چاپ کد خبر: 113799
17 خرداد 1402

قیمت مرغ در استان فارس بسیار بالاتر از قیمت مصوب/ بازار مسوول دارد؟

اختلاف بر سر قیمت مرغ این محصول را دوباره وارد چالش قیمت و کاهش عرضه کرده است .

قیمت مرغ در استان فارس بسیار بالاتر از قیمت مصوب/ بازار مسوول دارد؟

ایلنا: درحالى قیمت هاى دستورى و مصوب به عنوان راهکار ثبات بازار مرغ درنظر گرفته مى شود که این روش نیز براساس تجارب گذشته نتیجه بخش نبوده است.

طى یک ماه گذشته بازار مرغ ابتدا با کاهش عرضه و در ادامه با افزایش قیمت از سوى تولیدکنندگان همراه بود و این تلاطم منجر به افزایش قیمت مصوب مرغ از کیلویى ۶۲ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان شد .

براین اساس قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهاى تولیدى ۵۲ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ براى مصرف کنندگان ۷۳ هزار تومان تعیین شده است.

اما گزارش ها از بازار و قیمت فروش مرغ متفاوت است و قیمت هاى مختلفى تا کیلویى ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان هم اعلام مى شود و این قیمت در مرغ هاى بسته بندى و بدون پوست بالاتر است.

تخم مرغ، دل و جگر مرغ جایگزین مصرف مواد گوشتى

بازار مرغ بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است و به گفته مشاور عالى اتحادیه مرغداران گوشتى ایران سرانه مصرف مرغ با کاهش حدود ۱۲ درصدى از ۳۲ کیلوگرم به ۲۶ کیلوگرم رسیده است.

بررسى داده هاى مرکز پژوهشهاى مجلس نیز تاییدى بر این موضوع است و براساس گزارش این مرکز مصرف مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۰.۵درصد کاهش یافته و این روند کاهش مصرف در سال بعد ادامه داشته است.

در این گزارش از روند نزولى مصرف گوشت قرمز و مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰ هم آمده است و در دهه مورد بررسى مصرف گوشت قرمز تا ۴۱ درصد کاهش یافته است.

در این میان مواد غذایى مانند تخم مرغ، دل و جگر مرغ و حتى استخوان و پاى مرغ جایگزین مصرف مواد گوشتى شده است.

 قیمت تمام شده مرغ با قیمت مصوب تفاوت دارد

با گذشت چند هفته از افزایش قیمت مرغ فریدون سنجریان، نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان شیراز در گفت وگو با ایلنا مى گوید: مشکل بازار مرغ در سطح عرضه است و درحالى قیمت جدید مرغ مصوب و دستورى شده است که به عقیده تولیدکنندگان این قیمت واقعى نیست.

وى با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ به مغازه داران ۷۳ هزار تومان براى هر کیلو مرغ اعلام شده است ،عنوان مى کند: این درحالى است که این قیمت کمتر از قیمت تولید شده مرغ است و قیمت واقعى آن باید بیشتر شود.

سنجریان با اشاره به اینکه کشتارگاه ها قیمت مرغ را کیلویى ۸۷ هزار تومان به مغازه دار مى دهند، ابراز مى کند: قیمت تمام شده مرغ با قیمت مصوب تفاوت دارد و با این وجود مشکل اصلى یعنى قیمت مرغ هنوز پابرجا است.

افزایش قیمت نهاده و هزینه هاى تولید مرغ

نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان شیراز با اشاره به افزایش هزینه هاى تولید مرغ مى گوید: در واقع هزینه هاى تولید بالا رفته و نهاده ها نیز گران شده است.

سنجریان ادامه مى دهد: به عنوان مثال نهاده ذرت در هر کیلو ۸ هزار تومان افزایش قیمت داشته و گران تر شده است و همین موارد باید براى قیمت گذارى درنظر گرفته شود.

وى با اشاره به اینکه مغازه دارها موظف به رعایت قیمت مصوب مرغ هستند، یادآور مى شود: این درشرایطى است که کشتارگاه نیز مرغ را با قیمت کمتر از قیمت مصوب به فروشندگان بدهد.

نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان شیراز خاطرنشان مى کند: مغازه دار مرغ را با ۷ تا ۱۰ درصد سود مى فروشد که این روال منطقى است اما مشکل این است که فروشنده مرغ را گرانتر خریدارى مى کند و فروش براساس قیمت مصوب نه تنها سودى به همراه ندارد بلکه به ضرر فروشنده هم است.

قیمت تخم مرغ پایین تر از قیمت مصوب است

نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ فروشان شیراز درباره افزایش مصرف تخم مرغ و قیمت آن نیز مى گوید: اگرچه تخم مرغ هم در ماه هاى گذشته افزایش قیمت داشته است اما درحال حاضر قیمت تخم مرغ برعکس قیمت مرغ است.

سنجریان ادامه مى دهد: قیمت مصوب تخم مرغ کیلویى ۵۶ هزار تومان است اما قیمت فروش آن کمتر از قیمت مصوب و کیلویى ۴۴ هزار تومان است.وى معتقد است: قیمت مصوب مرغ نیز اگر واقعى باشد باید این شرایط را داشته باشد و دراین حالت فروشنده حتى مرغ را به قیمتى جدا از قیمت مصوب مى فروشد.

براساس این گزارش ، در سال هاى گذشته با هر بار افزایش قیمت مرغ در بازار قیمت مصوب اعلام شده است قیمتى که همیشه مورد اتکا نبوده و درشرایطى نیز قیمت ها در بازار برخلاف قیمت مصوب پیش رفته است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۶

مردم دیگه نمیتون حتی نون بخرن چه برسه به مرغ خدا خودش به داد مردم برسه از دست ای قوم ظالم

ناشناس پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲

کجا مرغ ارزون است الان مرغ کیلو ۹۵ تومان هست چرا جلو گرون فروشی نمی‌گیرید میگه صبح اتحادیه آمده قیمت مرغ زده اصلا کسی نیست واقعا به داد مردم برسه این خبر الکی جمع کنیدمردمه به روز سیاه نشوندید

مراد پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

با سلام ..با توجه به اینکه. قیمت مرغ دولت اعلام کرده ولی هنوز شیراز و شهر فسا قیمت مرغ گران است و هیچکس رسیدگی نمیکنه …مگه این شهر مشغول ندارنه. لطفاً. رسیدگی. فرماید. ممنون.ممنون

ناشناس پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

با سلام ..با توجه به اینکه. قیمت مرغ دولت اعلام کرده ولی هنوز شیراز و شهر فسا قیمت مرغ گران است و هیچکس رسیدگی نمیکنه …مگه این شهر مشغول ندارنه. لطفاً. رسیدگی. فرماید. ممنون.ممنون

ناشناس پنجشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۴

استان فارس نه تنهامرغ، بلکه مسکن پوشاک وغیره، رو دیت بقیه زده

ناشناس چهارشنبه , ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

تو دنبال صابه بازاری کاکو. تازه اگه پیگیری مجلسیون نبود مرخ کیلو ۲۰۰ هزار تمن بود. فعلا رعایت نکردن حجاب توسط دشمنان داخلی و خارجی مهمه .

آخرین اخبار