محافظان ، اعوان و انصار و همراهان امام‌جمعه شیراز کجا هستند؟

محافظان ، اعوان و انصار و همراهان امام‌جمعه شیراز کجا هستند؟

بررسی عملکرد و رویکردهای آیت‌الله دژکام در یک سال گذشته نشان می‌دهد امام جمعه جوان شیراز، امامت جمعه را تنها در اقامه نماز در روز جمعه نمی‌بیند و برای تاثیرگذاری موثر بر شئون اجتماعی و فرهنگی استان فارس برنامه بلندمدت دارد. به گزارش اول فارس ، ماه رمضان سال گذشته بود که در پی رحلت […]

بررسی عملکرد و رویکردهای آیت‌الله دژکام در یک سال گذشته نشان می‌دهد امام جمعه جوان شیراز، امامت جمعه را تنها در اقامه نماز در روز جمعه نمی‌بیند و برای تاثیرگذاری موثر بر شئون اجتماعی و فرهنگی استان فارس برنامه بلندمدت دارد.

مروری بر عملکرد یک‌ساله امام‌جمعه شیراز

به گزارش اول فارس ، ماه رمضان سال گذشته بود که در پی رحلت مرحوم حضرت آیت‌الله ایمانی امام‌جمعه سابق شیراز، آیت‌الله دژکام با حکم رهبر معظم انقلاب به سمت نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز منصوب شد.

انتصابی که در آن برهه زمانی، در برخی محافل سیاسی و روحانی شیراز کمی دور از انتظار به نظر می‌رسید، اما اینک با گذشت یک سال دلایل روشنی از این انتصاب مشخص شده است.

عقد اخوت و برادری

روزی که آیت‌الله دژکام، حجت‌الاسلام شیخ علیرضا حدائق را برای سخنرانی در روز عید غدیر به جهرم دعوت کرد و در ورودی شهر به استقبال وی رفت و میان خود و او عقد اخوت و برادری خواند، می‌شد حدس زد وحدت روحانیت برای امام‌جمعه جدید شیراز یک اصل مهم است. اتفاق مبارکی که با اقامه نماز عید فطر سال گذشته پشت سر آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب جلوه دیگری از خود به نمایش گذاشت و در تعامل و ایجاد صمیمیت با دیگر علما نظیر آیت‌الله کلانتری، آیت‌الله ملک حسینی، حجت‌الاسلام انجوی‌ و دیگر علمای استان بارها تکرار شد.

13980325000321 Test NewPhotoFree

وحدت علما همان گمشده ارزشمندی است که سالهاست دل شیرازی‌ها برای آن تنگ شده بود و حال، این وحدت علیرغم میل بدخواهان در حال تحقق است.

پای دردل مردم

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله دژکام که مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفته، حضور بی‌تکلف در میان مردم و سرکشی از محلات حاشیه و جنوب شهر است. اگر آیت‌الله دژکام را در محلات و مساجد جنوب شهر دیده باشید، نخستین پرسشی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که محافظان و اعوان و انصار و همراهان امام‌جمعه کجا هستند؟!

13980325000318 Test NewPhotoFree

حضور سرزده آیت‌الله در بازی فصل گذشته تیم فوتبال قشقایی مقابل پرسپولیس پاکدشت در ورزشگاه پارس نیز از جمله اقداماتی بود که از دید برخی‌ها، یک تابوشکنی برای یک امام‌جمعه محسوب می‌شد؛ اما امام‌جمعه جدید شیراز گویی می‌خواهد نشان دهد در قید و بند این تکلفات نیست. درواقع همین حضور بی‌تکلف در میان مردم، از جمله گمشده‌های روحانیت و مسئولان ارشد نظام در سال‌های اخیر بوده است که اینک، ائمه جمعه‌ای چون آیت‌الله دژکام بار دیگر آن را به دوش کشیده‌اند و ای‌کاش که الگویی عملی برای دیگر مسئولان ارشد کشور باشند.

از حوزه تا دانشگاه

از ویژگی‌های شاخص آیت‌الله دژکام مقام علمی و جایگاه هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی و از طرفی درک مناسب از وضعیت اداری و سیاسی کشور است. این تسلط به شرایط و سابقه سال‌ها تدریس در حوزه و دانشگاه سبب شده تا ضمن شناخت محیط پیرامون خود و مشکلات روز جامعه در زمینه‌هایی که به صلاح و مصلحت استان است صاحب‌نظر و ایده باشد. آیت‌الله دژکام پیش از این نیز مورد وثوق علمای استان بود و در موارد مختلف به نمایندگی از روحانیت و ائمه جمعه فارس در محافل و مجالس مهم حضور پیدا کرده و ضمن حمایت از توسعه و رونق استان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف پرداخته است.

13970605001559 Test NewPhotoFree

تعصب نسبت به توسعه فارس

آنچه همواره استان فارس از آن رنج می‌برد سیاسی بودن مسئولانی بوده که به جای پرداختن به رفع مشکلات مردم و توجه به پیشرفت استان، سیاست‌زدگی را پیشه خود می‌کنند. منش آیت‌الله دژکام در هر موقعیت و جایگاه، پیشرفت و توسعه استان بوده و بارها پیش از آنکه به جایگاه امام‌جمعه‌ شیراز برسد در محافل، دیدارها و جلسات مختلف با سران نظام و دیگر مسئولان کشور و استان، دغدغه خود را نسبت به جایگاه فارس و قله بودن آن بیان کرده و مطالباتی را برای پیشرفت استان از مسئولان خواستار شده است.

13970518000386636694353064123535 88543 NewPhotoFree

از شبکه مساجد تا شبکه‌سازی در میان جوانان

یکی از ویژگی‌های جالب امام‌جمعه شیراز، نظریه‌پردازی و طرح ایده‌های راهبردی است. ایجاد جبهه واحد فرهنگی و اجتماعی که از طریق ارتباطات تعریف‌شده و مستمر و هم‌افزایی میان مساجد محلات در سطح شهر حاصل می‌شود تا ارتباط‌گیری با مساجد جهان اسلام در کشورهای مختلف با هدف تحکیم وحدت، تبادل افکار و به اشتراک‌گذاری تجربه‌های موفق فرهنگی ازجمله اقدامات جالبی است که در یک سال گذشته در شیراز پایه‌گذاری شده است.

13980325000317 Test NewPhotoFree

یکی دیگر از اقدامات تحسین‌برانگیز امام‌جمعه شیراز، برنامه‌ریزی برای جذب و استفاده از ظرفیت جوانان است. مسلماً گام دوم انقلاب اسلامی توسط نسل‌های جوان برداشته می‌شود و اگر امام‌جمعه‌ای راه را برای نسل سوم و چهارم انقلاب باز نکند ممکن است نسل‌های اول و دوم کمتر اجازه دهند نسل‌های جوان در عرصه اجرایی و مدیریتی کشور قدم بردارند! در این میان، به نظر می‌رسد باید منتظر ماند تا نتیجه جذب، سازماندهی و شبکه‌سازی میان جوانان شیرازی را در تحولات فرهنگی و اجتماعی این شهر و استان در سال‌های آینده به نظاره نشست.

امام‌جمعه‌ای برای تمام روزها

بررسی عملکرد و رویکردهای آیت‌الله دژکام در یک سال گذشته نشان می‌دهد امام‌جمعه جوان شیراز، امامت جمعه را تنها در اقامه نماز در روز جمعه نمی‌بیند و برای تاثیرگذاری موثر بر شئون اجتماعی و فرهنگی استان فارس برنامه بلندمدت دارد؛ برنامه‌ای که به دنبال افزایش جاذبه اجتماعی روحانیت در میان مردم است و با استفاده از ابزار اثرگذاری، می‌خواهد حرکت استان فارس را در یک مسیر صحیح و منطقی قرار دهد؛ مسیری که طی آن دستخوش سلایق متفاوت و شخصی مدیران اجرایی و یا آمد و رفت آنها نباشد.

13970515000585 Test NewPhotoFree

اتفاقی که در صورت وقوع، می‌تواند به یک الگوی موفق کشوری در سال‌های آینده نیز تبدیل شود.”منبع: خبرگزاری فارس”

مطالب مرتبط

 امام جمعه شیراز: مردم در روز ۱۳ فروردین حرمت امام اول شیعیان را نگه دارند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام: اگر منافع ملی بر منافع شخصی نمایندگان مقدم شود، جلوی اکثر این دعواها گرفته می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز عزادار شد

نظرات