چاپ      کد خبر: 114510
26 خرداد 1402

قدیمی ترین لامپ جهان که ۱۲۲ سال یک ضرب روشن است +عکس

یک لامپ روشنایی برق در آمریکا وجود دارد که از سال ۱۹۰۱ میلادی یعنی ۱۲۲ سال پیش تاکنون خاموش نشده است!

به گزارش اول فارس  ،این لامپ از ۱۲۲ سال پیش خاموش نشد! لامپ یک قرنی که با نام «نور صد ساله» شناخته می‌شود، عنوان طولانی‌ترین لامپ روشن در جهان را دارد.

لامپ صد ساله هشت سانتی متری که در دهه ۱۸۹۰ توسط بنیانگذار شرکت شلبی الکتریک، آدولف شایله به صورت دستی ساخته شد، از سال ۱۹۰۱ به سختی خاموش شده است.

به گزارش <a href=اول فارس  ،این لامپ از ۱۲۲ سال پیش خاموش نشد! لامپ یک قرنی که با نام «نور صد ساله» شناخته می‌شود، عنوان طولانی‌ترین لامپ روشن در جهان را دارد." width="500" height="333" />

این لامپ صد ساله که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان “طولانی ترین لامپ در حال سوختن در جهان” ثبت شده است، به لطف دوربین موجود در ایستگاه به صورت زنده از طریق اینترنت قابل مشاهده است.

این لامپ صد ساله در ۱۲۲ سال تنها دو بار خاموش شده است. مشاهده شد که لامپ که به دلیل تغییر مکان ایستگاه آتش نشانی در سال ۱۳۵۵ برای مدتی بسته شده بود، در شامگاه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ برای مدتی کار نکرد و روز بعد مشخص شد که خرابی ناشی از منبع تغذیه است، نه لامپ.

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، پروفسور دبورا کاتز، دانشمند مشخص کرد که رشته‌های درون لامپ ۸ برابر ضخیم‌تر از رشته‌های موجود در لامپ‌های امروزی هستند و رشته‌هایی که احتمالاً از کربن ساخته شده‌اند، نیمه‌رسانا هستند. کاتز خاطرنشان کرد که با گرم شدن رساناها در لامپ های امروزی، توانایی آنها برای هدایت الکتریسیته ناپدید می شود، در حالی که با گرم شدن هادی های لامپ شلبی، کیفیت نور افزایش می یابد.

تام برامل، معاون بازنشسته رئیس آتش نشانی، که نزدیک به ۵۰ سال است که به لامپ صد ساله علاقه مند بوده و به عنوان “حافظ نور” شناخته می شود، در این باره گفت: این لامپ توسط دنیس برنال، مالک شرکت Livermore Power and Water در سال ۱۹۰۱ به سازمان آتش نشانی اهدا شد. لامپ آن ۶۰ وات است. بنابراین با کاهش سطح برق عرضه شده به لامپ روشن می شود. گفت.

من ۵۰ سال با لامپ بودم و با مردم از سراسر جهان صحبت کردم. من با محققانی از استرالیا، هند، ترکیه، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر ملاقات کرده ام. برامل گفت: ۲۰ سال است که بازنشسته شده‌ام و هنوز هم اطلاعاتی درباره لامپ به اشتراک می‌گذارم. وی افزود که هنوز به طور کامل درک نشده است.منبع:turkey.postsen / ترجمه: هوشنگ جهانبخش

به گزارش <a href=اول فارس  ،این لامپ از ۱۲۲ سال پیش خاموش نشد! لامپ یک قرنی که با نام «نور صد ساله» شناخته می‌شود، عنوان طولانی‌ترین لامپ روشن در جهان را دارد." width="500" height="333" /> به گزارش <a href=اول فارس  ،این لامپ از ۱۲۲ سال پیش خاموش نشد! لامپ یک قرنی که با نام «نور صد ساله» شناخته می‌شود، عنوان طولانی‌ترین لامپ روشن در جهان را دارد." width="326" height="500" />

  به گزارش <a href=اول فارس  ،این لامپ از ۱۲۲ سال پیش خاموش نشد! لامپ یک قرنی که با نام «نور صد ساله» شناخته می‌شود، عنوان طولانی‌ترین لامپ روشن در جهان را دارد." width="500" height="458" />

دریافت وام ۲ میلیارد تومانی با سود ۱ درصد و ۳۴ ماهه از بانک ملی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار