شرکت فردا موتور در ادامه فعالیتخود به عنوان مونتاژکنندهی خودروهای چانگان، یک سدان کامپکت به نام FMC 511 را در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ معرفی کرد. این مدل، براساس چانگان آلسوین در ایران عرضه میشود و احتمالا یکی از ارزانترین خودروهای چینی بازار خواهد بود.
اول فارس| مجله خودرو: گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ و در شهر چونگکینگ، واقع در غرب کشور چین تأسیس شد. چانگان طی همکاریهای مشترکی که با فورد، پژو -سیتروئن (Groupe PSA)، مزدا و سوزوکی دارد، محصولات آنها را علاوهبر تولیدات اختصاصی خود، برای عرضه در بازار چین مونتاژ میکند.
در کشور چین، چانگان بهعنوان خودروسازی با محصولات ارزانقیمت و عامهپسند شناخته میشود؛ درحالیکه از نظر تیراژ تولید، جایگاه بسیار خوبی دارد. در کشورمان، سایپا اولین کراساور این شرکت، CS35 را مونتاژ کرد که بهدلیل قیمت، مورد توجه قرار گرفت.
امروزه با سرمایهگذاری گسترده و استخدام طراحان خارجی، ظاهر خودروهای چانگان متحول شده و از نظر کیفیت نیز، به سطح اول بهترین خودروسازان چین، شامل چری و جیلی نزدیک است. چانگان برای تولید مدلهای تمامبرقی و هیبریدی نیز تلاش میکند.
آلسوین یکی از محصولات قدیمی چانگان در کلاس سدان است. سال ۲۰۰۹، نسل اول این مدل برپایه مزدا ۳ معرفی شد؛ اما از سال ۲۰۱۸ تا امروز، طراحی مستقل و اختصاصی دارد. چانگان آلسوین علاوهبر چین، در شهر کراچی پاکستان هم مونتاژ میشود. این خودرو به کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی، شامل مکزیک و شیلی صادر شده است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی فردا ۵۱۱
در نمای روبهرو، چراغهای باریک و اسپرت بهچشم میخورند. حجمدهی بدنه برای کاپوت و فضای زیر چراغهای اصلی بسیار هماهنگ و چشمنواز بهنظر میرسد. جلوپنجره مشابه طرحهای دیدهشده در محصولات لکسوس نسبتا بزرگ است و همراه خطوط افقی ارائه میشود. آلسوین (فردا FMC 511) جایگاه بسیار مناسبی برای پلاک فراهم میکند و مشابه خودروهای پیشرفته دنیا، نوار LED در طرفین سپر دارد.
در نمای پشت، طرحی شبیه به هیوندای سوناتا نسل ششم (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵) برای چراغها استفاده شده است. ابعاد روشنایی عقب درمقایسهبا دیگر اجزای بدنه بزرگ و ناهماهنگ بهنظر میرسد؛ اما درمجموع برای یک سدان اقتصادی ساخت چین مناسب است. خطوط روی سپر عقب و گلگیرها و درهای ورودی به کابین اغراقشده هستند و آلسوین را فراتر از انتظار نشان میدهند.
فردا ۵۱۱ با طول ۴۳۹۰ میلی متر، عرض ۱۷۲۵ میلی متر و ارتفاع ۱۴۹۰ میلی متر، فاصله محوری ۲۵۳۵ میلی متر دارد. این شرایط، چانگان آلسوین را مشابه جک J4 نشان میدهد.
نمای داخلی و طراحی کابین فردا FMC511
داشبورد چانگان آلسوین، زیباتر از سدانهای قدیمی چینی موجود در ایران، مثل جک J4 است اما تماما از پلاستیک ساخته شده و صرفا باترفندهایی ساده برای جذب مخاطب تلاش میکند.
گروهبندی کلیدها به خوبی انجام شده و فرمدهی داشبورد، چشمنواز به نظر میرسد. نمایشگر لمسی ۷ اینچ روی داشبور، الهامگرفته از سبک طراحی بیامو است و همراه با ناوبری ماهوارهای، حس یک خودروی مدرن را در FMC 511 افزایش میدهد. طراحی پنل پشت فرمان هم با کمترین هزینه انجام شده؛ اما به لطف دو صفحه دیجیتالی تکرنگ طرفین کیلومترشمار، جالب توجه است.
در تصاویر موجود از فردا ۵۱۱ به عنوان یک خودروی اقتصادی ساخت چین، صندلیهای خوشفرم با طراحی زیبا و چرم مصنوعی دیده میشوند. داخل تودری هم به مقدار اندک، از مواد نرم و مبله استفاده شده است. دسته دندهی قدیمی، ترمز دستی سنتی و استارت متکی بر کلید، مهمترین نکات منفی در کابین چانگان آلسوین هستند.
فردا ۵۱۱ برای چهار سرنشین بالغ، فضای مناسب فراهم میکند و صندوق عقب هم، با توجه به کلاس بدنه، راضیکننده است.
پیشرنه و تجهیزات فنی فردا FMC 511
چانگان آلسوین در بازار جهانی با دو نوع پیشرانه عرضه میشود. مدل ارزانتر به پیشرانه ۱٫۴ لیتر مجهز است که ۱۰۱ اسببخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
نسخهی قویتر که در ایران نیز مونتاژ خواهد شد، پیشرانه ۱٫۵ لیتر (۱۴۸۰ سیسی) با ۱۰۷ اسببخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. زمان دقیق سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت فردا ۵۱۱ مشخص نیست؛ اما باتوجهبه وزن خالص ۱۱۱۵ کیلوگرمی آن و نصب جعبهدنده ۵ سرعته دوال کلاچ اتوماتیک، میتوان زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه را برای رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت از حالت سکون پیشبینی کرد.
در وبسایتهای خودرویی روسیه، میانگین مصرف سوخت آلسوین ۱٫۵ لیتری حدود ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است؛ درحالیکه در شهر به ۸٫۵ لیتر و در بزرگراه به ۵ لیتر بنزین نیاز دارد. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۶ است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فردا ۵۱۱
فناوری کنترل پایداری ESP، ترمز ضد قفل ABS با توزیع هوشمند EBD سیستم کمک حرکتی در سربالایی HCA ، روی چانگان آلسوین وجود دارند. این خودرو با دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو تولید میشود.
سانروف، دوربین دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، تنظیم سیستم صوتی و پاسخ به تماس تلفنی از روی فرمان، آینه های جانبی تاشو برقی، تهویه الکترونیکی، چراغ مخصوص روز، سنسور پارک عقب، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، ورودی USB، مهمترین امکانات فردا ۵۱۱ هستند.
قیمت در ایران و مقایسه با رقبا
بنابر اطلاعات موجود، چانگان آلسوین مونتاژ فردا موتور با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان فروخته میشود. جک J4 به عنوان نزدیک رقیب فردا ۵۱۱، طی ماههای اخیر پیشفروش نشده اما در بازار آزاد، تقریبا صدمیلیون تومان ارزانتر است.
مهمترین نکات مثبت برای فردا FMC511، به طراحی داخلی و نمای بیرونی ارتباط دارد. صندلیهای خوشفرم و راحت، همراه آپشنهای ساده مثل سانروف، گیربکس اتوماتیک و مانیتور لمسی، احتمالا برای خریدار ایرانی جذاب است؛ اما پیشرانهی ضعیف و شتابگیری خستهکننده؛ قطعا مانع بزرگی برای فروش این خودرو خواهد بود.
ناشناس
تاریخ : ۷ - خرداد - ۱۴۰۱
این ها همش چرته چونکه هیچ کس چنین پولی نداره باز هم مافیای ایران خودرو و سایپا نمیزارن که تولیدشون زمین بخوره