معرفی کم‌خرج‌ترین خودروهای سواری در بازار ایران

اول فارس| بازارخودرو: شاید این سوال برای شما هم مطرح شده است که کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟ با توجه به تورم و تحریم و گرانی افسارگسیخته‌ای که در این چند سال اخیر در انواع و اقسام بازارهای معاملات رخ داد، بدون شک یکی از معیارهای خرید خودرو برای مشتری ایرانی غیر از ارزان بودن […]

اول فارس| بازارخودرو: شاید این سوال برای شما هم مطرح شده است که کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟ با توجه به تورم و تحریم و گرانی افسارگسیخته‌ای که در این چند سال اخیر در انواع و اقسام بازارهای معاملات رخ داد، بدون شک یکی از معیارهای خرید خودرو برای مشتری ایرانی غیر از ارزان بودن ماشین، خرج پایین و نداشتن دردسر زیاد در زمان تعمیر است.

واقعیت این است که امروز برای پیدا کردن یک ماشین کم خرج بیشتر به محصولات ساخت داخل و یا چند مورد خارجی نه چندان جدید و اکثراً چینی خواهید رسید. این درست است که ماشین‌های مدل بالا و جدید و البته خیلی گران استهلاک کمتری دارند، اما این حرف به آن معنا نیست که خرج کمی دارند؛ چرا که هر چه مدل یک ماشین خارجی بالاتر می‌رود، حتی اگر استهلاک پایینی هم داشته باشد خرج آن به‌دلیل تحریم، نبود لوازم یدکی و عدم پشتیبانی درست در خدمات پس از فروش کم نخواهد بود .

به طور خلاصه و در جواب به این سوال که ماشین کم خرج چی بخرم؟ باید در بازار امروز کشور به دنبال ماشینی باشید که تحریم‌ها و مشکلاتی از این دست، در واردات لوازم آن و در دسترس بودن دانش و هزینه تعمیرش خللی ایجاد نکند. برای همین انتخاب‌های شما محدود به مدل‌های ساخت داخل و یا چند عنوان دیگر چینی می‌شود که خط تولید و یا نماینده وارد کننده ایرانی آن همچنان در بازار فعال است.

در این راهنمای خرید خودرو به سراغ کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران رفتیم تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

خودروهای سواری 2

۱ – پراید

مورد اول لیست کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار آشناترین خودروی ساخت داخل است. این محصول سایپا امروز در جای جای ایران دیده می‌شود و تا چندین سال پرفروش‌ترین خودروی ایرانی بین تمامی موارد بوده است.

پراید کیفیت بالایی در ساخت و تولید ندارد؛ عایق‌بندی قطعات آن چه در بخش مکانیکی و فنی و چه در بخش کابین در سطح بالایی نیست و به‌اصطلاح، صرفاً یک چهارچرخ است برای کسی که نیاز به یک ماشین ارزان قیمت دارد.

پراید را هم در تیپ صندوق‌دار و هم هاچ‌بک در مرداد ۱۴۰۰ می‌توانید در  حدود ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در بازار پیدا کنید. نکته‌ای که پراید را به اولین گزینه لیست کم‌هزینه‌ترین خودروهای بازار ایران تبدیل کرده وفور لوازم یدکی و سادگی در تعمیر آن است. به‌جرات می‌توان گفت که تعمیر این ماشین سریعتر از تمام خودروهای داخل است و تعویض کردن روغن آن کمتر از ۳۰ دقیقه و تعویض تسمه تایم آن تنها حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

خودروهای سواری 1

۲ – تیبا

دومین خودرو در فهرست کم‌هزینه‌ترین خودروهای بازار ایران تیبا است. تیبا که در بین خریداران و فروشندگان بازار برادر دوقلوی پراید محسوب می‌شود، از لحاظ تعمیرات و کارکرد فنی و کیفی فرق چندانی با آن ندارد.

سایپا روند ساخت این محصول را قبل از متوقف شدن خط تولید پراید راه انداخت و ابتدا قرار بود چهره‌ای کاملاً جدید و به‌لحاظ کیفی نیز متفاوت با محصول قبلی و قیمتی در همان حدود داشته باشد؛ اما نتیجهٔ کار چندان چیز دل‌انگیزی نشد.

