ماجرای نهاده های دامی : اختلاط با ضایعات، مافیای تغییر مسیر بار و ترخیص بدون مجوز

شرکت پشتیبانی امور دام: یک شبکه متخلف بار نهاده‌های دامی را در مسیر تغییر می‌دهد. تسنیم: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه یک شبکه متخلف، بار نهاده های کشاورزی و دامی را در مسیر تغییر می دهد گفت: سازمان راهداری قول داده کارت هوشمند رانندگان متخلف در حمل نهاده‌های بخش کشاورزی را باطل […]

شرکت پشتیبانی امور دام: یک شبکه متخلف بار نهاده‌های دامی را در مسیر تغییر می‌دهد.

تسنیم: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه یک شبکه متخلف، بار نهاده های کشاورزی و دامی را در مسیر تغییر می دهد گفت: سازمان راهداری قول داده کارت هوشمند رانندگان متخلف در حمل نهاده‌های بخش کشاورزی را باطل کند.

اواخر آبان بود که این خبرگزاری گزارش پیگیرانه ای درباره تقلب و اختلاط ضایعات با نهاده دامی سویا بر اساس مستندات آزمایشگاهی منتشر کرد.

نتایج این آزمایشات نشان میدهد که در محموله های کنجاله سویا دولتی که به دست مرغداران می رسد  تا ۲۳ درصد ناخالصی از جمله پودر آجر و شن وجود داشته است.

پیرو این گزارش معاونت امور دام اطلاعیه داد: این اتفاق ناشی از تقلب صورت گرفته در مسیر حمل این نهاده ها به سمت واحد های تولید اتفاق افتاده است.

شرکت پشتیبانی امور دام نیز ضمن تایید سلامت نهاده های دامی در مبدا و قبل از بارگیری گفت: برای جلوگیری از رفع این مشکل از  سازمان راهداری قول گرفته شده در صورت ارائه گزارش هر راننده ای که این تخلف را انجام دهد کارت هوشمند او باطل و ۵ برابر ارزش محموله جریمه شود.

 طلایی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام  در اخبار ساعت  ۲۱ شبکه یک سیما درباره نهاده های ناسالمی که به دست تولیدکنندگان در بخش کشاورزی و دامپروری می رسد اظهار کرد: واردکنندگان با شرکت های باربری قرارداد می بندند و زمانی که بار از کشتی خارج و در انبارها خالی می شود با تأیید دامپزشکی بارگیری و به سمت مقصد حمل می شود.

وی با بیان اینکه مشکلی در نهاده های وارداتی وجود ندارد گفت: حمل بار به صورت فله و در کامیون های لبه دار انجام می شود و شرکت های باربری متعهد هستند بار را سالم به واحدهای تولیدی برسانند.

 طلایی افزود: برای ما امکان پذیر نیست کنار هر کامیون یک ناظر قرار دهیم زیرا سالانه ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن نهاده وارد کشور می شود.

وی گفت: برای جلوگیری از تخلف رانندگان باید در جریمه های آنان سخت گیری شود.

 طلایی افزود: اگر شرکت حمل و نقل تخلف کند پنج برابر قیمت بار جریمه و بار کامیون معدوم می شود.

وی اضافه کرد: رئیس سازمان راهداری به ما قول داده است اگر گزارش تخلفی به این سازمان بدهیم به سرعت کارت هوشمند راننده را باطل می کند.

 طلایی با بیان اینکه واحدهای تولیدی نباید بار ناسالم را تحویل بگیرند گفت: از مشکلات واردکنندگان نهاده های بخش کشاورزی اختلاف قیمت در بازار است و هر چه این اختلاف افزایش یابد تخلف نیز بیشتر می شود.

وی افزود: احتمال می دهیم یک شبکه متخلف، بار نهاده های کشاورزی و دامی را در مسیر تغییر می دهد.

نهاده های دامی

سازمان راهداری: اختلاط ضایعات با نهاده های دامی کار رانندگان نیست

مقام مسئول سازمان راهداری با بیان روزانه حدود ۱۶۰۰ کامیون کالای اساسی از بندر امام خارج می شود، گفت: اختلاط ضایعات با نهاده دامی ارتباطی به رانندگان ندارد.

غلامحسین دغاغلهبا اعلام این مطلب  یادآور شد: ۲۰ آبان ماه امسال مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام نامه ای با این مضمون که “مدتی است برخی رانندگان مواد دیگری را با کنجاله و سویا مخلوط می کنند…” را به ریاست سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ارسال کرد.

وی ادامه داد: در بنادر مختلف کشور نهاده های دامی به کشور وارد، تخلیه و بارگیری می شود. به عنوان مثال در بندر امام خمینی (ره) روزانه حدود ۱۶۰۰ کامیون کالای اساسی بارگیری و از این بندر خارج می شود.

وی با  اشاره به این که عنوان می شود رانندگان عامل اختلاط برخی مواد با نهاده های دامی هستند، افزود: در مقابل رانندگان می گویند کالا (نهاده های دامی) در انبارهای روباز و سرپوشیده دپو می شود و قسمتی از محصول به مرور زمان و به دلیل شرایط آب و هوایی فاسد می شود یا در زمان بارگیری با لودر برخی مواد داخل انبارها از جمله خاک به نهاده ها اضافه می شود.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بیان کرد: متاسفانه رانندگان در زمان بارگیری آزمایشگاهی در اختیار ندارند که مشکل احتمالی نهاده های دامی را در زمان بارگیری اعلام کنند.

دغاغله با تاکید بر این که باید منصفانه این ماجرا مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در جلسه ای که هفته گذشته با حضور مدیران شرکت پشتیبانی امور دام مقرر شد در راستای اطلاع رسانی شفاف، اگر در انبارها به موردی مشکوک شدند، بلافاصله آنرا آزمایش کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه تشخیص داده شود مورد در رابطه با اختلاط مواد با نهاده های دامی عمدی بوده و این مسئله ثابت شود، به استناد ماده ۱۴ دستورالعمل صدور، تمد و لغو کارت هوشمند شرکت ها، ارائه خدمات به ناوگان شرکت متخلف قطع خواهد شد و این موضوع را طی بخشنامه ای اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در قبال حجم بارگیری کالای اساسی، اختلاط مواد با نهاده های دامی خیلی محدود است که اگر به این موارد رجوع کنیم متوجه خواهیم شد که بخش عمده اختلاط در حین بارگیری، یا در زمان نگهداری نهاده به وجود آمده است.

وی گفت: بر اساس توافق با شرکت پشتیبانی امور دام مقرر شده اگر موردی در این زمینه پیش بیاید آنها به صورت مکتوب به سازمان راهداری اعلام کنند و ما نیز بلافاصله رسیدگی خواهیم کرد.

سکوت عجیب گمرک درخصوص ترخیص بدون مجوز ۸۰ هزار تن ذرت وارداتی با ارز ۴۲۰۰

گمرک ایران تا کنون درخصوص ابر پرونده “ترخیصِ بیش از ۸۰ هزار تن ذرت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون مجوز بازارگاه” هیچ گونه توضیحی ارائه نکرده است.

 اوایل آبان ماه معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی در مکاتبه ای با رئیس کل گمرک تأکید کرد، بر اساس مصوبه مرداد ماه ۹۸ هیئت دولت در خصوص تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی، می‌بایست تمامی نهاده‌های دامی اعم از ذرت و جو و… با مجوز معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی ترخیص گردد.

در ادامه این مکاتبه آمده است، با توجه به اطلاعات استخراج‌شده از سامانه یک شرکت واردکننده از خرداد ماه به بعد اقدام به ترخیص ۸۱هزار تن نهاده ذرت بدون اخذ مجوز از معاونت مذکور کرده است.

در ادامه گیلان‌پور معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار برخورد با عوامل خاطی ترخیص ۸۰هزار تن ذرت، بدون مجوز عرضه در بازارگاه شد.

مشخص نیست چرا مسئولان  گمرک ایران در خصوص این پرونده مهم که به صورت مستقیم با سفره مردم در ارتباط است هیچ گونه توضیحی ارائه نمیکنند. هرچند بررسی اسناد نشان میدهد در ستاد گمرک ایران نیز صحت کلیت موضوع تایید شده اما اینکه هیچ اطلاعاتی در خصوص متخلفان و شرکت مذکور داده نمیشود بسیار جای تعجب دارد.

چندی قبل نیز پرونده مشهور  یک کالای اساسی دیگر در گمرک ایران مطرح شد اما بعد از مدتها سکوت در نهایت در این خصوص  اعلام موضع شد. اما این بار با یک پرونده جدی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه هستیم که احتمالا مسئولان فکر میکنند با سکوت در خصوص آن مانند بسیاری از پرونده ها در لا به لای اخبار کم رنگ خواهد شد.

گفتنی است، در این بین جای تعجب از برخی نمایندگان مجلس است که چرا در این حوزه اظهار نظر رسانه‌ای جدی  و عمومی نداشته اند.

به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه هیئت دولت، کالای موضوع قاچاق کالای تولید داخل یا وارداتی است  که به صورت تجاری بر خلاف ضوابط تعیینی دولت خرید، فروش  جمل یا نگهداری شود. با وجود این مصوبه و تعریف زیر حالا باید مسئولان گمرک در خصوص قاچاق بودن محموله ای که معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آن اظهار نظر صریح کرده است پاسخگو باشند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

 

مطالب مرتبط

قیمت فروش مرغ و تخم مرغ در استان فارس اعلام شد

دستور پخت مرغ سوخاری رژیمی در فر با طعمی فوق العاده خوشمزه

خطرناک ترین عوارض مصرف بال و گردن مرغ!

نظرات