چاپ کد خبر: 141247
5 اردیبهشت 1403

مدارس لاکچری و بی عدالتیهای آموزشی

هزینه های ثبت نام و شهریه های گران برخی مدارس غیر دولتی بویژه در کلانشهرها تا به آن اندازه مساله ساز است که با شعارهای مدیران ارشد کشور در محرومیت زدایی و رسیدن به یک وضعیت عدالت آموزشی همخوانی ندارد.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی – روزنامه نگار

در قانون اساسی ایران آموزش و درمان رایگان اعلام شده است.دو قانونی که بیشتر بر روی کاغذ است و هرگز و به طور واقعی عملیاتی نشده است.اما درد و رنج مضاعف حوزه آموزش وجود مدارسی است که با روح قوانین کشور همخوانی ندارد.

هزینه های ثبت نام و شهریه های گران برخی مدارس غیر دولتی بویژه در کلانشهرها تا به آن اندازه مساله ساز است که با شعارهای مدیران ارشد کشور در محرومیت زدایی و رسیدن به یک وضعیت عدالت آموزشی همخوانی ندارد.

مدارس غیر دولتی،از مسیر قشر متمول و حتی متوسط جامعه برای افزایش سطح آموزش فرزندانی است که تمایل به خدمات تحصیلی بیشتری دارند اما باید نظارتها بر اخذ شهریه ها و نحوه ارائه خدمات تحصیلی به دانش آموزان این مدارس نیز به درستی انجام شود. شهریه های جدید مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳ که از ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ و ۷۰میلیون و حتی تا صد میلیون تومان برای یک سال تحصیلی در برخی مدارس کشور و پایتخت تعیین و به هر بهانه ای مثل اردو و کلاسهای فوق برنامه یا تغذیه،پذیرایی و وسایل کمک آموزشی و…از مردم گرفته میشود در کنار سایر مدارس با انواع و اقسام آنها که متعلق به ادارات و موسسات مختلف بوده و هست شکاف و عمیق عجیبی به جریان آموزش کشور وارد کرده و عملا راه را برای تحقق آرمانهای ایده آل حوزه آموزش کشور بسته و ناهموار کرده است.

این صحبت درباره تمام آن دسته از مدارس غیر دولتی که گاه با سرمایه های شخصی موسسان ایجاد شده و خدمات قابل توجه آموزشی و فرهنگی به کشور داشته و سهم و نقشی مهمی در کمک به اموزش و پرورش کشور ایفا نموده اند صحت ندارد.روی سخنم با مدارسی است که گاه به دلیل ناتوانی بازرسان و ناظران آموزش و پرورش از قوانین مصوب فرار کرده و تنها به گرفتن پولهای اضافه بر مصوبه های قانونی میپردازند.

این رویه خودسری و بی حساب و کتابی امور مالی و اجرایی در بخش آموزش مدارس غیر دولتی تنها به نفع موسسان و سرمایه گذارانی شده که با نفوذهای خود از پرداخت عوارض و درصدهای لازم به آموزش و پرورش و…طفره میروند و روز به روز بر ثروتهای انبوهشان افزوده میگردد.

لازم به یادآوری است برخی مدارس غیر دولتی هم خدمات خوبی ارائه کرده و بعد از دریافت وجوه مختلف ثبت نام و شهریه ثابت و متغیر و…حقیقتا رضایت اولیا را در امور آموزشی و فرهنگی فراهم کرده و از جهات آموزشی هم آموزشهای لازم و مفید را به دانش آموزان ارائه میدهند.

نبود آموزش رایگان برای همه دانش آموزان و گسترش بی برنامه مدارس خصوصی متخلف و شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش،عدم کیفیت آموزش دربسیاری از مدارس غیر دولتی در کنار مدارس دولتی فقر فرهنگی و نابرابری آموزشی را بیشتر و بیشتر میکند.

امید آنکه مراجع ذیصلاح در مدارس غیر دولتی با بررسی و نگاه به مشکلات اقتصادی موجود خانوارها و ناتوانی مالی برخی افراد در ثبت نام مدارس غیر دولتی که نزدیک به منازلشان است بتوان تحصیل دانش اموزان بیشتری برای بهره وری برتر آموزشی و دوری از تبعیض و بی عدالتیها در حوزه آموزش را شاهد باشیم.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲

مدارس غیر دولتی و خودمونی و خصوصی و ..پرچم های برافراشته ایجاد کننده ظلم دایمی و رسمی و قانونی در کشور هستند تا عده ای مال و مقام دار و ایل و تبارشان بتوانند بصورت قانونی همیشه بر گرده مردم سوار باشند.ابن مدارس عمدا برای براورده شدن این منظور ایجاد گشته اند.

آخرین اخبار