هنوز که هنوز است خیلی‌ها فرق چندانی بین تیبا و پراید در کیفیت نمی‌بینند، اما تیبا نیز در بین خودروهای کم خرج ایرانی مورد مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که دقیقاً مثل نقاط منفی، نقاط مثبت پراید هم با تیبا یکی است و دارندهٔ آن چندان دردسری در تعمیر و فراهم کردن لوازم یدکی ندارد. البته که تیبا کمی، تنها کمی به‌لحاظ ایمنی در رانندگی، در نقطهٔ بالاتری از پراید قرار می‌گیرد.

درآخر باید گفت که تیبا جزو یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران نیز محسوب می‌شود. بنابراین اگر به دنبال کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران هستید، نیم نگاهی هم به تیبا داشته باشید.

خودروهای سواری 4

۳ – پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵

این دو محصول قدیمی پژو که چندین سال است تولیدشان در همه جا متوقف شده، همچنان در ایران ساخته می‌شوند و از قضا جزو کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار نیز محسوب می‌شوند.

پژو ۴۰۵ را می‌توان از معدود گزینه‌هایی معرفی کرد که می‌توان برای تهیه یک خودروی ارزان و کم خرج غیرایرانی به آن دلخوش بود؛ هر چند با نام پژو اما تمام قطعات آن در کشور ساخت و تولید و مونتاژ می‌شود. کیفیت این محصولات قطعاً به اندازه مدل‌های اولیه و ارجینال فرانسوی آن نیست، اما اختلاف محسوسی با پراید و تیبا و تولیدات از این دست دارد.

از پژو ۴۰۵ در بین هواداران و صاحبانش به خودروی ماندگار و باوفا یاد می‌شود که با استحکام خوب در کارکرد قسمت فنی و همینطور کابین بزرگ و صندوق جادار راننده‌اش را راضی می‌کند.

محصول دیگر این کمپانی یعنی پژو ۲۰۶ نیز که جزو محبو‌ترین‌های خریداران است باز هم توسط ایران خودرو و در تیپ‌های مختلف تولید می‌شود و داستان آن هم شبیه به پژو ۴۰۵ است. به این معنا که کیفیت ساخت‌های اخیر و داخلی آن به مراتب از تولیدات فرانسوی و روزهای اولیه این ماشین پایین‌تر است.

هر دو خودروی ۴۰۵ و ۲۰۶ بین خودروهای با کیفیت خوب و خرج منطقی قرار می‌گیرند. تعمیر این دو پژو چندان کار سختی نیست و لوازم یدکی آن هم به‌لطف خط تولید داخل در دسترس است؛ هر چند که تعویض صفحه کلاچ و کمک فنر آنها برای یک مکانیک مورد مطلوبی نیست و دشواری‌هایی دارد.

اگر از خودتان می‌پرسید که ماشین کم خرج چی بخرم؟ بد نیست پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را نیز در فهرست خریدتان قرار دهید.

خودروهای سواری 5

۴ – سمند LX

چهارمین گزینه از فهرست کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران می‌توان به سمند LX اشاره کرد. سمند از سوی ایران خودرو برای جایگزینی انواع پژو، خصوصاً پژو ۴۰۵ و پژو پرشیا در نظر گرفته شد؛ اما علی‌رغم فروش نسبتاً خوب هیچگاه نتوانست به محبوبیت آن‌ها برسد.

بدنه سمند سنگین است، این موضوع باعث بالا رفتن میزان سوخت مصرفی و فشار به موتور می‌شود، اما ایمنی سمند نظر اکثر مشتریان را به خود جلب کرده است.

سمند اگرچه برای کسی که دارنده یک پژو بوده گزینه محبوبی نیست، اما جزو ماشین‌های با استهلاک نه چندان بالا و خرج منطقی محسوب می‌شود. بسیاری از قطعات این محصول خصوصاً در بخش فنی و موتور شبیه به پژو است و تعمیرکارش مشکل خاصی در تعمیر آن نخواهد داشت.

خودروهای سواری 6

۵ – برلیانس H220 دنده‌ای

یکی دیگر از گزینه‌های غیر ایرانی فهرست کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران، این خودروی ساخت چین است. در واقع، گرانی بیش از حد و تورم روی قیمت محصولات این کشور هم تاثیر گذاشته، اما از آنجا که یکی از از کشورهایی که رابطه‌اش با ایران را همچنان حفظ کرده چین است، می‌توان برای خرید و تعمیر یک ماشین ساخت این کشور متحمل بسیاری از مشکلات نشد.

برلیانس تیپ H220 که خط تولید آن در ایران در سال ۱۳۹۵ به راه افتاد جزو مواردی در بازار است که در مقایسه با محصولات هم‌رده و هم‌قیمت داخلی امکانات رفاهی و ایمنی مناسب‌تری در اختیارتان می‌گذارد.

