چاپ کد خبر: 143677
29 اردیبهشت 1403

لباس ساتن را چگونه بشوییم که آسیب نبیند؟ + نکات مهم نگهداری

معمولا لباس هایی که از جنس ساتن هستند نسبت به سایر لباس ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.شیوه شستن این پارچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است وو اگر به اشتباه انجام گیر موجب خرابی پارچه می شود.با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره شست و شو و نگهداری این پارچه خاص و زیبا در اختیارتان قرار دهیم.

نحوه صحیح شستن پارچه ساتن

انواع ساتن

پیش از دانستن نکات شست و شوی پارچه ساتن لازم است تا انواع آن را بشناسید و بر اساس کاربرد و نگهداری آن، گنجینه ساتن خود را حفظ نمایید. ساتن در انواع آنتیک Antique، بارونت Baronet، دوشس Duchess، مسالین Messaline ، اسلیپرSlipper و چندین توع دیگر از جمله ساتن سیلک،زیر آستری و … موجود است.

• ساتن آنتیک

این ساتن به دلیل استفاده از ابریشم خالص گران‌بها بوده و در تهیه لباس خواب و ملزومات آن استفاده می‌شود.

• ساتن دوشس

با ضخامت بیشتر نسبت به دیگر ساتن‌ها، ساتن دوشس برای تهیه لباس‌های رسمی به کار می‌رود.

• ساتن اسلیپر

این نوع ساتن برای لباس عروس و کفش باله استفاده می‌شود زیرا الیاف نسبتا سبکی دارد.

لباس ساتن را چگونه بشوییم؟

یکی از اصول افزایش ماندگاری و تازه ماندن لباس زنانه و مردانه به نحوه شستشوی آن باز می‌گردد که این امر در مورد پارچه ساتن نیز صدق می‌کند. این که بدانید لباس شما از چه نوع ساتنی است- ابریشم خالص است یا ترکیبی- بسیار اهمیت دارد، چرا که به این ترتیب می‌توانید بهتر و با دقت بیشتر آن را بشویید، آن هم بدون این که آسیب ببیند. برای این کار می‌توانید تگ یا برچسب لباس را بخوانید یا طبق تجربه خود متوجه شوید که لباس شما از چه نوع ساتنی است.

در قدم بعدی باید مشخص کنید که می‌خواهید لباس ساتن خود را با دست بشویید و یا در نظر دارید آن را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

شستشوی با لباسشویی

دقت داشته باشید که اگر لباس ساتن شما ابریشم است، باید آن را به خشکشویی ببرید تا به طور تخصصی و حرفه‌ای تمیز و شسته شود. اما باقی ساتن‌ها را می‌توانید به وسیله مایع شوینده بدون الکل (ترجیحا مخصوصا پارچه ساتن)، آب سرد و دور آهسته ماشین لباسشویی به خوبی تمیز کنید.

شستشو با دست

اگر احساس می‌کنید که جنس ساتن مورد نظر شما بسیار حساس و ظریف است، پیشنهاد می‌کنیم آن را با دست بشویید. یک تشت آب سرد یا آب ولرم پر کنید و مقداری مایع لباسشویی در آن بریزید و سپس اجازه دهید که لباس ساتن شما به مدت ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت در آن خیس بخورد، این بستگی دارد که چقدر لباس ساتن شما کثیف است. در نهایت با حرکات ملایم لباس‌تان را آبکشی کنید، دقت داشته باشید که تحت هیچ شرایطی لباس ساتن را نچلانید و یا چنگ نزنید، با این کار فقط به آن آسیب می‌رسانید.

نحوه صحیح شستن پارچه ساتن

بایدها و نباید های شستن پارچه ساتن

پارچه ساتن با ظاهر براق و لطیف خود، نیاز به مراقبت و شستشوی مناسب دارد تا دوام و کیفیت آن حفظ شود. اگر نادرست شسته شود، ممکن است بافت پارچه به سرعت آسیب ببیند و براق بودن آن کاهش یابد. در ادامه به باید ها و نباید های شستن پارچه ساتن اشاره می کنیم:

باید ها

شستشو به‌صورت دستی: بهتر است پارچه ساتن را به‌صورت دستی بشویید. شستن با دست کمک می‌کند که از آسیب دیدن پارچه جلوگیری کنید و کنترل بهتری بر روی فشار و حرارت آب داشته باشید.
استفاده از آب سرد یا آب ولرم: بهتر است از آب سرد یا ولرم برای شستشوی پارچه ساتن استفاده کنید. آب گرم و داغ ممکن است باعث آسیب شدید به پارچه شود.
استفاده از محلول‌های شستشوی مناسب: از محلول‌های شستشوی مناسب و ملایم برای پارچه‌های حساسی مانند ساتن استفاده کنید. این محلول‌ها به پارچه کمک می‌کنند تا تمیز و نرم بماند.
خشک کردن با آرامش: پارچه ساتن را به‌آرامی خشک کنید و از استفاده از خشک کن برای آن خودداری کنید. بهتر است آن‌ها را در سایه پهن کنید تا به آرامی خشک شوند.

نباید ها

شستشو با ماشین لباس‌شویی: استفاده از ماشین لباس‌شویی برای شستشوی لباس ساتن توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کار ممکن است باعث آسیب به آهار پارچه شود.
استفاده از مواد سفید کننده و وایتکس: هنگام شستشو از مواد سفید کننده به شدت اجتناب کنید حتی اگر پارچه به رنگ ساتن سفید است.
مچاله کردن پارچه: خشک کردن لباس ساتن را به‌آرامی و بدون فشار وارد کردن به پارچه انجام دهید. هنگام شستشو از مچاله کردن یا دست زدن زیاد به پارچه خودداری کنید.

خشک کردن پارچه ساتن

پس از شست و شوی پارچه ساتن، آن را روی حوله‌ای قرار داده و رول کنید تا از رطوبت‌اش کاسته شود. بهتر است پارچه ساتن در هوای آزاد به دور از نور مستقیم خورشید خشک شود. استفاده از خشک‌کن به دلیل آسیب احتمالی به بافت پارچه توصیه نمی‌گردد.

اتو کشیدن پارچه ساتن

لباس یا پارچه ساتن را پشت و رو کرده و اتو را درکمترین درجه ممکن یا مناسب پارچه ساتن قرار دهید. در صورت امکان از محافظ اتو یا پارچه دیگری برای اتو زدن استفاده کنید تا بافت ساتن حرارت نبیند. اتو را روی هر قسمت زیاد نگه ندارید. از اسپری آب برای اتو کردن پارچه ساتن استفاده نکنید زیرا لکه آب بر روی پارچه باقی می‌ماند. در نهایت پس از اطمینان از خشک شدن لباس و پارچه، آن را آویزان نمایید تا چروک نشود.

نحوه صحیح شستن پارچه ساتن

پاک کردن انواع لکه‌ و ساتن

نکات کلی شست و شوی پارچه ساتن در بخش قبل بیان شد. اکنون به روش‌های زدودن انواع لکه روغنی، خون، قهوه، لاک و… از روی پارچه ساتن اشاره می‌شود.

• لکه روغن

ابتدا با حوله تمیز، روغن را جذب کرده و سپس با استفاده از آرد شاه بلوط لکه را پوشانده و اجازه دهید مدتی بماند. در نهایت پارچه را با آب ولرم آبکشی کنید.

• لکه خون

پارچه ساتن را حدود یک ساعت در آب سرد قرار دهید. سپس به آرامی پارچه را مالش داده و با شوینده ملایم آن را شست‌‌وشو دهید.

• لکه قهوه

قسمتی ازپارچه که لک شده را با آب و شوینده در حدود ۵ دقیقه خیسانده و سپس کل پارچه را بشورید.

• لکه لاک

با پد لاک پاک بدون استون، روی لکه به صورت ضربه‌ای کشیده و مانده آن را با دستمال یا حوله تمیز پاک کنید. در انتها با استون، لکه را کاملا پاک و آبکشی نمایید. در موارد حساس و پارچه ساتن ابریشم و پشم با احتیاط عمل کنید.

نحوه صحیح شستن پارچه ساتن

نکات نگهداری پارچه ساتن

۱-مواد شوینده قوی استفاده نکنید

برای شستشو و تمیز کردن لباس ساتن و یا از بین بردن لکه‌های آن، اصلا به سراغ مواد شوینده قوی و مواد سفیدکننده نروید، چرا که الیاف ابریشمی و مصنوعی این پارچه به حدی نازک و ظریف است که می‌توانند در مواجهه با این مواد به راحتی آسیب ببینند.

۲-به دمای آب توجه داشته باشید

بهترین دمای آب برای شستن لباس ساتن، آب سرد و یا ولرم است. هم چنین در شستشو لباس ساتن با لباسشویی، از مواد شوینده ملایم و دور آهسته لباسشویی استفاده کنید تا از آسیب جدی به آن خودداری نمایید.

۳-نیاز به کف خیلی زیادی نیست

همیشه خوب شستن یک پارچه یا لباس به کف زیاد بستگی ندارد. درباره پارچه ساتن نیز همین طور است، این که کف در الیاف لباس باقی بماند، مطمئنا به آن آسیب می‌رساند و ممکن است لکه‌های عمیق و سرسختی بر جا بگذارد. هم چنین از حرکات خشن مانند چنگ زدن لباس ساتن خودداری کنید، فقط کافی است خیلی آرام و ملایم سطح آن را دست بکشید.

۴-اشعه‌های نور خورشید، قاتل لباس ساتن

این اشعه‌ها به پارچه ساتن نفوذ می‌کنند و رنگ و روی آن را از بین می‌برند و حتی حالت پارچه را نیز تغییر می‌دهند. توصیه می‌شود لباس ساتن را به صورت پشت رو روی طناب قرار دهید تا به خوبی خشک شود.

۵-از خشک‌کن‌ها پرهیز کنید

خشک‌کن‌ها با حرارت و گرمای زیاد لباس‌ها را خشک می‌کنند که این دلیل اصلی آسیب به بافت و الیاف لباس‌های ساتن است. حتی امکان دارد که الیاف مصنوعی و پلاستیک پارچه ساتن شما در این شرایط ذوب شده و جمع شود و در نهایت لباس برایتان بسیار تنگ یا کوتاه شود.

۶-چلاندن لباس ساتن را فراموش کنید

نه تنها چلاندن موجب چروک شدن لباس ساتن شما می‌شود، بلکه الیاف ابریشم و نازک آن به راحتی صدمه می‌بینند.

 

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار