چاپ      کد خبر: 18686
26 آذر 1398

ماجرای جابجایی سران عرب در تخت جمشید با «کامیون»

نتیجه تصویری برای سران عرب کامیون

 اخیراً فیلمی با عنوان “حمل سران عرب با کامیون در ایران” در فضای مجازی منتشر شده است. در توضیح این فیلم آمده: مهمانانی همچون صدام حسین، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، ملک حسین، علی عبدالله صالح، زاید بن سلطان اماراتی و… را با کامیون از محل جشن به اقامتگاه شان در تخت جمشید انتقال دادند.

به گزارش اول فارس، بررسی ها نشان می دهد که این فیلم متعلق به دهه ۵۰ و ایران نیست بلکه به اجلاس سران عرب در سال ۱۹۸۰ میلادی مرتبط است که در مراکش برگزار شده بود.در این فیلم، مشخص نیست که سران عرب به کجا انتقال داده می شوند و ممکن است به بازدید میدانی آنها از یک منطقه مربوط باشد.

رهبران عرب در سپتامبر ۱۹۸۲ در شهر فاس مراکش در حالی دور هم جمع شدند. در این ویدئو افراد همچون صدام حسین، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، ملک حسین، علی عبدالله صالح، زاید بن سلطان اماراتی و… را می بینید که با کامیون از محل نشست به محل اقامتشان منتقل می‌شوند.

رهبران عرب در سپتامبر ۱۹۸۲ در شهر فاس مراکش در حالی دور هم جمع شدند که پایگاه ناسیونالیسم عربی رفته رفته از قاهره به بغداد و دمشق دو قطب بعثی درگیر منتقل شده بود؛ این نزاع بعثی به خوبی در شیوه نشستن حافظ اسد و نگاه‌های صدام حسین نمایان است.

در هنگامه انعقاد این نشست، خاورمیانه و شمال آفریقا در شرف تحولات ژئوپولیتیکی بزرگی قرار داشت؛ از یک سو، مصر پیمان صلح کامپ دیوید با اسرائیل امضا کرده که به اخراجش از اتحادیه عرب منجر شد و از دیگر سو، در ایران تازه انقلاب شده بود. سرنوشت خیلی از این رهبران و کشورهایشان به نوعی با این دو واقعه گره خورد.

در این نشست برای نخستین بار، طرح صلحی جمعی با اسرائیل از جانب شاهزاده فهد مطرح شد که با مخالفت حافظ اسد مواجه شد و اجلاس سریعا پایان یافت. اسرائیل نیز آن را تلاشی برای نابودی خود دانست.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهرنوش چهارشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

با سلام، این نوشتار به نظرم بیشتر با حقیقت جور در میاد و قابل قبول‌تره تا اونی که داره تو گروه‌های اجتماعی دست به دست میشه. واقعا از اطلاعات دروغ برخی رسانه‌ها در رنج‌ام. ممنون که آگاهی می‌دید.

آخرین اخبار