چهرهٔ برلیانس شیک و زیباست و صاحبش از رانندگی با آن لذت خواهد برد. کیفیت ساخت ۲۲۰ چندان بالا نیست و طبعا به نسبت یک ماشین ایرانی در تهیه لوازم یدکی و تعمیر آن باید بودجه و صبر بیشتری داشته باشید.

 بنابراین اگر به دنبال خرید خودروی کم خرج هستید و ترجیح می‌دهید محصول غیرایرانی بخرید، شاید برلیانس H220 همان خودرویی باشد که دنبالش هستید.

خودروهای سواری 7

۶ – ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک

اگر از ما می‌پرسید که ماشین کم خرج چی بخرم؟ یکی از پاسخ‌های ما ام‌وی‌ام ۳۱۵ است. این محصول چینی خودرویی است که توسط گروه مدیران خودرو به کشور وارد شد.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک تا به‌امروز چندین بار مورد بازطراحی قرار گرفته و تیپ اسپرت و پلاس آن در کشور موجود است. ام‌وی‌ام ۳۱۵ مثل برلیانس کیفیت ساخت درجه یکی ندارد و در کارکرد گیربکس و ترمزهای آن ایراداتی مشاهده شده است، اما چهره و کابین جادار و بزرگی دارد.

این محصول از ساخت سال ۱۳۹۶ به نمایشگر و سیستم جدید پخش هم مجهز شده و در داشتن امکانات جانبی و ایمنی شما را ناامید نمی‌کند. همانند دیگر ماشین‌های خارجی، برای تعمیر و خرید لوازم آن نسبت به یک ماشین ایرانی باید هزینه بیشتری متحمل شوید.

در هر صورت، ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک نیز یکی دیگر از کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود.

خودروهای سواری 8

۷ – رنو تندر ۹۰ (تیپ E2)

شاید در بین ماشین‌های ایرانی تنها گزینه‌ای که نسبت به خرج و قیمت، کمتر کسی سراغش می‌رود رنو تندر ۹۰ باشد. لوگان (یا همان ال ۹۰ خودمان) در ابتدا که وارد ایران شد، جزو گزینه‌های عالی یک خودروی میان‌رده به‌حساب می‌آمد. قیمت چندان بالایی نداشت و با خرج و استهلاک و استحکام خوب به‌سرعت بین متقاضیانش محبوب شد؛ اما از زمانی که نوع ایرانی آن از چند سال پیش و توسط دو خودروساز داخلی تولید شد، ایرادات مختلفی در آنها مشاهده شد.

رنو تندر ۹۰ بین نمونه‌های داخلی بیشترین جهش قیمت را پیدا کرده است و هر چند که در بازار جزو گزینه‌های با خرابی خیلی کم یاد می‌شود، اما به دلیل مشکلات و سختی‌هایی که در تعمیر و تعویض لنت و شمع و دیگر بخش‌های مصرفی آن دارد، میزان خرج بالاتری هم پیدا کرده است.

 در هر حال، رنو تندر ۹۰ یکی از کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود و در میان خودروهایی که در ایران هم ساخته می‌شود سواری خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی؛ این بود فهرست کم‌خرج‌ترین خودروهای بازار ایران

برای مشخص کردن و پیدا کردن کم‌خرج‌ترین خودروها در ایران لزوماً نباید به استهلاک آنها نگاه کرد. تمامی این مواردی که به آن‌ها اشاره شد و موردهای مشابهی که در بازار پیدا خواهید کرد، بین تعمیرکاران و فروشندگان جزو ماشین‌های کم استهلاک محسوب نمی‌شوند، اما از آنجا که بیشتر آنها ساخت داخل هستند و لوازم آنها به راحتی پیدا می‌شود و دانش و مهارت تعمیر آنها به‌خوبی در اختیار است دردسر چندانی برای صاحبشان نخواهند داشت.

بنابراین یادمان باشد که خوردوی کم استهلاک لزوماً کم خرج نیست و برعکس. در هر صورت، اگر از این خودروها به‌خوبی نگهداری کنید و رانندگی با احتیاطی هم داشته باشید، خرج چندانی روی دست شما باقی نمی‌گذارند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها کم خرج هستند؟ آیا خودروی دیگری هست که در این لیست نباشد؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید تا این فهرست را به کمک شما تکمیل کنیم.

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو

نظرات