حافظ اگر سجده تو کرد مکن عیب

کافر عشق ای صنم گناه ندارد

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما نشان می دهد اهداف بلندی در سر دارید. اگر می خواهید به هدفی که در سر دارید برسید باید به شدت تلاش و کوشش کنید و از سختی های مسیر ناامید نشوید چراکه پس از هر سختی آسانی در انتظار شماست. با مشکلات زندگی تان بجنگید و بر آنها غلبه کنید تا در زندگی تان فردی شجاع و با همت باشید تا به موفقیت برسید.


فـال حـافـظ متولدین آذر

فال آذر 1

شمشاد خرامان کن و آهنگ گلستان کن

تا سرو بیاموزد از قد تو دلجویی

تا غنچه خندانت دولت به که خواهد داد

ای شاخ گل رعنا از بهر که می‌رویی

تـعبـیـر فال حافظ:

تفسیر فال حافظ شما می گوید تغییر و تحولات مثبت شغلی در انتظار شماست و امورات کاری تان به زودی رونق می‌گیرد. شما به پیروزی و خوشبختی های زیادی خواهید رسید زیرا دعای خیر یتیمی که در حقش خوبی کرده اید بدرقه راه تان است. امیدتان به خداوند باشد و با یاد خداوند در زندگی کارهای تان را انجام دهید تا به موفقیت برسید.


فال حافظ متولدین دی

فال دی

آسمان گو مفروش این عظمت کاندر عشق

خرمن مه به جوی خوشه پروین به دو جو

آتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت

حافظ این خرقه پشمینه بینداز و برو

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما می گوید شخصی به شما پیشنهاد ازدواج می‌دهد که باعث می شود شما برای مدتی فکر کنید و بعد جوابش را بدهید؛ سعی کنید درست و دقیق فکر کنید تا مرتکب اشتباه نشوید. در این زمینه مراقب تقابل عقل و احساس خود باشید تا بی گدار به آب نزنید و تصمیم درست را بگیرید.


فـال حـافـظ متولدین بهمن

نمادبهمن

قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود

ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر نبود

من دیوانه چو زلف تو رها می‌کردم

هیچ لایق‌ترم از حلقه زنجیر نبود

تعبیر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما حکایت از این دارد که در جشن خانوادگی یا مهمانی بزرگی شرکت خواهید کرد که در زندگی تان تغییر بزرگی ایجاد می کند یا شخصی از راه دور به خانه تان می آید. سعی کنید از او به خوبی استقبال کنید تا باعث خوشحالی و شادی اش شوید و از شما قدردانی کند. در این مهمانی مراقب انرژی منفی اطرافیان و همسایه های خود باشید و حتما صدقه کنار بگذارید.


فـال حـافـظ متولدین اسفند

اسفند

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن

شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن

ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی

تـعـبـیـر فال حافظ:

فال حافظ امروز شما می گوید به زودی درگیر معامله ای می شوید. مواظب سود و منفعتی که به دست می آورید باشید چون ممکن است شخصی وارد زندگی تان شود که بخواهد منفعت تان را بالا بکشد و موفقیت را از شما بگیرد و دیگر نتوانید خودتان را به پیروزی برسانید. به هیچ عنوان عجولانه تصمیم نگیرید و قبل از تصمیم گیری با افراد آگاه مشورت کنید./۲۹

نگاه کنید|چند والپیپر زیبای مناظر طبیعت زمستانی که حالتون را بهتر میکند


در شبکه های اجتماعی زیر در کانال اول فارس عضو شوید و مطالب ما را پیگیری کنید،کلیک کنید و عضو شوید.

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

 کانال اول فارس در  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار