• 03 / مرداد 1403 / 13:03
  • شناسه خبر : 149837

مرگ ۵ نفر بر اثر بیماری هاری در شیراز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبا اشاره به فوت ۵ نفر در اثر بیماری هاری در شیراز هشدار داد وگفت:طی سه سال گذشته ۵ نفر از همشهریان در اثر هاری فوت کرده اند.

به گزارش اول فارس ، عباس رضائیان زاده با بیان اینکه به دلیل غذا رسانی نا آگاهانه افراد و عدم مدیریت پسماند، افزایش گزش از طریق حیوانات گزارش شده است اظهارداشت: هاری توسط حیوانات پستاندار اهلی و همچنین وحشی مانند گربه سانان، سگ سانان و گوسفند قابل انتقال است و چنانچه فرد مجروح در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون ضدهاری اقدام نکند منجر فوت خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآورشد: در صورت حمله حیوان پستاندار، علاوه بر واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات، شست و شوی زخم با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

رضائیان زاده ادامه داد: بیمار باید به سرعت به مراکز درمانی مرکز بهداشت شهدای والفجر، مرکز جامع سلامت بوستان و در شهرستان‌های دیگر به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کند.

وی اضافه کرد: اینکه غذا رسانی مستقیم یا غیرمستقیم مردم به گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب باعث افزایش جونده هایی مانند موش‌ها شده که در نتیجه خطر بیماری‌های طاعون و سالک را به دنبال دارد

معاون بهداشتی دانشگاه با هشدار داد: افرادی که نا آگاهانه به غذا رسانی گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب اقدام می‌کنند باید مطلع شوند که در اثر دسترسی آسان آنها به غذا، باعث افزایش جمعیت این حیوانات می‌شوند و در مشکلات ایجاد شده توسط این حیوانات مسئول هستند.

به گفته وی تنها بیماری مشترک انسان و حیوان هاری نیست، اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی در انسان مانند تب کریمه کنگو، هیداتیک آنفولانزا، سالک و تب مالت کنگو می‌تواند از طریق حیوانات به انسان منتقل شود.

رضائیان زاده خرید و فروش و نگهداری حیوانات خانگی را ملزم به آموزش می‌داند و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، متقاضیان نگهداری حیوانات در ابتدا کلاس آموزشی و مراقبت نگهداری از حیوانات را آموزش می‌بینند و در ادامه نحوه نگهداری قابل رصد بوده و چنانچه پس از آموزش، افرادی که حیوان را جهت معاینه دوره‌ای به دامپزشک ارجاع نمی‌دهند مشخص شده و به منظور رعایت سلامت حیوان با آنان برخورد قانونی شده می‌شود.منبع:مهر

مطالب مرتبط

اطلاعیه محدودیت ترافیکی یکماهه در مسیر غرب به شرق بلوار چمران شیراز

نقره داغ شدن مسافر پرواز خارجی قبل از ترک فرودگاه شیراز

از سرقت دیگ مسی نذری پارک خلدبرین شیراز چه خبر ؟

نظرات