چاپ      کد خبر: 126653
4 آذر 1402

مشکلات باغداران فارس ، مانع ارزآوری محصولات کشاورزی

محصولات باغات فارس هرسال کام ایرانیان را در فصل‌های مختلف شیرین می‌کند اما باغداران همچنان با مشکلات بسیاری از جمله فقدان صنایع تبدیلی، مکانیزه نبودن امور باغبانی و ثبات نداشتن مقررات صادرات و واردات دست و پنجه نرم می‌کنند .

ایرنا: حمایت از بخش کشاورزی یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم است؛ این حمایت‌ها موجب شده که در پنج‌ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، حدود ۲میلیون و ۱۶۹هزار تُن محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۶۲میلیون دلار به خارج از کشور صادر شود و صادرات محصولات کشاورزی در این مدت از نظر وزنی ۷.۷درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۰.۱۴ درصد افزایش یابد.

وضعیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی

همچنین در این مدت هفت میلیون و ۷۴۹ هزار تُن محصولات کشاورزی به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار وارد شده که به لحاظ وزنی ۶.۱۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹.۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالیست که کشورهای عراق، امارات متحده عربی و فدراسیون روسیه عمده‌ترین خریداران محصولات کشاورزی صادراتی ایران هستند و در این مدت ۳۱۴ میلیون دلار محصولات کشاورزی به عراق، ۱۹۱ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۵۰ میلیون دلار به فدراسیون روسیه صادر شده؛ در واقع می‌توان گفت بیش از ۶۱ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ایران در این مدت به سه کشور فوق صادر شده است.

تولید ۱۲.۵میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی در فارس

استان فارس نیز با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت و ۳۷شهرستان دارد که از این تعداد حدود ۶۸درصد شهرنشین و ۳۲درصد آن جمعیت روستایی و عشایری هستند؛ با این حال با تولید ۱۲.۵میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی و ۷.۸درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی رتبه دوم را در کشور داراست.

می‌توان گفت بخش کشاورزی فارس افزون بر تأمین امنیت غذایی و تضمین خوداتکایی در تولید، سهم بسزایی در ارزآوری محصولات مزیت‌دار صادراتی دارد.

دستور استاندار فارس برای حل مشکلات کشاورزی

استاندار فارس هم که معتقد است کشاورزی بسترساز امنیت، توسعه و سلامت غذایی کشور است و به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی محسوب می‌شود که در رشد تولید و مهار تورم نقش بسزایی دارد و از اهمیت ویژه‌ای در توسعه‌ پایدار برخوردار است، تقویت و حمایت از احداث گلخانه و صنایع تبدیلی در کنار مزارع را در ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات کشاورزی و کاهش مصرف آب مؤثر می‌داند و همواره تأکید می‌کند که بانک کشاورزی استان باید حمایت ویژه از احداث گلخانه و صنایع تبدیلی در کنار مزارع را در دستور کار خود قرار دهد.

مشکلات باغداران

دغدغه باغداران فارس چیست؟

در حقیقت استان فارس با وجود پتانسیل بالایی که در بخش کشاورزی دارد اما با معضلات مختلفی نیز در این بخش روبه رو ست.

یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشاورزی فارس که نقش مهمی در توسعه این بخش ایفا می‌کند وجود باغ‌های میوه‌ در مناطق مختلف این استان پهناور است؛ در حال حاضر اکثر شهرستان‌های فارس از باغات متنوع میوه برخوردار هستند و می‌توان گفت شهرستان‌های اقلید، شیراز، نی ریز، خرم بید، آباده و مرودشت از مراکز مهم تولید محصول به شمار می‌روند.

در حقیقت محصولات باغات فارس هر ساله کام ایرانیان را در فصل‌های مختلف شیرین می‌کنند اما باغداران همچنان با مشکلات بسیاری در این عرصه رو به رو هستند.

نبود صنایع تبدیلی

آرش نظری مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس در این باره گفت: باغداران فارس با مشکلاتی در بخش تولید و صادرات دست و پنجه نرم می‌کنند که نبود صنایع تبدیلی شامل سورتینگ و بسته‌بندی مطلوب متناسب با میزان تولید در شهرستان‌ها یکی از مهمترین مشکلات آنها در مناطق مختلف استان به شمار می‌رود.

مکانیزه نبودن انجام امور باغبانی

نظری در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود منابع اعتباری و تسهیلاتی در جهت توسعه مکانیزاسیون در باغات و در نتیجه مکانیزه نبودن انجام امور باغبانی که طبعا باعث بالا رفتن هزینه تولید و پایین آمدن راندمان می‌شود نیز باغداران را با مشکلات بسیاری رو به رو کرده است.

ثبات نداشتن مقررات صادرات و واردات

نظری که پویایی کشاورزی فارس را در گرو حل مشکلات افراد فعال در این عرصه می‌داند، اضافه کرد: عدم واگذاری طرح‌های مربوط به امور باغبانی به شرکت‌های تعاونی باغداران توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و عدم تأمین سرمایه در گردش جهت خرید نهاده‌های موردنیاز بخش با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و همچنین ثبات نداشتن مقررات صادرات و واردات محصولات باغی از دیگر معضلات باغداران در مناطق مختلف استان فارس محسوب می‌شود.

جلوگیری از تشکیل شرکت‌های موازی

وی بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی، سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی در مراکز تولید جهت عرضه محصولات به شکل مطلوب با استفاده از تسهیلات کم‌بهره و بازپرداخت طولانی مدت تأکید و درخواست کرد: نیاز است امور باغبانی به اتحادیه و شرکت‌های تعاونی باغداران واگذار و از تشکیل شرکت‌های موازی با امور باغبانی در استان جلوگیری شود.

لزوم امکان استفاده از ارز رقابتی جهت واردات

مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس خواستار استفاده از امکانات و زیرساخت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان‌ها جهت انجام طرح‌های باغبانی شد و افزود: دریافت تسهیلات ارزان قیمت به منظور ورود به عرصه خرید توافقی محصولات کشاورزی از باغداران استان و انجام صادرات به بازارهای موجود ضرورت دارد، همچنین بایستی امکان استفاده از ارز رقابتی جهت واردات نهاده‌های کشاورزی بر اساس نیاز کودی باغات استان فراهم و شرایط صادرات محصولات زراعی و باغی و فرآورده‌های کشاورزی با حذف عوارض خروج از کشور به بازارهای منطقه تسهیل شود.

ضرورت اختصاص زمین مناسب در قالب طرح اراضی

به گفته او،‌اختصاص زمین مناسب در قالب طرح اراضی شیبدار در شهرستان‌های استان جهت کاشت و پرورش گیاهان دارویی کمک‌ شایانی به گسترش صادرات در این بخش می‌کند.

نظری همچنین به بیان فعالیت‌های انجام شده در این بخش پرداخت و گفت: تأمین و واردات تعداد هفت هزار و ۴۷۰ اصله نهال خرمای کشت بافت مجول با مشارکت بخش خصوصی و توزیع بین باغداران استان صورت گرفته و انواع نهاده‌های کشاورزی و باغی به میزان ۱۱هزار تُن کودهای ماکرو و ۲۰۰ تُن کودهای میکرو و سموم کشاورزی بین شرکت‌های حوزه عمل اتحادیه تأمین و توزیع شده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون واردات انحصاری کود کلات آهن ۶درصد فلش گرین و سولفور به عنوان برند اختصاصی اتحادیه از اسپانیا و ایتالیا و صادرات غیر مستقیم محصولات زراعی و باغی به کشورهای حوزه خلیج فارس به میزان۲۵۰ تُن رقم خورده است.

تغذیه باغات استان با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت محصول

وی تأمین و صادرات رب اسپتیک از بورس کالای کشاورزی به کشور روسیه به میزان ۵۰۰ تُن و خرید توافقی محصولات باغی جهت واحدهای صنایع تبدیلی برای تولید کنسانتره سیب، انگور، خرما، گوجه فرنگی و انار به میزان ۲هزار تُن را از مهمترین اقدامات این اتحادیه دانست و گفت: پروژه تغذیه باغات استان با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت محصول در سطح ۶هزار هکتار از باغات شامل پنج هزار هکتار از باغات آبی و هزار هکتار از باغات دیم در مدت سه سال زراعی در جهت تولید محصولات سالم و گواهی شده برای ارتقای سبد غذایی مصرف‌کنندگان بخش کشاورزی و باغی و به منظور بهبود کیفی محصولات تولیدی از دیگر اقداماتی است که در استان فارس انجام شده است.

توسعه کشاورزی فارس در گرو رفع دغدغه کشاورزان

بدون شک بخش کشاورزی فارس نقش اساسی در اشتغال، تولید ناخالص ملی و تأمین امنیت غذایی کشور را عهده‌دار است و یکی از بخش‌های تأثیرگذار در اقتصاد کشور و حتی استان است که تاکنون نقش مهمی در صادرات غیرنفتی و ارزآوری داشته است.

کشاورزی فارس با ۲۷۹هزار بهره‌بردار، ۱۷.۵درصد شاغلین در این بخش را به خود اختصاص داده که با وجود همه تلاش‌های انجام شده، نیازمند رفع دغدغه‌های فعالان در این عرصه و توجه بیش از پیش برای حضور هر چه بهتر در بازارهای صادراتی است.

شما هم نظر بدهید


رژیم غذایی سالم ۱۰ سال به عمر اضافه می‌کند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار