در این گزارش قصد داریم به بررسی مقایسه مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک بپردازیم. قبل از مقایسه این دو خودرو خلاصه ای از معرفی آنها را در اینجا آوردهایم.
پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است و با شش تیپ، تولید و عرضه شده است. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۸ آغاز و تقریباً در سال ۲۰۱۰ در بیشتر کشورهای جهان متوقف شد. اما در چند کارخانه تولید و مونتاژ ۲۰۶ همچنان ادامه یافت. این چند کارخانه عبارتاند از: دو کارخانه در فرانسه و کارخانههایی در کشورهای انگلستان، ایران، برزیل و آرژانتین. پژو ۲۰۶ جزو بهترین خودروهای هاچبک دنیا تا سال ۲۰۱۰ اروپا شناخته میشود.
همانگونه که گفته شد پژو ۲۰۶ در ابتدا شش تیپ مختلف داشت. ولی از سال ۱۳۹۱ فقط تیپهای ۲ و ۵ آن در خط تولید شرکت ایران خودرو باقی ماند. سری نخست پژو ۲۰۶ با قطعات مرغوب فرانسوی تولید میشد. اما با داخلیسازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت چندانی میان کیفیت تیپهای مختلف آن وجود ندارد.
کوییک
سایپا کوییک، خودرویی سواری از خودروساز ایرانی یعنی شرکت سایپا است. از این خودرو پیش از عرضه با نام سایپا ۲۱۲ یاد میشد. این خودرو در شانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ شمسی رونمایی شد. در زبان انگلیسی کوییک به معنی سریع و چابک میباشد. همچنین، به نام روستاهایی در کردستان و هرمزگان اشاره میکند. قرار بود برای سال اول، ۳۵ هزار دستگاه و در سال ۱۳۹۷ بیش از ۸۰ هزار دستگاه از کوییک تولید شود.
اما در واقعیت این اتفاق به علت تغییر شرایط، رُخ نداد. این خودرو به دلیل قیمت مناسب و طراحی قابل قبول به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند. اما متأسفانه به دلیل شباهت بسیار زیاد آن به تیبا در بعضی از پارامترها کمی محدود ظاهر شد.
مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک از نظر طراحی
با توجه به حدود بیست سال حضور پژو ۲۰۶ در ایران، این ماشین ویژگی ظاهری ناآشنایی برای ایرانیان ندارد. این تیپ خودرو از شرکت پژو برای خریداران آنقدر جذاب و هماهنگ بود که شاید کمتر کسی انتظار این خودرو را در آن زمان داشت. چهره کمی خشن، جوانپسند و در عین حال سادگی آن، جذابیت غیر قابل مقایسهای را در این خودرو ایجاد کرده است.
اما در مقایسه پژو ۲۰۶ با کوییک میتوان کوییک را در طبقه خودروهای قابلدفاع معرفی نمود. هر چند که از لحاظ شهرت و سابقه با خودروی ۲۰۶ فاصله زیادی دارد. کوییک از لحاظ ابعاد و فاصله محوری تفاوت بسیار کمی با تیبا ۲ هاچبک دارد. شرکت خودروسازی سایپا این خودرو را به عنوان یک کراساوور یا یک هاچبک کراس به بازار داخلی معرفی و عرضه کرده است.
از همین رو در نمای ظاهری این خودرو سعی شده با استفاده از تجهیزاتی همچون دیفیوزر، سپرهای جلو و عقب، زه پلاستیکی اطراف گلگیر و رکابها و همینطور ریلهای سقف یا باربند، ظاهری شبیه به کراساوور واقعی را برای آن به وجود بیاورند. بخش جلوی کوییک شباهت انکارناپذیری با ساینا دارد. اما به دلیل تغییراتی که در جلو پنجره، سپر و مهشکن آن اعمال شده، نمای کلی خودرو در مقایسه با ساینا کمی مدرنتر به نظر میرسد.
مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک از نظر مشخصات فنی
در پژو ۲۰۶ شاهد محور محرک در دیفرانسیل جلو هستیم. این خودرو حجم موتوری معادل ۱۳۶۰ سیسی دارد. حداکثر قدرت پژو ۲۰۶، ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۱۸ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو میتواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و به ۱۴.۱ ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت آن از صفر به صد برسد. تعداد سیلندرهای آن ۴ و تعداد سوپاپهای آن ۸ عدد است.
انتقال قدرت در نوع دستی آن ۵ سرعته است و مصرف سوخت ترکیبی معادل ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو موفق شده تا استاندارد یورو ۴ را از لحاظ استاندارد آلایندگی کسب نماید. سیستم فرمان هیدرولیکی و سیستم تعلیق جلو مک فرسون از سیستم تعلیق عقب مستقل است. نوع شاسی آن یکپارچه و ترمز جلو و عقب از نمونههای جدید دیسکی هستند.
