چاپ       کد خبر: 128388
22 آذر 1402

فواید شگفت انگیز نوشتن درمانی در سلامت روح و روان

آیا اصطلاح نوشتن درمانی تا به حال به گوشتان خورده؟آیا تا به حال برایتان پیش آمده که احساس بی‌حوصلگی، افسردگی، غرق شدن در احساسات بد، گیر افتادن یا استرس کنید؟

نوشتن درمانی

نوشتن فواید خارق العاده زیادی دارد. اما منظورمان از نوشتن چیست؟ منظور از نوشتن درمانی این است که روی خود تمرکز کرده و درباره ی خود و اتفاقاتی که در زندگی تان افتاده است بنویسید. از طریق نوشتن می‌توانید رشد و توسعه فردی پیدا کنید و به سوی آرامش بیشتر در زندگی قدم بردارید.

نوشتن درمانی چیست؟
نوشتن درمانی یعنی یک عدد کاغذ و یک دانه خودکار بیاورید و شروع کنید به نوشتن از افکارتان. با این کار به احساسات و فکرهایی که در گوشه‌وکنار ذهن‌تان جای خوش کرده‌اند هم دسترسی پیدا خواهید کرد. دسترسی به عمق افکار و احساسات خیلی مهم است.

گاهی ناراحت و عصبی هستیم اما دلیل اصلی‌اش را نمی‌دانیم. گاهی از کسی عصبانی و ناراحتیم اما دقیقا نمی‌دانیم که چرا؟ با نوشتن می‌توانیم به بخش‌های پنهان احساسات و فکرهای‌مان دسترسی پیدا کنیم. عالی نیست؟

با نوشتن درمانی می‌توانیم دقیق‌تر به مسائل‌مان فکر کنیم. چون دیگر قرار است که دردها و معضلات‌مان را مکتوب کنیم و نیاز است که با خودمان حرف حساب بزنیم. شنیدن حقیقت و اصل ماجراهایی که برای‌مان اتفاق می‌افتد با نوشتن میسر می‌شود.

با این کار، ما محیط امنی برای خود فراهم می‌کنیم تا صادقانه گفت‌وگویی درونی داشته باشیم. مطالعات علمی هم به اثرگذاری نوشتن درمانی پی برده‌اند و آن را راهی مناسب برای بهبود و درمان مشکلاتی مانند افسردگی می‌دانند.

فواید نوشتن درمانی
یادداشت روزانه می‌تواند بسیار مفید باشد، چه برای بهبود حافظه یا ثبت بخش‌های مهم روز یا صرفا استراحت در پایان یک روز طولانی. مطمئنا این‌ها مزایای بی‌اهمیتی نیستند، اما مزایای بالقوه نوشتن‌درمانی فراتر و عمیق‌تر از نوشتن صرف در دفتر خاطرات است.

برای افرادی که یک رویداد آسیب‌زا یا بسیار استرس‌زا را تجربه کرده‌‌اند، نوشتن به طور هدفمند درباره آن موضوع خاص، می‌تواند اثر شفابخش چشمگیری داشته باشد. شرکت‌کنندگان در یک مطالعه که در مورد آسیب‌زاترین تجربیات خود به مدت ۱۵ دقیقه در طول چهار روز متوالی نوشتند، نتایج درمانی بهتری را تا چهار ماه نسبت به کسانی که به آن‌ها آموزش داده شده بود درباره موضوعات خنثی بنویسند، تجربه کردند (Baikie & Wilhelm, 2005).

مطالعه دیگری همان تمرین نوشتاری را روی بیش از ۱۰۰ بیمار مبتلا به آسم و آرتریت روماتوئید آزمایش کرد که نتایج مشابهی داشت. شرکت‌کنندگانی که درباره استرس‌زاترین رویدادزندگی‌شان نوشتند، ارزیابی‌های سلامت بهتری را در رابطه با بیماری‌شان نسبت به گروه کنترل که درباره موضوعات عاطفی خنثی نوشتند، تجربه کردند(Smyth et al 1999).

تاثیر نوشتن درمانی

نوشتنِ بیان‌کننده، حتی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. البته ممکن است برای رسیدن به مزایای سلامتی بیشتر، نوشتن ادامه‌دار لازم باشد. علاوه بر این مزایای عینی‌تر، نوشتن منظم با نگاه درمانی می‌تواند به نویسنده کمک کند تا معنای تجربیات خود را بیابد، چیزها را از منظری جدید ببیند و الگوی تکرارشونده استرس‌زاترین یا منفی‌ترین تجربیات خود را بیابد.

همچنین می‌تواند بینش مهمی درباره خود و محیط شخص بدهد که دست یافتن به آن‌ بدون نوشتن متمرکز دشوار به نظر برسد. به طور کلی، نوشتن‌درمانی برای شرایط و بیماری‌های روانی مختلف مؤثر بوده است.

مشکلاتی مثل:

  • استرس پس از سانحه؛
  • اضطراب؛
  • افسردگی؛
  • اختلال وسواس فکری عملی؛
  • اندوه و فقدان؛
  • مشکلات ناشی از بیماری مزمن؛
  • سوء مصرف مواد؛
  • اختلالات اشتها؛
  • مسائل روابط بین فردی؛
  • مسائل مربوط به مهارت‌های ارتباطی و عزت نفس پایین.

چطور نوشتن برای درمان را شروع کنیم؟

راه‌های زیادی برای شروع نوشتن به اهداف درمانی وجود دارد. اگر با یک متخصص سلامت روان کار می‌کنید، ممکن است راهنمایی‌هایی را برای شروع نوشتن‌درمانی ارائه دهد. نوشتن‌درمانی واقعی با کمک یک متخصص بهداشت روان مجاز انجام می‌شود اما ممکن است علاقه‌مند باشید این تمرین را به تنهایی برای کشف برخی از مزایای بالقوه آن برای سلامتی خود امتحان کنید.

۱-از نقاط ضعف و قوت‌تان بنویسید
شروع کنید به نوشتن درباره نقاط ضعف‌تان. چه چیزهایی را در خود نمی‌پسندید و به نظرتان ضعف به حساب می‌آیند؟ نقاط قوت‌تان را هم یادداشت کنید. با خودتان صادق باشید و از گله‌های ریز و درشتی که از خود دارید، روی کاغذ بنویسید. از سوی دیگر، صادقانه نقاط مثبت‌تان را هم بنویسید و به خودتان یادآور شوید که چه توانمندی‌هایی در اختیار دارید.

نوشتن از اینها می‌تواند به شما کلید و سرنخ‌هایی طلایی برای رفع مشکلات مختلف بدهد. نوشتن از ضعف‌ها به شما کمک می‌کند تا دقیق‌تر با ابعاد مختلف مشکلات‌تان روبه‌رو شوید. زمانی که نقاط قوت‌تان را برمی‌شمارید هم اعتماد به نفس پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که با کمک کدام بخش‌ها از توانایی‌های‌تان می‌توانید به سمت ضعف‌ها بروید و آنها را از بین ببرید.

نوشتار درمانی در این صورت می‌تواند شما را با خودتان آشناتر کند. زمانی که خودتان را بیشتر و بهتر می‌شناسید در مخمصه نمی‌افتید و در هر شرایطی می‌توانید بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.

۲-خودتان را تعریف کنید
با نوشتن درمانی می‌توانید خودتان را تعریف کنید. چطور؟ شروع کنید به نوشتن درباره ویژگی‌های مختلفی که دارید. اگر بنا باشد که خود را شناسایی و تعریف کنید، درباره ویژگی‌های مختلف خود چه می‌گویید؟ این کار شما را به عمق افکار، احساسات و رفتارهای‌تان می‌برد. در این صورت است که امکان تغییر و بهبود برای‌تان مقدور می‌شود.

زمانی که می‌دانید دقیقا چه ویژگی‌هایی دارید و چه آدمی هستید، مسیرهای پیش روی را بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی و تعیین خواهید کرد. چه چیزی از این بهتر؟

تاثیر نوشتن درمانی

۳-تهیه دفتر یادداشت روزانه با عکس
یک عکس شخصی انتخاب کنید و در دفترچه یادداشت کنید وقتی به این عکس‌ها نگاه می‌کنید چه احساسی دارید و چه می‌خواهید به افراد، مکان‌ها یا چیزهای موجود در این عکس‌ها بگویید.

۴-ایجاد فهرست صدتایی
این ایده‌‌ای است که نویسنده را تشویق می‌کند تا فهرست‌های صدتایی بر اساس موضوعاتی مانند «صد چیزی که مرا غمگین می‌کنند»، «صد دلیل برای بیدار شدن در صبح» و «صد چیزی که دوست دارم» ایجاد کند.

۵-نوشته‌های زمان‌بندی شده
یک موضوع را در نظر بگیرید و یک تایمر برای ۱۰ یا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید و در این زمان به طور مداوم بنویسید.

۶-جملات آغاز کننده
این‌ها جملاتی هستند که نوشتن معنادار را تشویق می‌کنند:

«چیزی که من بیشتر نگران آن هستم این است که… ».

«من مشکل خواب دارم زمانی که… ».

«خوشحال‌ترین خاطره من این است که… ».

سخن آخر درباره نوشتن درمانی
تاثیر نوشتن در بهبود و رفع مشکلات را نادیده نگیرید. با نوشتن می‌توانید خود را بهتر بشناسید و تمیزتر فکر کنید. منظور از تمیز فکرکردن چیست؟ یعنی با ابعاد مختلف احساس، افکار و رفتارهای خود آشنا می‌شوید.زمانی که دچار یک مشکل می‌شویم، معمولا دقیقا نمی‌دانیم که چه احساسات و افکاری در ما شکل گرفته‌اند و به هم‌ریختگی و تشویشی به جان‌مان می‌افتد که اجازه مدیریت رفتارها را از ما می‌گیرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار