چاپ کد خبر: 109398
31 فروردین 1402

فروش وانتی و بیرحمانه لالهٔ واژگون در میدان میوه و تره بار شیراز !

لاله واژگون نام یکی از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناسایی شده در کشورمان ایران است که با گل‌های زنگوله‌ای درشت به رنگ نارنجی مایل به قرمز و زرد به عنوان میراثی ارزشمند برای طبیعت زاگرس و استان فارس به شمار می رود و متاسفانه در تیررس تارج سودجویان و یغمای زیاده خواهان قرار دارد.

لاله وآزگون

به گزارش اول فارس به نقل از ایرنا برخی شاهدان دغدغه مند و دوستداران محیط زیست اذعان دارند که در تعطیلات نوروزی امسال در محل میدان میوه و تره بار شیراز ، افرادی با وانت لاله واژگون می آوردند و بدون محدودیت آن را در میدان میوه و تره بار شیراز می فروختند.

متاسفانه در روزهای آخر سال گذشته و نزدیک به نوروز نیز در مناطقی مانند چهارراه مشیر شیراز ماشین ها و وانت ها لاله واژگون را به صورت دست فروشی عرضه می کردند، دوستداران محیط زیست از اینکه عرضه این محصولات جرم قلمداد نمی شود و از سوی هیچکس به این عرضه کنندگان تذکری داده نمی شود، گله مندند.

همزمان با سال نو سیاه چادرهایی در محل باغ ملی شیراز به عنوان سوغات سرا برپا شد، حتی در این سیاه چادرها و غرفه های همجوار آن نیز دیده شده که لاله واژگون عرضه می شود ، کنده های کهنسال بلوط در شب های سرد زمستانی در این محل به عنوان هیزم مورد استفاده قرار گرفت و همه میهمانان و شهروندان از کنار آن بی تفاوت گذشتند.

گل اشک یا لاله واژگون از جمله گونه های گیاهی است که در برخی از مناطق شمال و غرب استان فارس در موسم بهار به صورت گیاهان مرتعی می روید، در تعطیلات نوروزی و تداوم آن تا اوایل اردیبهشت ماه که اوج گل دهی این گیاهان است متاسفانه بسیاری از افراد به صورت بی رویه این گیاهان مرتعی را به تاراج می برند.

گلهای لاله واژگون معمولا در دسته هایی به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در سر چهار راهها و برخی از معابر به صورت دست فروشی عرضه می شود، این در حالی است که بیشتر کسانی که این گلها را می خرند از خاصیت دارویی و حتی از سمی بودن ریشه و پیاز آن اطلاعی ندارند و صرفا گلهای اشک را برای زیبایی آن می خرند.

گل لاله واژگون

عمر لاله های واژگون بسیار کوتاه است، گل دهی این گیاه تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. گونهٔ زرد کم رنگ متمایل به لیمویی این گل ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد.

بیشتر گیاهان لاله اشک در ارتفاعات شهرستان اقلید ،شیراز و رستم در مرز استان فارس و استان اصفهان و برخی نیز در مناطقی از شهرستان های ممسنی و سپیدان تا حاشیه های استان کهگیلویه و بویراحمد می روید.

پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسکن درد است. پیاز آن به صورت یک غدهٔ متورم، گوشت دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست.

ضرورت دارد مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و نهادها و ارگان های مسئول باید برخوردهای بازدارنده با کسانی که بی محابا به تاراج دشت های لاله واژگون می پردازند، اقدام کنند تا نسل های آینده نیز بتوانند از زیبایی های این موهبت طبیعی بهره ببرند.

بازی فکری|فقط ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا موش چاق پنهان شده در تصویر را پیدا کنید

موزائیک های حیرت انگیز کشف شده در شهر باستانی بیشاپور + فرتور

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد شنبه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

از مسئولین با اراده و وطن پرست و طبیعت دوستخواهشمندم که با اقتدار با این نوع اسیب شدید زدن به طبیعت برخورد کنن که اگر نکنن این جماعت پست تا نابودی کامل دست از سر این گل زیبا بر نمیدارن .خواهش میکنم پیگیری کنید .خیلی ناراحت کننده هست.

محمد شیراز شنبه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

خدا را شکر یکی پیدا شد در مورد گل اشک حرف بزنه .خدا لعنت کنه کسانی که این گیاه زیبا و کم یاب را از بین میبرن .مسئولان واقعا با اینا دست دارن دروازه کازرون یک نفر انتقاد کرد که چرا اینکارو انجام میدین فروشنده گفت زورم میرسه باید اون مسئولی را که با اینها همکاری میکنه و اینها را انقدر گستاخ کرده که منابع طبیعی و ملی را اینگونه به تاراج میبرن را حسابی ادب کرد…خدا لعنت کنه کسانی را که میدونن ولی بخاطر پول سکوت میکنن.

مهران شنبه , ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۳۴

تو کشورهای پیشرفته حتی پشه رو پرورش میدن اونوقت درکشور ما نایابترین وزیباترین گل رو نابود میکنیم وکسی هم براش مهم نیست

بی نام جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

مگه فقط لاله واژگونه…کلی هم سنبل کوهی
من به چندتا شون تدکر دادم ولی کی دلش برا طبیعت و یا محیط زیست و جانوری ایران سوخته..

ایرانی جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

برادر چرا عشایر را متهم به از بین رفتن طبیعت می کنی…..مراتع عشایر یا تبدیل به باغات یا باغ شهری یا انواع و اقسام ساخت و سازها گشت .هر کجا پای سود به میان آمد دیگر به طبیعت رحم نکردند …..

ناشناس جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

عمر و جوانی مون رو بردن ! دیگه حالا دنبال گل واژگون بگردیم؟ بیست سال دیگه هم ما نیستیم .

پارسا جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

بیشرف های بی همه چیز گل لاله واژگون داره منقرض میشه بعد شما میفروشیدش؟

کوهمره جروق جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

تو روستای ما زیاد هست.بهش میگن گل گَنه

حبیب جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۹

بیست سال دیگه میفهمند با ایران چه کردند با ساخت و سازهای غیر مجاز باغ شهر و….

ناشناس جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۹

بیست سال دیگه میفهمند با ایران چه کردند با ساخت و سازهای غیر مجاز باغ شهر و….

آتنا جمعه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۳:۰۳

با فروشندگان این گلها قاطع برخورد بشه دیگه کسی جرات کندن وفروختن نمیکنه اصلا این گلها در غیر از محل اصلی خودش جای دیگه هم کاشته بشه دوام نداره

کرونی پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

منابع طبیعی بیشه زرقان رو به جای اینکه احیا کنه فروخته ،برادر دنبال چی میگردی

داریوش پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴

عشایر بیشترین ضربه به منابع طبیعی می زنند

احد پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳

وقتی تعداد گلها انداره انگشت‌های دست شد حتما اقدامات انجام میشه

ناشناس پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲

خودمون باید وجدان و شعور استفاده از طبیعت داشته باشیم

سرباز وطن پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

معلومه ۴۳ ساله به سبک.. سوختی…

ناشناس پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

از‌چی‌گذشتن‌‌‌تواین‌طبیعت‌کا‌این‌دیگه‌دومیش‌باشه‌
اداره‌منابه‌طبیعی‌خود‌اولین‌تاراج‌گر‌منابع‌طبیعیکشور‌ه‌‌دنبال‌چی‌میگردی‌عزیز‌
اینها‌سالهست‌که‌دارن‌همه‌چی‌رو‌به‌فنا‌میدن

محمد اردشیری پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

همه بدبختی ما از دست این.. های بی…….هست ..یه مدت پیش هم که یه کارمند سازمان سیا آمریکا که .. بود چی جور با افشای اطلاعات آمریکا رو نابود کرد….. به هر چی ..

قشقایی پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

ایران ۴۲ ساله به تاراج رفته،کوهها،تپه ها، دشتها،چشمه ها ،زمینهای حاصلخیز ،کنار رودخانه ها،خاک ،سنگ،اثارباستانی ایران ،تاریخ هویت اینها فقط بفکر جیب خود برای پول بیشترند وهمین

بهمن پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

مگه شهر ما صاحاب هم داره.یه شهر بی در و پیکر که مسیولینش فکر رانت و دزدی هستن

ناشناس پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷

اینها … هستن

سید پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

گل ها باید نگهبان داشته باشند اما خود نگهبان نیز نگهبانی داشته باشد چون شاید خودش اومد و فروختشون

سید پنجشنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

گل ها باید نگهبان داشته باشند اما خود نگهبان نیز نگهبانی داشته باشد چون شاید خودش اومد و فروختشون

آخرین اخبار