چاپ کد خبر: 95547
7 مهر 1401

فرار ۱۰۰ هزار روس پس از فرمان بسیج عمومی پوتین به قزاقستان

سازمان مرزداری اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد ورود اتباع روسیه به اتحادیه اروپا جهش داشته است.
به گزارش اول فارس به نقل از Independent ، بنا به ادعای مقام‌های دولتی در آستانه، در پی فرمان بسیج نسبی پوتین، نزدیک به ۱۰۰ هزار روس به قزاقستان، همسایه روسیه، گریخته‌اند.

قزاقستان

قزاقستان می‌گوید برای اسکان ده‌ها هزار روس گریخته از وطن در پی اعلان بسیج نظامی مسکو در هفته گذشته، به دردسر افتاده است اما می‌کوشد به آنچه آن را یک «معضل انسانی» خواند، رسیدگی کند.

مقام‌ها می‌گویند هفته قبل، بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فراخوان بسیج عمومی داد، انبوهی از مردان این کشور، برخی همراه با خانواده، از دومین مرز زمینی طولانی جهان گذشتند.

اتباع روسیه برای ورود به قزاقستان به روادید یا حتی گذرنامه نیاز ندارند و اوراق هویت روسی آن‌ها کفایت می‌کند. اقلیت قومی روس در قزاقستان جمعیت زیادی دارد و زبان روسی نیز به طور گسترده در این کشور صحبت می‌شود.

با این حال، این هجوم ناگهانی باعث شد ساختارهای این کشور پهناور اما کم‌جمعیت تحت فشار قرار گیرد؛ به طوری که هتل‌ها و مسافرخانه‌ها جای خالی ندارند و اجاره‌بها سر به فلک کشیده است.

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، که دولت او حاضر نشد از آنچه روسیه «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌نامد، حمایت کند، بر رعایت شکیبایی و تسامح تاکید کرد.

او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود گفت: «شمار زیادی از مردم روسیه در چند روز گذشته به این‌جا آمده‌اند. اکثرشان از فرط استیصال ناچار شدند کشورشان را ترک کنند.»

«باید رعایت حال‌ آن‌ها را بکنیم و امنیتشان را تضمین کنیم. این معضلی سیاسی و انسانی است.»

او گفت که دولت او درباره این وضعیت با مسکو مذاکره خواهد کرد.

تصاویر ماهواره‌های همچنین صف‌های وسایل نقلیه‌ را نشان می‌دهند که در انتظار ترک روسیه و ورود به گرجستان، کشور همسایه‌اند. در این عکس‌ها که روز یکشنبه گرفته شدند و شرکت ماکسار تکنولوژی منتشر کرد، طرف دیگر جاده که به روسیه می‌رود، تقریبا خلوت است.

طبق برآوردها، نزدیک به شش هزار وسیله نقلیه امروز در این صف حضور دارند.

مقام‌های گرجستان قبل‌تر گفته بودند از زمانی که پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای جنگ در اوکراین فراخوان بسیج نسبی داد، تعداد اتباع روس ورودی در روز تقریبا دو برابر شده است.

واختانگ گومیلاوری، وزیر کشور گرجستان، می‌گوید: «چهار تا پنج روز قبل روزانه پنج تا شش هزار (روس) وارد گرجستان می‌شدند.»

او افزود: «تعداد (اکنون) به حدود ۱۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است.»

سازمان مرزداری اتحادیه اروپا (فرونتکس) نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد ورود اتباع روسیه به اتحادیه اروپا جهش داشته است.

در بیانیه فرونتکس در مورد هفته ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر آمده است: «در هفته گذشته، نزدیک به ۶۶ هزار شهروند روسیه وارد اتحادیه اروپا شدند که در قیاس با هفته پیش از آن، نشانگر بیش از ۳۰ درصد افزایش است. اکثرشان هم به فنلاند و استونی وارد شدند.»

به گفته فرونتکس، فقط در چهار روز گذشته، ۳۰ هزار شهروند روسیه وارد فنلاند شدند.

مقام‌های روسیه سعی کرده‌اند آثار منفی اقتصادی بسیج عمومی را کم‌اهمیت جلوه دهند؛ در حالی که اندکی پس از آنکه مسکو در ماه فوریه نیروهای نظامی خود را به خاک اوکراین گسیل کرد، بیش از ۷۰ هزار نفر از کارمندان بخش فناوری اطلاعات روسیه را ترک کردند. البته برخی از آن‌ها نیز بازگشته‌اند. اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه (آر.اس.پی‌.پی) می‌گوید مشاغل فهرست مشمول معافیت موقت از بسیج نسبی باید افزایش یابد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: «در بخش تولید فناوری که برای نیروی کار حائز شرایط تقاضای زیادی وجود دارد با استخدام سریع از بازار نمی‌توان اعزام‌های کوتاه‌مدت نیروی کار شماری از کارکنان کلیدی را جبران کرد.»

به گفته این اتحادیه، باید به کارکنان کلیدی سازمان‌های محوری اقتصاد، زیرساخت‌های حیاتی و بخش‌های دفاعی معافیت موقت داد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار