چاپ       کد خبر: 146167
24 خرداد 1403

فرش‌های ساختمان حافظیه که پیدا نشده دوباره گم شدند!

فرش‌های ساختمان حافظیه که پیدا نشده، گم شدند!
سال گذشته بود که از سرقت ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد خبر دادند

به گزارش اول فارس ، سال گذشته بود که خبر سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد رسانه‌ای شد. دولتی‌ها انگشت اتهام را سمت دولت روحانی گرفتند و از سرقت ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد خبر دادند که کارشناسان با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش‌ها و براساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آنها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.

این ادعا بی‌پاسخ نماند و سایت دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق، در گزارشی تأکید کرد مسئله ناپدیدشدن فرش‌ها مربوط به دولت قبل از روحانی بوده و توضیح داد: «نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش دراین‌باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آنکه به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد نیست؟

انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هرقدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه که تماما توسط سپاه پاسداران انجام می‌شود، از این ساختمان خارج شده است؟».

درنهایت پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل و رسیدگی قضائی آغاز شد و سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد: «برخی از فرش‌هایی که ادعا شده بود سرقت شده در سایر دستگاه‌های دولتی پیدا شده و ازاین‌رو سرقت این فرش‌ها تکذیب می‌شود و درواقع جابه‌جا شده است».

اصرار مقامات دولتی به سرقت‌شدن فرش‌های سعدآباد همچنان ادامه دارد و دیروز محمد دهقان، معاونت حقوقی دولت، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران طی سخنانی درباره پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد اظهار کرد: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد مفتوح است اما تا الان رأیی صادر نشده و از ۴۸ فرشی که سرقت شده هنوز هیچ فرشی پیدا نشده است.

بیشتر بخوانید:

شیوه پاک کردن لکه عطر از روی لباس،فرش و لوازم منزل

عکس دیده نشده از فرش ایرانی دوران ساسانی که واقعا زیباست

این سخنان درحالی مطرح شده که در کنار سخنان مقام قضائی، یک مقام آگاه در گفت‌وگویی با تابناک در این باره گفته است: از ۴۸ تخته فرش نفیس سعدآباد، ۱۶ تخته فرش، در نهاد ریاست‌جمهوری پیدا شده و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور استفاده می‌شود. وی افزود: هفت تخته فرش هنوز پیدا نشده ولی اقدامات قضائی برای تعیین تکلیف آنها ادامه دارد. این مقام آگاه اضافه کرد: جمع‌بندی کلی این است که «سرقتی» رخ نداده و ماجرای فرش‌های سعدآباد ناشی از اهمال اداری بوده که باعث شده است اموال دولتی بدون تشریفات از مجموعه سعدآباد خارج شود و البته این موضوع نیز پیگیری می‌شود.منبع:شرق

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار