مشکلات عدیده ای که اهالی روستاهای اطراف شیراز را گرفتار کرده است/ به داد مردم برسید

مشکلات عدیده ای که اهالی روستاهای اطراف شیراز را گرفتار کرده است/ به داد مردم برسید

روستاهای اطراف شیراز با مشکلات عدیده ای در زمینه زیرساخت و همچنین راه، بهداشت، طرح هادی، آموزش، اینترنت، حمل و نقل و آب رو به رو هستند که رفع این مشکلات نیازمند ورود ارگان ها و مسوولین ذی ربط به این مساله است. به گزارش اول فارس از شیراز، از ۱۴۴ روستای استان فارس، ۴۳ […]

روستاهای اطراف شیراز با مشکلات عدیده ای در زمینه زیرساخت و همچنین راه، بهداشت، طرح هادی، آموزش، اینترنت، حمل و نقل و آب رو به رو هستند که رفع این مشکلات نیازمند ورود ارگان ها و مسوولین ذی ربط به این مساله است.

به گزارش اول فارس از شیراز، از ۱۴۴ روستای استان فارس، ۴۳ روستا در حریم شهر شیراز واقع شده است که طبق گفته بنیاد مسکن طرح هادی این ۴۳ روستا آماده شده و یک سال است در دست بازنگری است که باید به‌روزرسانی شود.

روستاهایی که در حریم شهر قرار گرفته اند و خارج از طرح هادی روستایی هستند، زیر نظر شهرداری ها است اما مدیریت امور روستاهایی که طرح هادی مصوب دارد با دهیار روستا بوده و بر اسلس قانون جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز به عهده دهیار است.

در این راستا چگونگی خدمات رسانی به مردم این روستاها را از مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز پیگیری کردیم.ابراهیمی با بیان اینکه بنیاد مسکن بر اساس اعتباراتی که فرمانداری و نماینده هایی که در اختیارش گذاشتند کار را انجام می دهد، اظهار داشت: تعدادی از طرح های هادی روستاها در دست بازنگری است و تعدادی ابلاغ شده و افق ۱۰ ساله آینده روستا مشخص شده که چه اتفاقاتی باید رخ دهد تا توسعه روستا به کدام جهت باشد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز با اشاره به اینکه استعلام فنی باید از بنیاد مسکن گرفته شود، گفت: بنیاد مسکن بر اساس ضوابط و طرح هادی که مشاور پیگیری کرده و تایید نهایی ابلاغ شده و لازم اجرا و پاسخگو است ، موارد فنی را اعلام می‌کند اما مرجع صدور، بنیاد مسکن نیست اگر تخلفی در روستا اتفاق بیفتد به کمسیون ماده ۹۹ می دهند و در شهرها در کمسیون ماده ۵ به تخلفات رسیدگی می‌شود.ابراهیمی با بیان اینکه بهسازی برای روستاها مستمر است عنوان کرد: باتوجه به حساسیت ها و میزان جمعیت سالیانه بودجه ای برای روستاها در نظر گرفته می شود و با کمک دهیار و… بهسازی انجام می شود.

طبق گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز همه دستگاه به روش های مختلف در حال خدمت رسانی هستند اما خدماتی که بنیاد مسکن ارائه کرده بر این اساس است: یکی از مهم ترین مسائلی که پیرو سفر استانی رئیس جمهور فقید آیت الله رئیسی مطرح شد ، نهضت ملی روستایی بود. نزدیک به ۳۰۰ هکتار در سطح شهرستان اراضی مرغوب و اراضی که قدرت الحاق روستاها چه در حریم شهر و چه روستاهایی که قابلیت دارد و مورد استقبال مردم بود شناسایی شد و در دست تملک قرار گرفت.

ابراهیمی در خصوص این طرح با بیان اینکه مردم می توانند از هر دو تسهیلات استفاده کنند گفت: در شهرها ۵۵۰ میلیون تسهیلات نهضت ملی است اما در روستا می توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیونی با سود پنج درصد استفاده کنند.

وی افزود: اراضی حریم شهر و ملی که معمولا در تملک اداره راه و شهرسازی است، در حال شناسایی شدن است و اطلاع رسانی خواهد شد تا مردم ثبت نام کرده و از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کار دیگری که سال گذشته انجام شد بحث واگذاری زمین در روستاهای شهرستان بود، اظهار داشت: واگذاری زمین و ارائه تسهیلات ارزان قیمت اقدام دیگریدبود تا مردم بتوانند یک واحد مسکونی بسازند که این اتفاق در سطح شهرستان شیراز رخ داد و بیش از ۳۵۰ واحد در ۱۴۴ روستای شهرستان ساخته شد و از سال گذشته تا به حال تسهیلات نیز پرداخت شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز با بیان اینکه بهسازی و طرح هادی روستا با مشارکت دهیارها و بسیج سازندگی و بنیاد مسکن در سطح شهرستان شیراز انجام شد گفت: بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع سال گذشته عملیات آسفالت معابر روستاها انجام شد که یک انقلاب در سطح شهرستان بود ، در ۲۰ روستا عملیات بهسازی ، آسفالت و… را با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی که در اختیار بود انجام شد.

وی افزود: طرح دیگری که توسط بنیاد مسکن سال گذشته انجام شد منظومه روستایی بود که به صورت پایلوت در شهرستان شیراز، بخش سیاخ دارنگون انتخاب شد و این بخش به عنوان طرح منظومه پایدار روستایی توسط مشاور مورد مطالعه قرار گرفت.

ابراهیمی گفت: این برنامه جهت آبادانی و پیشرفتی است که به منظور توسعه یکپارچه و هماهنگ و فراگیر و پایدار سکونت‌گاه‌های روستایی از لحاظ فضایی در قالب محلی ، ناحیه ای باعث می شود یک پیوست بین شهر و روستا به وجود بیاید که این اتفاق در بخش سیاخ دارنگون توسط بنیاد مسکن رخ داد.

طبق گفته ابراهیمی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز وضعیت خدمت رسانی اعم از وضعیت ساخت و ساز، بهسازی ، آسفالت و… از سوی این ارگان در حال اجرا است ؛ اما برای حل مشکلات این روستاها نیاز است تمام دستگاه های ذی ربط ورود کرده در جهت آبادانی این روستاها گام بردارند.

مطالب مرتبط

کارگر یک پارکینگ در شیراز سه سوته حساب مردم را خالی می کرد

اعلام محدودیت های «تکراری» استانداری برای سیل اتباع افغانستانی در استان فارس(+ویدئو)

اطلاعیه محدودیت ترافیکی یکماهه در مسیر غرب به شرق بلوار چمران شیراز

نظرات