چاپ کد خبر: 113179
9 خرداد 1402

قطع درختان نارنج کهنسال برای ایجاد بازارچه در مرکز آموزش میراث فرهنگی فارس+سند

اجرای طرح ایجاد بازاچه دایمی صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ساختمان صنایع دستی در خیابان شازده قاسم، باعث قطع ۴ اصله درخت نارنج کهنسال شد.

اجرای طرح ایجاد بازاچه دایمی صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ساختمان صنایع دستی در خیابان شازده قاسم، باعث قطع 4 اصله درخت نارنج کهنسال شد.

خبرگزاری فارس از شیراز گزارش داد: چندی است که از حافظه تاریخی سبز شیراز این درختان با قدمتی بیش از چهل سال کم شده است؛ درختان شهر شیراز که برای ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی در مرکز آموزش صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس قطع شده اند، طرحی که به زعم برخی از اهالی صنایع دستی، طرحی غیر کارشناسی است و با بافت اقتصادی منطقه هیچ گونه پیوست اقتصادی و فرهنگی ندارد.

سوال اولی که اینجا مطرح است این است که چطور متولیان امر که خود مسولیت حفاظت از بناهای تاریخی و فضای سبز مجموعه های شاخص گردشگری را برعهده دارند اقدام به این عمل نموده اند و آیا این موضوع دارای مجوزهای لازم از شهرداری شیراز بوده است؟ و آیا امکان جابجایی این درختان وجود نداشته است و به واقع ضرورت ایجاد این بازارچه صنایع دستی چه بوده است؟

سوال دوم این است که آیا درختان کهنسال در اماکن تاریخی و فرهنگی دارای شناسنامه مصور هستند یا خیر؟ همانگونه که اشیاء تاریخی و بسیاری از آثار ملموس و ناملموس در حوزه میراث فرهنگی ثبت و ظبط می‌شوند، آیا این درختان کهنسال که عمری به درازای خود بناهای تاریخی و شاید بیشتر دارند دارای شناسنامه تخصصی هستند یا خیر؟

قطع درختان نارنج شیراز

در این خصوص بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز از وجود چنین مشکلی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: در آن منطقه درخت نبوده است.

حال باید دید مدیران بالا دستی با وجود این تصاویر چه واکنشی نشان خواهند داد.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

این خبر مربوط به ۴ماه پیش است عجیب اینجاست که چرا الان منتشر میکنید،،،ظلم پایدار نیست

به مرگ سه شنبه , ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

این مملکت بیش از مدیر دانا و سالم به رسانه مستقل و شرافتمند محتاج است . کل نظام اقتصادی استان فارس با حراج اموال مردم به عوامل استانداری فارس توسط .. شورای عالی بانکهای فارس به قهقرای نیستی فرو رفته و شما همچنان پیگیر چند درخت نارنج هستید که طرف ده سال دوباره احیا می شود . آنجا اگر دست گذاشتید با وام کم بهره قانعتان میکنند اما اینجا منفعتی برایتان نیست . کاش چگونه مردن هم را می دیدیم .

به مرگ سه شنبه , ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

همه تمرکز و امکانات و فکر و ذکر و توانتان را یکجا کرده ابد که سالم ترین مدیر فارس بلحاظ کسوت اخلاقی و معرفتی را از ریشه بزنید . مدیری که لاح نمی دهد ، دزد نیست ، با مردم صادق است ، هیز نیست و در یک کلام شاخصه های فردی و اخلاقی مدیرانی که مملکت را به این روزها کشانده اند ندارد .‌‌منکرضعف مدیریتی در بخشهایی از میراث فارس و در راس آن یگان مراقب آثار که ابنیه تاریخی را با وانگاری و عدم نظارت …مربوطه به لجن کشیده شده نیستیم اما

آخرین اخبار