چاپ      کد خبر: 145900
20 خرداد 1403

مقابله با پشه آئدس نگرانی جدید و جدی مسئولین بهداشتی استان فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست هم اندیشی با روسا و دبیران کمیته بین بخشی مقابله با پشه آئدس، ضمن تاکید بر اهمیت اجرای صحیح و اصولی اقدامات نظام پیشگیری، مقابله با خطر پشه آئدس در استان فارس را نیازمند همکاری برون بخشی به ویژه در راستای بهسازی محیط دانست.

مقابله با پشه آئدس نگرانی جدید و جدی مسئولین بهداشتی استان فارس
به گزارش اول فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست با بیان راه ‌های مقابله با بیماری ‌های قابل انتقال از ناقلان و گفت: مقابله با پشه آئدس و بیماری‌ های ناشی از آن، نیازمند یک عزم جدی است و هر اقدام موثر در مقابله با استقرار این پشه مهاجم انجام می گیرد.
مسوول ارشد حوزه سلامت فارس با تاکید بر اهمیت همکاری برون بخشی در راستای عدم استقرار پشه آئدس گفت: نقش همکاری های برون بخشی همواره در ارتقای کیفیت و کمیت خدمات، واقعیتی غیرقابل انکار بوده و در رابطه با خطر پشه آئدس نیز ‏مشارکت فعالانه تمام دستگاه ها و سازمان های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با خطر پشه آئدس گفت: کنترل شهرستان های هم مرز با استان هرمزگان و بوشهر در مقابله با پشه آئدس انجام شده و تا کنون این پشه در سطح استان رویت نشده است.

پشه آئدس از چندین نفر در طول روز، تغذیه و خون‌خواری می‌کند

دکتر «عباس رضاییان زاده» با بیان اینکه پشه آئدس از چندین نفر در طول روز، تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر، از قدرت تکثیر بالایی برخوردار است، تاکید کرد: باید تمام تلاش ها برای عدم استقرار این پشه در استان صورت پذیرد و این مهم بدون همکاری تمام نهادها و سازمان ها، امکان پذیر نیست.
او با بیان اینکه پشه آئدس به عنوان ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ، زیکا و چیکن گونیا، در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات، عمان و پاکستان، شیوع بالایی داشته است، شیوه انتقال این بیماری ها را از طریق گزش پشه ناقل از فرد بیمار عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

طرز درست کردن آکواریوم و گلدان با کمک بطری پلاستیکی کهنه(+ویدئو)

دکتر رضاییان زاده ادامه داد: آب های راکد، ظرف های زیرگلدان ها، سطل های آب زیر کولرهای گازی و لاستیک‌های فرسوده، عمده‌ترین مناطق تکثیر و رشد پشه آئدس است که توجه مردم به این موارد، از استقرار این پشه جلوگیری می کند.
کمیته استانی پیشگیری از استقرار پشه آئدس، در دفتر ریاست دانشگاه و با حضور معاونان و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار