چاپ      کد خبر: 148334
14 تیر 1403

قیافه دیدنی استاندار فارس وقتی نقاشی شد

قیافه دیدنی استاندار فارس وقتی نقاشی شد

محمدعلی پرواز هنرمند پیشکسوت نقاش چهره ایمانیه استاندار فارس را نقاشی کرد.

به گزارش اول فارس ، حمید رضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با همراهی محمدعلی پرواز، هنرمند پیشکسوت نقاش که تاکنون حدود ۴۰۰ نقاشی چهره از پیشکسوتان، فرهیختگان، متقدمان و چهره‌های ماندگار شیراز در حوزه‌های مختلف را ترسیم کرده؛ به دیدار دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس رفتند و در جریان این نشست صمیمی، مسایل مربوط به تسهیلات هنرمندان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن رسیدگی به موارد مورد اشاره، تصویر نقاشی شده مدیر ارشد استان که حاصل ترسیم تکنیک نقاشی هنرمندانه استاد پرواز بوده؛ تقدیم ایشان شد.منبع:فرهنگ فارس

محمدعلی پرواز (زادهٔ ۵ خرداد ۱۳۲۷ در شیراز، محله سر دزک)، نویسنده، نقاش، خوش نویس ایرانی و پیشکسوت صنایع دستی در رشته نقاشی دیواری است.

دوران کودکی و جوانی را در محضر عباس نقاش، در رشتهٔ نقاشی به سبک اسلیمی (ترنج، گل و مرغ و ختایی) سپری نمود که در اماکن تاریخی، مساجد و حسینیه‌های شیراز آثاری از او به جا مانده‌است. در دوران دبیرستان از وجود اساتیدی همچون ناصر نمازی، کاظم اردوبادی و نگارگر در زمینه طراحی بهره‌ها جست و پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره نظام، جهت تحصیل به اروپا سفر کرد؛ در آلمان با اساتید هنر نقاشی این کشور آشنا گردید و به بازسازی و مرمت آثار نقاشی در کلیساها مشغول شد.

محمد علی پرواز پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۵ در چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی شرکت جست.
پرواز هنر خوش نویسی را نیز در محضر حمید دیرین -بنیانگذار و رئیس سابق انجمن خوشنویسان استان فارس-، محمد نعمتی در شیراز و همچنین سید مرتضی نجومی در کرمانشاه، تلمذ نمود. درسال ۱۳۶۹ توسط چندتن از اساتید بنام خوشنویسی (حمید دیرین، محمد نعمتی، قاسم احسنت و حبیب‌الله رحمتی) به عنوان ممتاز ویژه در خط ثلث و نسخ معرفی گردید.

اثری از استاد محمدعلی پرواز
وی نقاشی با سبک امپرسیونیسم را با کلاس‌های غلامحسین صابر در پیش گرفت و به دنبال آن در سال ۱۳۷۰، دیپلم افتخار اولین نمایشگاه تجربی نقاشی و گرافیک تهران را دریافت نمود. پرواز همچنین موفق به دریافت درجه ممتاز هنری از مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گواهینامه هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی گردید.

بیشتر بخوانید:

آخرین ماموت غول پیکر روی زمین چگونه کشته شد؟

خواص آبغوره و مضرات آن؛طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی،زمان مصرف و نکات نگهداری آن

از جمله آثار بی مثال نقاشی او، ترسیم تعداد زیادی پرتره از پیشکسوتان، فرهیختگان، متقدمان و چهره‌های ماندگار شیراز در رشته‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تجربیمی‌باشد که این فعالیت هنری برای اولین بار در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز و تاکنون ادامه دارد؛ این آثار هم‌اکنون در موزهٔ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، استانداری فارس و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نگهداری می‌شود.

شما هم نظر بدهید

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار