چاپ کد خبر: 146691
28 خرداد 1403

مدیرکل امور مالیاتی فارس:کمترین میزان مالیات پرداخت شده مربوط به وکلا است/شیوه تقسیط مالیات مقطوع عملکرد ۱۴۰۲

مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: یک هزار میلیارد تومان از مالیات وصول شده مستقیما به حوزه بهداشت در خزانه واریز شده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس:کمترین میزان مالیات پرداخت شده مربوط به وکلا است/شیوه تقسیط مالیات مقطوع عملکرد ۱۴۰۲
به گزارش اول فارس ، حمیدرضا محمدابراهیمی  در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بیشترین فرار مالیاتی ناشی از استفاده از دستگاه های پوز مربوط به مشاغلی است که مرتبط نبوده، برای حل این مشکل ارائه راهکارهای همکاری از سوی بانک‌ها و سازمان مدیریت ضروری است.

وی با بیان اینکه ۱۷۳هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در سال گذشته وصول شده است، گفت: آمار منابع وصولی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان وصول مالیات حاکی از همکاری خوب مردم فارس است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس ادامه داد: ۳۰ هزار میلیارد ریال از عوارض وصولی سال گذشته مربوط به ارزش افزوده بوده که به صورت مستقیم بین شهرداری‌ها، عشایر و دهیاری‌های فارس توزیع شده؛ یعنی با همکاری هم‌استانی‌ها، بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان، مالیات و عوارض وصول شد که این نشان‌دهنده مشارکت مردم است.

محمد ابراهیمی این میزان وصول مالیات را نشان از تحقق ۹۸ درصدی سهم کشوری فارس دانست و گفت: یک هزار میلیارد تومان از مالیات وصول شده مستقیما به حوزه بهداشت در خزانه واریز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصولی، به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده گفت: از این مبلغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مجدداً به استان برگشت و البته این رقم غیر از موارد مربوط به شهرداری است؛ در واقع عوارض شهرداری مستقیماً در اداره کل تقسیم می‌شود و در اختیار شهرداری، دهیاری و اداره کل عشایر قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در خصوص تسهیلات تبصره ۱۰۰ امور مالیاتی‌ افزود:تمام فعالان اقتصادی و کسانی که مشمول اظهارنامه مالیاتی می‌شوند برای اینکه مالیات کمتری پرداخت کنند می‌توانند از تسهیلات اجرای تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت:  در سال گذشته ۳۲۰ هزار نفر در استان فارس تقاضای تبصره ماده ۱۰۰ داشتند که از این تعداد ۱۲۴ هزار نفر معاف از مالیات شده‌اند.

وی یکی از راه‌های گزارش فرار مالیاتی را بهره‌گیری از سامانه سوت‌زنی دانست و گفت: برای کنترل و پیگیری روند مالیات ستانی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌توان از سامانه ۱۵۲۶ یا سامانه سوت زنی بهره گرفت.

محمدابراهیمی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار در بحث اظهارنامه‌های مالیاتی، هزینه و اجاره‌بها نیز لحاظ می‌شود تا مؤدیان مالیات کمتری بپردازند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی با رایزنی‌هایی که با رئیس سه قوه انجام داده، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ را تا ۱۵ مرداد تمدید کرد و امسال برای نخستین‌بار سازمان امور مالیاتی در همان مرحله اول برای کسانی که از تبصره ۱۰۰ استفاده نمی‌کنند، اظهارنامه برآوردی ارسال می‌کند.

شیوه تقسیط مالیات مقطوع عملکرد ۱۴۰۲ 

محمد ابراهیمی با اشاره به اینکه صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع یا ابرازی را بصورت یکجا تا تاریخ مذکور ندارند می توانند به شرح زیر نسبت به تقسیط و پرداخت مالیات مربوطه اقدام کنند، گفت: در صورتی که مودی در هنگام درخواست،تقسیط دارای بدهی قبلی بابت عملکرد سال های قبل همین پرونده مالیاتی نباشد یا نسبت به پرداخت بدهی خود از طریق چک الکترونیکی اقدام نماید مالیات مقطوع و یا مالیات ابرازی به مدت ۹ ماه (۱۰ قسط مساوی قابل تقسیط است و چنانچه نسبت به ترتیب پرداخت مالیات مقطوع و یا ابرازی خود از طریق چک الکترونیکی اقدام کند مالیات متعلقه به مدت ۱۴ ماه (۱۵) قسط مساوی تقسیط می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که مؤدی در هنگام درخواست تقسیط دارای بدهی بلاتکلیف بابت عملکردهای قبلی همین پرونده مالیاتی باشد؛ حداکثر امکان تقسیط مالیات مقطوع و یا مالیات ابرازی به مدت ۴ ماه (۵) قسط مساوی خواهد بود.

محمد ابراهیمی یادآور شد: برای مؤدیانی که در اجرای این دستورالعمل با عدم پذیرش فرم تبصره ماده (۱۰۰) نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند مالیات ابرازی حداکثر بمدت ۲ ماه ۳ قسط مساوی قابل تقسیط خواهد شد.

وی با بیان اینکه مؤدیانی که در املاک استیجاری فعالیت شغلی انجام می دهند هزینه های اجاری به شرط احراز در محاسبه مالیات مقطوع مؤثر خواهد بود، گفت: هرگاه پس از صدور اوراق قطعی پذیرش مالیات مقطوع بر اساس اسناد و مدارک مثبته مشخص شود؛فروش کالا و درآمد بیش از ۱۸میلیارد تومان بوده مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نبوده و علاوه بر مطالبه مالیات مشمول جرایم متعلقه و عدم استفاده از معافیت است.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس افزود: در صورتی که فروش و درآمد تا حد ۱۸میلیارد تومان و مبلغ مابه التفاوت نیز بیش از ۱۵ درصد باشد مالیات مابه التفاوت بدون جریمه ماده ۱۹۲ ق.م. م مطالبه خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد ۱۴۰۲ مشمول حکم جز (۱) بند (ط) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده اند معادل مالیات تعیین شده مطابق با این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آنان هر کدام که بیشتر باشد تعیین می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با اشاره به اینکه مودیان مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلقه هستند  عبارتند از: مودیانی که میزان فروش کالا و ارایه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲بیش از ۱۸میلیارد تومان بوده است؛ صاحبان مشاغلی که مکلف به استفاده از پایانه های فروشگاهی بوده و با توجه به اطلاعات دریافتی و یا بر اساس اطلاعات واصله از سامانه سوت زنی نسبت به نصب آن اقدام کرده اند؛ در پرونده های مشارکت مدنی چنانچه سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکا بیش از حد نصاب این دستورالعمل و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از ۳۶ میلیارد تومان باشد؛ صاحبان مشاغلی که برای آنها فرم موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده نشده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار