مطالبات راهبردی ستاد دانشگاهیان دکتر پزشکیان در فارس از دولت چهاردهم و استاندار جدید چیست؟

استاد تمام دانشگاه شیراز که معتقد است نقش بی‌بدیل نخبگان و دانشگاهیان در راهبری جامعه در صحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نمی توان انکار کرد به بیان مطالبات راهبردی دانشگاهیان فارس از استاندار جدید به عنوان نماینده عالی دولت چهاردهم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست پرداخت.

168988172

به گزارش اول فارس ؛دکتر آیت اله رزمجو به بیان مطالبات دانشگاهیان شیراز از استاندار جدید پرداخت و گفت: در حوزه آموزش عالی دانشگاهیان خواستار احیا و ارتقای استقلال دانشگاه‌ها و دخالت نکردن نهادهای غیر مرتبط در عزل و نصب رؤسای دانشگاه‌ها، استخدام، اخراج و یا بازنشستگی اجباری اساتید هستند.

مطالبات دانشگاه در حوزه آموزش عالی؛ از ارتقای استقلال تا توجه به معیشت

او بر ضرورت احیای نقش دانشگاه به عنوان پشتوانه علمی دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری و استانی تأکید کرد و گفت: جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و ساماندهی حجم زیاد این مراکز در سراسر کشور با هدف آمایش آموزش عالی از دیگر مطالبات دانشگاهیان به شمار می‌رود.

به گفته این استاد دانشگاه شیراز رفع محدودیت‌های قانونی همکاری مشترک علمی و فناوری مراکز علمی با دانشگاه‌های دنیا و نیز تلاش برای مبادله استاد و دانشجو با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از دیگر خواسته‌های دانشگاهیان فارس از دولت چهاردهم و استاندار جدید محسوب می‌شود.

او توجه ویژه به مسائل معیشتی کارکنان دولت به ویژه اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها را به عنوان دیگر مطالبه این قشر مطرح کرد و گفت: امید است پیگیری‌های لازم جهت حذف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ممنوعیت امکان طرح شکایت اعضای هیات علمی در دیوان عدالت اداری و اجرای حکم دیوان عدالت اداری در خصوص ترمیم حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود.

مطالبه اقتصادی؛ از مدیریت نظام‌مند روستاها تا توزیع عادلانه منابع

رزمجو در خصوص مطالبات دانشگاهیان در حوزه اقتصادی نیز گفت: عضویت در FATF، آزادسازی واردات خودرو و ایجاد رقابت در تولیدات داخلی و همچنین کاهش تعرفه واردات خودرو نیز از مهمترین خواسته‌های دانشگاهیان در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود.

استاد تمام دانشگاه شیراز همچنین خواستار مدیریت و آبادانی نظام‌مند و برنامه محور روستاها شد و توزیع عادلانه منابع، امکانات و فرصت‌ها در کشور، الگوبرداری از چگونگی ساخت مسکن در کشورهای مختلف دنیا و اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و نظام بودجه‌ریزی با قید فوریت را نیز به عنوان دیگر مطالبات قشر فرهیخته دانشگاه مطرح کرد.

مطالبه سیاسی؛ از ساماندهی اتباع بیگانه تا برقراری ارتباط با کشورهای مختلف

او مهمترین مطالبه دانشگاه در حوزه سیاسی را ساماندهی اتباع بیگانه در کشور و پایش مرزها برای جلوگیری از ورود غیرقانونی آنان دانست و گفت: توسعه سیاسی و برقراری ارتباط با کشورهای مختلف اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

مطالبه اجتماعی؛ رفع فیلترینگ و ایجاد فضای باز و اثر گذار رسانه‌ای

دکتر رزمجو که معتقد است فیلترینگ موجب قطع ارتباط جامعه دانشگاهی با اغلب سایت‌های علمی شده، گفت: همچنین استفاده از vpnها افزون بر اینکه هزینه‌هایی را بر جامعه تحمیل کرده موجب رخنه اطلاعاتی شده و از سوی دیگر اغلب دانشجویان از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند که این مساله موجبات قطع ارتباط استاد و دانشجو را فراهم کرده، لذا در حال حاضر رفع فیلترینگ ضرورت بسیاری دارد.

او ایجاد فضای باز و اثر گذار رسانه‌ای به منظور احقاق حقوق شهروندی را مطالبه دانشگاهیان در حوزه اجتماعی قلمداد کرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز تأمین شرایط لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی به عنوان راهکاری برای اشتغال و تبادل ضرورت بسیاری دارد.

مطالبه زیست محیطی؛ ضرورت مقابله با ابر چالش کم آبی برای مدیریت مصرف آب

این استاد دانشگاه بر ضرورت مقابله با ابر چالش کم آبی برای مدیریت مصرف آب تأکید کرد و گفت: توجه ویژه به آموزشهای زیست محیطی اعم از آموزش‌های رسمی و آموزش‌های عمومی با محوریت دانشگاهیان و سمن‌های زیست محیطی نیز اهمیت بسیاری دارد که امیدواریم به این مطالبات مهم رسیدگی شود و شاهد محقق شدن این خواسته‌ها باشیم.

156574916

تشکیل شورای راهبردی و اتاق فکر توسط دانشگاهیان فارس

او انتخابات را یکی از نقش‌ها و کارکردهای مردم سالاری دینی دانست و افزود: مردم فهیم ایران با بینش سیاسی و اعتقادی خود علی‌رغم همه نقدها و اعتراضاتی که نسبت به عملکرد برخی دولتمردان داشتند در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مشارکت فعالانه داشتند و با انتخاب انسانی آزاده، علمی و دانشگاهی حق و حقیقت را ادا کردند.

رییس ستاد دانشگاهیان دکتر پزشکیان در استان فارس اضافه کرد: اعضای این ستاد از همان روزهای اول با برنامه‌ریزی اصولی، علمی و با محوریت پیشکسوتان و چهره‌های شاخص علمی فعالیت خود را شروع کردند که با استقبال پرشور همراه بود.

به گفته او، اعضای ستاد پس از موفقیت دکتر پزشکیان در انتخابات، مسئولیت سیاسی و علمی خود را با هدف حمایت از دولت چهاردهم رها نکردند و با رویکرد علمی اقدام به تشکیل شورای راهبردی و اتاق فکر جهت بررسی مطالبات آحاد مردم بطور اعم و دانشگاهیان بطور اخص کردند.

دکتر رزمجو یادآور شد: اعضای این ستاد با تشکیل جلسات مستمر و کارگروه های علمی-فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی توانستند مطالبات راهبردی را که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان است استخراج کنند.

استاد تمام دانشگاه شیراز افزود: اکنون نیز دولت چهاردهم در انتخاب استاندار فارس شایسته سالاری را ملاک عمل قرار داده ودکتر حسینعلی امیری که از مدیران و شخصیت های ملی، اثرگذار، پیگیر و برنامه محور است را به عنوان نماینده عالی دولت در فارس انتخاب کرده، دانشگاهیان هم انتظار دارند مطالبات راهبردی آنها در سطح ملی و استانی پیگیری شود.

مطالب مرتبط

لرزه مترو بر اندام میراث ۱۰۰۰ ساله شیراز در بیخبری آقای میراث‌فرهنگی

استاندار فارس: در مدیریت ها از همه سلایق که به گفتمان رئیس جمهور اعتقاد دارند استفاده می کنم

تاکید استاندار فارس بر آموزش مدیران جدید از سوی دیوان محاسبات

نظرات