شهروند

چرا نباید حین رانندگی چیزی خورد؟ مبلغ جدید جریمه‌ تخلف«خوردن و آشامیدن» حین رانندگی

در تمامی کشورها قوانینی برای رانندگی وضع شده است تا افراد با رعایت آن ها بتوانند ایمنی خود و دیگران را حفظ نمایند. برخی از این قوانین، روی حواس رانندگان تمرکز دارد چرا که بی احتیاطی و حواس پرتی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

به گزارش اول فارس ، خوردن و آشامیدن یکی از همین فعالیت هایی است که می‌تواند تمرکز رانندگان را بر هم بزند به همین دلیل جریمه خودروبرای خوردن و آشامیدن حین رانندگی در نظر گرفته شده است.

تصور نمایید فردی که باید طی رانندگی مسلط به مسیر و راه، سایر خودروها، عابرین و سایر عوامل باشد، بخشی از حواس خود را معطوف به پوست کندن میوه، خوردن غذا، گاز زدن ساندویچ و حتی نوشیدن چای می‌کند. مسلما این فرد دیگر نمی تواند تسلط خود را به طور کامل حفظ نماید و در بروز رخدادها، عکس العمل بسیار سریع که در رانندگی به آن نیاز است، نشان دهد.

رانندگی با عدم تمرکز باعث خسارت جسمی و مالی زیادی می‌شود و سالانه جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان می‌گیرد. بسیاری از افراد خطرات ناشی از رانندگی بدون تمرکز کافی را درک نمی‌کنند. پیامدهای مهلک رانندگی با حواس پرتی با اطلاع و آگاهی صحیح از موضوع قابل پیشگیری خواهد بود.

عدم بروز عکس العمل های سریع، پرت شدن حواس از رانندگی و کم توجهی از مهم ترین عواملی هستند که خوردن و آشامیدن را حین رانندگی ممنوع می‌کنند. همان طور که در بالا اشاره شد، خوردن و آشامیدن در رانندگی می‌تواند سبب بروز تصادفات مختلفی شود.

رانندگی ایمن به تمرکز و حواس بالایی احتیاج دارد، اما بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند؛ گاهی به دلیل اعتماد به نفس بیش از اندازه، عادات بد را حین رانندگی توسعه می‌دهیم که نتیجه آن جز بروز خسارات نخواهد بود.

مبلغ جدید جریمه‌های رانندگی، «خوردن و آشامیدن» در حین رانندگی

بر اساس مبلغ جدید جریمه‌های رانندگی، «خوردن و آشامیدن» در حین رانندگی تخلف بوده و ۶۰ هزار تومان جریمه دارد.

مبالغ جدید جرائم راهنمایی و رانندگی از ۲۳ تیرماه و با ابلاغ محمد مخبر، سرپرست دولت سیزدهم اجرایی شد. هدف از افزایش مبلغ جریمه‌ها افزایش نظم ترافیکی و نیز کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن عنوان شده است.

به گفته پلیس، استفاده از تلفن همراه، خوردن، آشامیدن و … باعث حواس پرتی راننده می شود و در نتیجه عدم توجه کافی به جلو می‌تواند باعث تصادف شود، عاملی که علت وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس تخلف «خوردن، آشامیدن و امثال آن حین رانندگی» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی و سایر شهرها  ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.در روستاها نیز این تخلف، ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.  در گذشته این تخلف، تنها ۲۰ هزار تومان جریمه داشت.