چاپ کد خبر: 124460
3 آبان 1402

معنی نشانه های درج شده بر ظروف یکبار مصرف

اگر از ظروف یکبار مصرف استفاده می کنید پس واجب است که معنی نمادها و علامت های درج شده روی آن را بدانید. پس باید بدانید که نشانه هایی که بر روی ظروف مختلف حک شده‌اند بی معنا نیستند و هر یک از آن‌ها نشانگر بایدها و نبایدهای استفاده از آن‌هاست و لازم است که موقع استفاده به آن ها دقت کرد.

معنی علامت های روی ظروف پلاستیکی

با ما همراه باشید تا با معنی برخی از این نمادها آشنا شوید.

معنای علایم اختصاری ظروف یکبار مصرف چیست؟

اغلب جنس ظروف یکبار مصرف از گذشته تا به امروز از پلاستیک بوده اند. پلاستیک های تولیدی در جهان با توجه به نوعشان به ۷ گروه عمده تقسیم می شوند، در استفاده از پلاستیک ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود. برای تشخیص پلاستیک های قابل بازیافت، خطرناک ، کم خطر و …نگاهی به ته ظرف بیندازید و با علائم اختصاری آنها آشنا شوید.

HDPE
بطری های مات شیر، آبمیوه، روغن های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو،روغن موتور، کیسه زباله یا خرید، و بسته بندی ماست و کره و … از پلی اتیلن متراکم ساخته شده اند و جزو دسته های پلاستیک بی خطر محسوب می شوند.

نماد ظروف پلاستیکی

این پلاستیک ها کدر رنگ هستند و یکی از بهترین گزینه ها برای بازیافت هستند.

PET یا PETE
این علامت اختصاری بر روی بطری نوشیدنی ها، بطری آب، بطری دهان شویه ها، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس ها و… وجود دارد. به دلیل متخلخل بودن و نفوذ باکتری ها به درون بطری باید از این ظروف تنها یک بار استفاده نمود و از قرار دادن آن ها در فریزر و یا ریختن مایعات داغ درون آنها خودداری شود زیرا چگونگی استفاده از این نوع پلاستیک ها ممکن است در کار غدد درون ریز ایجاد اختلال کند.

نماد های روی ظروف پلاستیکی

این نوع پلاستیک ها قابل بازیافت بوده و بهتر است آنها را داخل ظرف زباله ی مواد پلاستیکی بیندازید.

علامت LDPE

این علامت را بیشتر بر روی بطری‌های انعطاف پذیر، کیسه نان، بسته بندی مواد غذایی منجمد شده، کاور لباس‌ها، کاور مبلمان، کیسه جارو برقی، فرش‌های ماشینی و .. مشاهده خواهید کرد. این نوع از ظرف‌های پلاستیکی با علامت PE-LD به دلیل این‌که از پلی اتیلن با تراکم کم ساخته می‌شوند کاملا بی‌خطر بوده و بیشتر از پلاستیک‌های دیگر قابل دسترس هستند.

نماد های درج شده روی ظروف پلاستیکی

البته نکته قابل توجه این‌جاست که اگرچه این نوع پلاستیک برای سلامتی انسان خطری ندارد اما معمولا غیر قابل بازیافت بوده و برای طبیعت مضر است.

PP
PP یا پلی پروپیلن ماده ی پلاستیکی بی خطر بویژه در مجاورت با مواد غذایی داغ هستند. در تهیه بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی، و بطری شربت های دارویی از این نوع پلاستیک استفاده شده است. از ظروف “پلی پروپیلن” برای جابه جایی فرآورده های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از ۷۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود.

نماد ظروف پلاستیکی

پلی پروپیلن PP کاملا قابل بازیافت نیست و تولید گرانول پلاستیک از ضایعات پلاستیک آن پروسه سختی می باشد.

علامت OTHER بر روی ظروف و قطعات پلاستیکی

این علامت را می‌توان بطری‌های آب بزرگ، نایلون‌ها و .. مشاهده کرد. ظروف پلاستیکی که دارای علامت OTHER هستند برای سیستم ایمنی بدن مضر بوده و باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها می‌شوند. بنابراین سعی کنید برای خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از ظروفی که دارای این علامت هستند استفاده نکنید یا بعد از یک بار استفاده آن‌ها را دور بیاندازید.

معانی علامت روی ظروف پلاستیکی

علامت PVC بر روی ظروف یکبار مصرف
اگر چنین علامتی را بر روی هر کدام از ظروف یک بار مصرف مشاهده کردید باید در استفاده از آن‌ها دقت بسیاری به خرج دهید. زیرا ظروفی که علامت PVC را به همراه دارند حاوی کلرین بوده و بسیار خطرناک هستند. این نوع ظروف به هیچ عنوان نباید در معرض حرارت قرار گیرند. پس دقت کنید که اگر روی ظرف یکبار مصرفی علامت PVC حک شده بود به هیچ وجه آن را داخل مایکروویو قرار ندهید.
این ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیستند؛ زیرا گرما سبب می‌شود تا مواد شیمیایی موجود در PVC آزاد شده و به مواد غذایی درون آن نفوذ کنند.

نماد ظروف پلاستیکی

PSیا پلی استیرن ها
PS یا پلی استیرن ها که از آن در تهیه ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها، و کاور سی دی استفاده می شود، دارای مواد سمی بالقوه هستند پس تنها برای فرآورده های غذایی در دمای عادی و کمتر از ۷۰ درجه سانتی گراد توصیه می شوند و نمی توان از آن برای نوشیدنی های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده های غذایی با دمای بالا و فرآورده های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

نماد های درج شده ظروف پلاستیکی

تا جایی که امکان دارد از این ظروف استفاده نکنید زیرا این نوع پلاستیک در مجاورت با غذای داغ آن را به شدت سمی می نماید. بیشتر مواقع غیر قابل بازیافتند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار