مصرف گوشت فرآوری‌شده خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

مصرف گوشت فرآوری‌شده خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

محققان از دهه‌‌ها پیش غذاهای فوق فراوری‌شده را با مشکلات سلامتی متعددی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی مرتبط می‌دانند

به گزارش اول فارس ، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوشت‌های فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. دانشمندان در تحقیقی، که در همایش بین‌المللی انجمن آلزایمر در همین هفته ارائه شد، دریافتند افرادی که پیوسته گوشت قرمز فرآوری شده مانند هات‌داگ، بیکن، سوسیس، سالامی و [سوسیس دودی] بولونیا را مصرف می‌کنند، ممکن است در سنین بالا در معرض خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل باشند.

محققان غذاهای فوق فرآوری شده (UPFs) را محصولاتی تعریف می‌کنند که از موادی تولید می‌شوند که در آشپزخانه‌های خانگی پیدا نمی‌شوند، مانند پروتئین جداشده سویا، شیره قندی (high fructose) شربت ذرت، نشاسته‌های اصلاح‌شده، طعم‌دهنده‌ها یا افزودنی‌های رنگی.

غذاهای فرآوری شده ازجمله مواد اصلی رایج مانند غلات، نوشابه‌های گازدار، ماست‌های طعم‌دار و غیره بخش بزرگی از رژیم غذایی آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها مقادیر بالای شکر، چربی یا سدیم دارند. محققان از دهه‌‌ها پیش غذاهای فوق فرآوری شده را با مشکلات سلامتی متعددی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی مرتبط می‌دانند.

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیادی از غذاهای فرآوری شده ارزش تغذیه‌ای را ندارند که در رژیم‌هایی مانند رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم مایند [MIND diet، ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم دش] یافت می‌شود و هر دو به کاهش خطر زوال عقل کمک می‌کنند.

پویا آگاروال، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در مرکز بیماری آلزایمر راش در شیکاگو، به نیویورک تایمز گفت: «اگر مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کنید، به معنی آن است که میوه‌ها و سبزیجات تازه و گزینه‌های سالم‌تر را کمتر مصرف می‌کنید.»

دانشمندان دلیل دقیق مضر بودن این محصولات را برای مغز کشف نکرده‌اند، اما استدلال می‌کنند که بررسی‌های پیشین، که رژیم‌های غذایی مختلف را آزموده، نشان می‌دهند که افرادی که کمتر گوشت‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل یا سکته مغزی قرار دارند.

محققان براساس مطالعه‌ای از پروژه ریگاردز، با عنوان «علل تفاوت‌های جغرافیایی و نژادی در سکته مغزی»، آمریکایی‌های غیراسپانیایی‌تبار سیاه و سفید با سنین ۴۵ سال و بالاتر را در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷  بررسی کردند و به آن‌ها چند پرسش‌نامه‌ درباره سلامت، رژیم غذایی، ورزش، شاخص توده بدنی، تحصیلات، درآمد، مصرف الکل، حالت روحی و عوامل دیگر دادند.

محققان در میان گروه‌های ۲۰ هزار و ۲۴۳ نفره و ۱۴ هزار و ۱۷۵ نفره از شرکت‌کنندگان دریافتند که افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده تنها به میزان ۱۰ درصد با خطر بروز اختلال شناختی و سکته مغزی مرتبط است. آن‌ها این فرضیه را طرح کردند که افزایش اختلال شناختی ممکن است به دلیل [مصرف] بسیار غذاهای فوق فرآوری شده باشد. [این غذاها] کربوهیدرات‌های فرآوری شده را به بارهای شکر ساده تبدیل می‌کنند که سبب افزایش انسولین می‌شود و عملکرد طبیعی سلول‌های مغزی را تغییر می‌دهد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای پرهیز از [مصرف] این محصولات، مکرر برچسب‌های محصولات را بخوانید و از مقرراتی حمایت کنید که وجود برچسب‌های روی بسته‌بندی را، که مواد تشکیل‌دهنده محصولات را به‌وضوح نشان می‌دهند، الزامی می‌کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال توسعه یک سیستم جدید برچسب‌گذاری روی بسته‌بندی است که مقادیر شکر، سدیم و چربی اشباع‌شده را نشان می‌دهد. آن‌ها امیدوارند که این امر درنهایت با بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های شناختی مقابله کند.منبع:ایندیپندنت

مطالب مرتبط

خوردن این غذاها مثل سیگار باعث بیماری‌های جدی و مرگ زودرس می شوند

ناگفته هایی درباره نگهبانان میکروسکوپی‌ بدن که باید از آنها مراقبت کنید

خوردن ماست می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر باشد

نظرات