اما در مشخصات فنی و در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک، همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، کوییک در سه تیپ مختلف به بازار عرضه شده که همه آنها از پیشرانه مشترکی بهره میبرند. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه برابر با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۸ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. اما در عمل شاهد آن هستیم که به دلیل ضعف سیستم خنککننده گیربکس، در ترافیکهای سنگین گیربکسهای اتوماتیک کارایی خود را از دست میدهند.
تیپهای فول و پلاس سایپا کوییک علاوه بر گیربکس اتوماتیک به دریچه گاز برقی نیز مجهز هستند. دریچههای گاز برقی نسبت به نمونههای مکانیکی آلایندگی و مصرف سوخت کمتری را برای موتور خودرو به همراه دارند. این خودرو با وجود تنها یک سرنشین میتواند پس از ۱۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که چالاکی بسیار ضعیفی برای یک خودروی به اصطلاح لوکس در این رنج قیمتی به نظر میرسد.
مدل خودرو | پژو ۲۰۶ | کوییک |
پیشرانه | Tu3 چهار سیلندر | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۴۰۰ | ۱۵۰۳ |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس | دستی | اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر | ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفر تا۱۰۰ | ۱۴.۱ | ۱۴.۷ |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت | ۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک از نظر آپشن و امکانات رفاهی
در مقایسه امکانات رفاهی پژو ۲۰۶، تیپ ۲ آن را در نظر میگیریم. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خودرویی است که از سیستمهای ترمز ABS، EBD ،EBA پشتیبانی میکند. دارای کیسه هوای راننده و همچنین سرنشین جلو است. سیستم تهویه در تیپ ۲ در خودروهای قدیمی دستی است و دارای مهشکن جلو، عقب و تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو است.
در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک، شرکت سایپا سعی کرده است برای خودروی کوییک ظاهری با زیبایی و تفاوت زیادی نسبت به خودروهای دیگر استفاده نماید. اما هر چه بیشتر به آن دقت میکنیم، به مدل پایه این خودرو یعنی ساینا میرسیم. در ابتدا رویه پارچهای مشکی رنگی که از دو خط قرمز برای زیبایی و تفاوت آن استفاده شده است، به چشم میآید. رنگ قرمز در بخشهایی همچون دستگیره دربها، کنسول مرکزی و اطراف کنترلرهای فرمان نیز وجود دارد که شاید در نگاه اول جذاب باشد.
اما پس از گذشت مدت کمی معمولی خواهد شد. داشبورد کوییک همچون دیگر محصولات از پلاستیک بیکیفیت ساخته شده است. غربیلک فرمان کوییک و بهمنظور راحتی هرچه بیشتر راننده کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان قرار داده شده است. یک مانیتور ۷ اینچی لمسی نیز در بالاترین نقطه کنسول مرکزی قرار داده شده که هر چند از طراحی بسیار قدیمی برخوردار است، اما با تعجب بسیار در مقایسه پژو ۲۰۶ با کوییک این آپشن در خودروی ۲۰۶ یافت نمیشود.
در این مانیتور امکان مسیریابی و دیدن تصاویر مربوط به دوربین عقب را برای سرنشینان خودرو میسر میکند. به صورت کلی در مقایسه طراحی و امکانات رفاهی پژو ۲۰۶ و کوییک خودروی کوییک را میتوان بسیار برتر از پژو ۲۰۶ برشمرد.
تجهیزات | پژو۲۰۶ | کوییک |
چراغ | لامپی قابل تنظیم | لامپی قابل تنظیم |
مولتیمدیا | دارد CD و MP3 | دارد CD و MP3 |
صفحه نمایش | ندارد | دارد ۷ اینچی |
رینگها | فولادی | آلومینیومی |
آینه | برقی | برقی |
تهویه مطبوع | ندارد تیپ ۲ | دارد |
صندلی | تاشو دستی | تاشو برقی |
شیشه | جلو برقی | برقی |
سیستمهای هشداردهنده | – | – |
سایر امکانات | – | – |
مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک از نظر ایمنی
در بخش ایمنی به مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک میپردازیم. پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ میلادی در آزمون ایمنی مؤسسه یورو انکپ شرکت نمود. پژو ۲۰۶ در این آزمون موفق به اخذ چهار ستاره از پنج ستاره کامل ایمنی در این بخش شد. همچنین، در بخش ایمنی عابران پیاده، این خودرو تنها دو ستاره از چهار ستاره کامل این بخش را گرفت. در نظر داشته باشید که این خودرو در آزمون ۲۲ سال پیش یورو انکپ، بهترین نتایج را گرفت. همچنین، با بهروزرسانی شرایط استانداردهای این مؤسسه، ۲۰۶ مسلماً نمیتواند به عنوان یک خودروی نسبتاً ایمن شمرده شود.
اما در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک در بخش ایمنی، در مورد خودروی کوییک همانطور که میدانید به دلیل عدم وجود مؤسسه استاندارد ایمنی معتبر و مدرن در ایران و وضعیت امنیت اغلب خودروهای تولید داخل کاملاً نامعلوم است. البته طبق ادعای شرکت سایپا پلتفرم این خودرو چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته است. به همین دلیل نسبت به مدل پایه، یعنی پراید از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. از آن جایی که محصولات شرکت سایپا سابقه بسیار بدی در برقراری امنیت و ایمنی سرنشینان دارد، اعتماد به این شرکت کمی سخت به نظر میرسد.
مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک از نظر تجربه رانندگی
در هنگام روشن کردن خودروی پژو ۲۰۶ انتظار غرشی خشمگین را نداریم و صدای موتور خیلی سرنشین را آزار نمیدهد. اگر خودرو را در شرایط سختتری مورد بررسی قرار دهیم، در یک سربالایی باید سیستم تهویه خودرو را روشن کنیم. در این حالت اُفت کشش بسیار مشهود است. گیربکس رفتار مناسبی را کماکان از خود نشان میدهد و زمانی که خودرو در شیب قرار گرفت، احساس شد که گیربکس دچار خنکی شده و همین مورد باعث میشود که راننده در شیب با احتیاط بیشتری از ترمز استفاده نماید.
در سرعتهای بالا صدای پیشرانه در داخل خودرو شنیده میشود که چندان جالب نیست. ترمز این خودرو عملکرد خوبی از خود نشان داده و در این خصوص چندان جای نگرانی وجود نداشت. عایقبندی خودرو نیز کماکان خوب بوده و مورد خاصی نداشت.
تجربه رانندگی در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک را با پیشزمینه و تجربه رانندگی با پراید در خودروی کوییک آغاز میکنیم و مطمئن هستیم که قرار نیست سواری لذتبخش یا هیجانانگیزی را با این خودرو تجربه نماییم. طراحی نسبتاً خوب ستون A و همچنین حالت طراحی درب موتور در زمان رانندگی با این خودرو دید و تسلط بسیار خوبی را به راننده داده است.
با فشردن دکمه استارت دقیقاً صدای موتور تیبا و ساینا بدون کوچکترین کم و کاست به گوش راننده میرسد و خبر از عایقبندی بسیار ضعیف کابین خودرو میدهد. عملکرد گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه تقریباً مناسب بود. اما زمانی که در شرایط سخت خودرو را مورد آزمایش قرار دادیم، متوجه عدمهماهنگی دریچه گاز برقی خودرو با پدال گاز شدیم.
تحلیل شرایط بازار در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک
تحلیل بازار در مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک را اگر بخواهیم واقعبینانه نگاه کنیم، متوجه تفاوتهای بسیار زیادی در آن میشویم. پژو ۲۰۶ حدود دو دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و در ایران نیز تقریباً از همین قدمت برخوردار است. در این شرایط خریدار اگر بخواهد بین این دو خودرو انتخابی داشته باشد، قطعاً با توجه به رنج قیمتی قابلقیاس با یکدیگر نیستند. یعنی خریدار یا باید هزینه زیادی را متحمل شده و خودروی ۲۰۶ را خریداری نماید، یا باید با هزینه بسیار کمتری خودروی کوییک را بخرد. پس در این شرایط به هیچوجه مقایسه پژو ۲۰۶ و کوییک و تحلیل شرایط بازار برای این خودرو مهیا نیست.
در بهترین حالت میتوان کوییک را یک پراید ارتقاءیافته دانست که امکانات جدید آن باعث شده این خودرو بهترین گزینه برای افرادی باشد که میخواهند با قیمتی اندک، یک هاچبک کوچک دنده اتوماتیک برای رانندگی در فضای شهری داشته باشند. اما در مقایسه خودرو پژو ۲۰۶ و کوییک به این نتیجه میرسیم که شرکت این خودرو نیاز به تلاش زیادی برای قانع کردن خریداران به فروش این خودرو ندارد. زیرا با هاچبکی مواجه هستیم که از عمر و قدمت زیادی در جهان بهره میبرد. در نهایت این شرکت سایپا است که باید خریداران را برای خرید خودروی کوییک قانع نماید.
اگر شما در این باره نظری دارید برای ما بنویسید
نظرات