چاپ کد خبر: 107550
7 فروردین 1402

مهم‌ترین کارها برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی

مهم‌ترین نکاتی که باید برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید

مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است. بهار فصلی است که بیشتر گیاهان آپارتمانی از خواب زمستانی خود بیدار می‌شود و آغاز فصل رشد آن‌ها است. فعالیت این گیاهان در بهار بیشتر می‌شود و به مراقبت‌های متفاوتی نیاز دارند. در ادامه با اول فارس همراه باشید تا در مورد گیاهان آپارتمانی و مراقبت‌هایی که در فصل بهار نیاز دارند، بیشتر بخوانید.

بهار و گیاهان آپارتمانی

شاید تصور کنید که تغییر فصل‌ها تاثیری در گیاهان آپارتمانی ندارد. چون گیاهان آپارتمانی دائما در فضای داخلی خانه نگهداری می‌شوند و دما و رطوبت محیط نگهداری آن‌ها همیشه تقریبا ثابت است. اما گیاهان آپارتمانی هم تغییر فصل را می‌فهمند. ممکن است در طول زمستان هم سبز باشند ولی در زمستان فعالیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و به نوعی خواب زمستانی می‌روند.

در فصل بهار، گیاهان آپارتمانی فعال‌تر می‌شوند. گرم شدن هوا نشانه‌ای است که آغاز فصل رشد را نشان می‌دهد. برای بسیاری از گیاهان، این تغییر فصل نوعی استرس در گیاه ایجاد می‌‌کند و لازم است که با اقداماتی که انجام می‌دهیم، گیاه را برای این تغییر آماده کنیم.

مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی

ازآنجا که در فصل بهار گیاهان از استراحت زمستانی خود کم‌کم بیدار می‌شوند، نیازهای متفاوتی پیدا می‌کنند. در ادامه با مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید، بیشتر آشنا می‌شوید. یک فهرست از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید و در این روزهای بهاری، به گیاهان آپارتمانی خود رسیدگی کنید.

۱. تمیز کردن برگ‌ها

مهم‌ترین نکاتی که باید برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید

بهار فصل خوبی برای تمیز کردن محیط اطراف است و گیاهان آپارتمانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. گردوغبار و آلودگی‌ها همان‌طور که روی وسایل خانه می‌نشیند، روی برگ گیاهان آپارتمانی‌ها هم می‌نشیند و مانع از رسیدن نور و رطوبت و هوا به برگ‌ها می‌شود.

تمیز کردن برگ‌ها کمک می‌کند که گیاه شما سرزنده‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد و سالم‌تر بماند. برای تمیز کردن برگ گلدان‌ها می‌توانید آن‌ها را به محیط باز مثلا حیاط منتقل کنید و با اسپری کردن آب، آن را بشوید.

اگر فضایی برای گذاشتن گیاهان در فضای باز ندارید، می‌توانید این کار را در حمام انجام دهید. اگر گلدان‌های شما خیلی بزرگ و سنگین است و نمی‌توانید آن را جابه‌جا کنید، با کمک یک دستمال مرطوب، برگ‌ها را از آلودگی‌ها و گردوغبار پاک کنید.

برای براق کردن برگ گیاهان آپارتمانی هرگز از پولیش‌های برگ یا وکس استفاده نکنید. این محصولات می‌توانند باعث بسته‌شدن حفره‌های برگ‌ها شوند و این کار، به گیاهان آپارتمانی حساس، آسیب می‌زند.

به جای استفاده از این محصولات، می‌توانید از صابون‌های مایع ملایم و رقیق‌شده با مقدار زیادی آب استفاده کنید. البته قبل از استفاده کردن از این مایع، حتما آن را روی یکی از برگ‌ها امتحان کنید و اگر مشکلی برای برگ ایجاد نکرد، روی سایر برگ‌ها گیاه از آن استفاده کنید. اگر گیاه شما آفت ندارد، فقط آب برای تمیز کردن آن کافی است.

۲. تعویض گلدان

فصل بهار بهترین فصل برای تعویض گلدان است. تعویض گلدان باعث تحریک گیاه برای ریشه زدن و رشد بیشتر می‌شود و به گیاه فضای کافی می‌دهد تا بزرگ‌تر شود.

اما به این نکته توجه کنید که لازم نیست گلدان تمام گیاهان آپارتمانی خود را تعویض کنید؛ فقط آن‌هایی که نیاز دارند را برای تعویض گلدان آماده کنید. بعضی از گیاهان تعویض گدان را دوست ندارند و زمان زیادی طول می‌کشد تا با این شوک بزرگ کنار بیایند و با شرایط جدید، خو بگیرند.

اگر گیاهان شما رشد زیادی داشته‌اند به‌نحوی که از اندازه‌ی گلدان بزرگ‌تر شده‌اند و ریشه‌ها در حال بیرون زدن از گلدان است، وقت آن رسیده که یک گلدان بزرگ‌تر برای آن پیدا کنید و فضایی بزرگ‌تر در اختیار گیاه بگذارید تا بهتر رشد کند.

تعدادی از علامت‌هایی که نشان می‌دهد گیاه شما بزرگ‌تر از گلدان شده و به فضای بیشتری نیاز دارد عبارت‌اند از:

  • ریشه‌ها از سوراخ زیر گلدان بیرون آمده‌اند یا از سطح خاک بیرون زده‌اند.
  • گلدان به‌خصوص اگر پلاستیکی باشد، در شرف ترک برداشتن و شکستن است.
  • آب به‌سرعت از گلدان خارج می‌شود بدن اینکه برای مدتی داخل بماند.
  • ریشه‌ها به شکل دایره‌وار داخل گلدان رشد کرده‌اند.

یکی دیگر از کارهایی که در این مرحله می‌توانید انجام دهید، تمیز کردن زیرگلدانی‌ها است. به‌مرور زمان ممکن است زیرگلدانی‌ها کثیف شوند، رسوب بگیرند و به محلی برای تجمع حشرات تبدیل شوند. موقع تعویض گلدان‌ها، زیرگلدانی‌ها را هم بررسی کنید و اگر نیاز است، آن‌ها را هم عوض کنید.

۳. سازگار کردن گیاه با فضای بیرون

مهم‌ترین نکاتی که باید برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید

بسیاری از گیاهان آپارتمانی را می‌توانید در تابستان در فضای باز نگهداری کنید و این گیاهان از بیرون بودن، لذت می‌برند. اما نباید یک‌باره آن‌ها را از محیط خانه خارج کرده و بیرون بگذارید. باید گیاهان را به‌آرامی و مرحله به مرحله به هوای بیرون از خانه عادت دهید.

باور کنید یا نه، گیاهان هم مثل انسان‌ها دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. گیاهان آپارتمانی عادت دارند که در محیط‌های داخلی با ناز و نوازش رشد کنند؛ بدون وزش باد، دور از باران‌های شدید و دور از تغییرات ناگهانی دمای هوا.

بنابراین، برای اینکه گیاه شما در بهار به‌خاطر این تغییرات آسیب نبیند، ظرف چند هفته سعی کنید آن را به تابش آفتاب یا حتی بارش باران ملایم عادت دهید. می‌توانید برای ساعتی آن‌ها را بیرون بگذارید. هرگز گیاهان آپارتمانی را در طول شب بیرون از خانه رها نکنید تا زمانی که دمای هوای شب به بالای ۱۰ درجه برسد و نوسان نداشته باشد.

برای شروع، چند روز می‌توانید آن‌ها را روزها در فضای بیرونی که در سایه قرار گرفته، بگذارید. سپس آن‌ها را جایی بگذارید که کمی آفتاب صبح یا عصر را دریافت کنند. قبل از منتقل کردن آن‌ها به مکان آفتابی‌تر، یک هفته صبر کنید. البته این نکته برای گیاهانی است که با تابش مستقیم آفتاب، مشکلی ندارند.

هر روز گیاهان آپارتمانی خود را بررسی کنید. اگر رنگ برگ‌ها قهوه‌ای، سفید یا شفاف شده، یعنی آفتاب زیادی دریافت کرده‌اند. در این صورت آن‌ها را به مکانی که سایه‌تر است منتقل کنید.

۴. آب دادن بیشتر

در بهار گیاهان آپارتمانی از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. به‌همین دلیل فصل بهار فرصت خوبی است برای اینکه آن‌ها را بیشتر آب‌ بدهید چون رشد و فعالیت بیشتری دارند. آب دادن بیشتر آن‌ها را برای انتقال سالم به فصل رشد، آماده می‌کند. البته دقت کنید که نباید در آب دادن به گیاه زیاده‌روی کنید.

برای بیشتر گیاهان آپارتمانی بهتر است که روند آب دادن را طوری ادامه دهید که خاک گلدان به‌طور یکنواخت و همیشه در طول بهار و تابستان، مرطوب باشد. در این دو فصل، خاک گلدان را هفتگی بررسی کنید و زمانی که در حال خشک شدن بود، آن را آب بدهید.

لازم نیست گیاه را همیشه در ساعت و روز مشخصی آب بدهید. گاهی ممکن است که گیاه به آب بیشتری نیاز پیدا کند. بهترین راه برای پیدا کردن زمان دقیق آب دادن به گیاه، این است که خاک گلدان را چک کنید.

۵. کود دادن به گیاه

مهم‌ترین نکاتی که باید برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید

بهار فصل رشد گیاهان است و در این فصل، فعال‌تر از همیشه هستند. به‌همین دلیل فصل بهار فرصت خوبی برای کود دادن به گیاهان است. معمولا توصیه می‌کنند که در پاییز و زمستان، کود دادن را متوقف کنید. در فصل بهار دوباره می‌توانید آن را از سر بگیرید.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که در بهار، گیاهان کم‌کم از خواب زمستانی بیدار می‌شوند در نتیجه شما هم بهتر است که کود دادن را کم‌کم شروع کنید و یک‌باره دوز زیادی از کود را به گلدان اضافه نکنید. کود دادن زیاد و یک‌باره می‌تواند نوعی شوک به گیاه وارد کند و باعث آسیب رسیدن به آن شود.

اگر از کودهای مایع استفاده می‌کنید، با یک دوم یا یک‌چهارم از مقدار توصیه‌شده شروع کنید و کم کم تا تابستان، مقدار کود را به‌اندازه‌ی توصیه‌شده افزایش دهید. برای فصل بهار می‌توانید به جای کودهای شیمیایی، از کودهای ارگانیک استفاده کنید.

کودهای شیمیایی قوی می‌توانند گیاهان حساس را بسوزانند به‌خصوص زمانی که تازه در حال بیدارشدن هستند. از کودهای ارگانیک، کمپوست چای یا هر کود طبیعی دیگری که در دسترس دارید استفاده کنید.

۶. هرس کردن شاخه‌های اضافه

در فصل زمستان بعضی از گیاهان آپارتمانی ضعیف می‌شوند یا شادابی خود را از دست می‌دهند. در بعضی از گیاهان، ساقه‌ها بزرگ می‌شوند بدون اینکه برگ داشته باشند. به‌همین‌دلیل بعضی از آن‌ها کم‌پشت می‌شوند و ساقه‌های بلند و بی‌برگ آن‌ها زیاد می‌شود که ظاهر گیاه را خراب می‌کند. فصل بهار فرصت خوبی است برای اینکه گیاه را هرس کنید و شاخه‌ها و برگ‌های ناسالم را جدا کنید.

هرس کردن گیاه در فصل بهار، گیاه را تحریک می‌کند تا ساقه‌های جدیدی بزند و بهتر رشد کند. برگ‌ها و شاخه‌هایی را که خشک و خراب شده‌اند یا ظاهر بدی دارند جدا کنید. برگ‌هایی که قهوه‌ای شده‌اند یا روی آن‌ها لک افتاده از شاخه ببرید.

حتی اگر گیاه شما گل داده، بعد از خشک شدن گل‌ها، آن را از گیاه جدا کنید. اگر گیاه شما بزرگ‌تر از آن چیزی است که می‌خواهید، با هرس کردن می‌توانید از رشد طولی آن کم کنید و به رشد عرضی گیاه اضافه کنید.

۷. جمع کردن آب باران برای آب دادن به گیاه

آب باران بهترین آب برای ریختن پای گلدان است؛ هیچگونه املاح مضر ندارد و حاوی کلر نیست. قبل از شروع فصل بارندگی، ظرف‌هایی برای جمع کردن آب باران در فضای باز بگذارید. بشکه‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توانید در آن آب باران را جمع کنید. این بشکه‌ها شیر دارند و به‌راحتی می‌توانید آب را در ظرف‌های کوچک بریزید و برای آب دادن به گیاه استفاده کنید.

۸. فراهم کردن امکان هواخوری گیاه

گیاهان هم مثل انسان از نسیم بهاری و هوای آزاد لذت می‌برند. اگر گیاهان خود را نزدیک پنجره نگه می‌دارید، در روزهای بهاری، پنجره را باز کنید تا کمی هوای تازه و رطوبت بهاری وارد خانه شود. این روش، یکی دیگر از روش‌های رایج برای عادت دادن گیاهان به هوای بیرون از خانه است.

اگر گلدان‌های بزرگ دارید که امکان بیرون بردن آن‌ها از خانه وجود ندارد، با باز کردن پنجره‌ها فرصتی برای هواخوری این گیاهان فرام کنید.

۹. دور کردن گیاهان از پنجره‌های آفتاب‌گیر

مهم‌ترین نکاتی که باید برای مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی بدانید

با آغاز فصل بهار، روزها بلندتر می‌شوند و نور آفتاب هم شدیدتر می‌شود. این افزایش نور آفتاب و افزایش مدت زمان قرار گرفتن در آفتاب، برای گیاهان حساس می‌تواند مضر باشد. اگر گیاهی دارید که در کنار پنجره‌های آفتاب‌گیر قرار دارد، باید بلند شدن روزها و تابش شدیدتر آفتاب را در نظر بگیرید.

اگر گیاهان آپارتمانی شما از آن دسته گیاهانی هستند که نور آفتاب را دوست دارند، مشکلی نخواهید داشت ولی اگر گیاهانی دارید که به تابش مستقیم آفتاب حساس‌اند، باید آن‌ها را از پنجره‌ها دور کنید و جای جدیدی برای آن در نظر بگیرید.

اگر نمی‌دانید گیاه شما چه واکنشی در برابر تابش آفتاب دارد، باید چند روز صبر کنید. اگر نشانه‌هایی از سفید شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها در گیاه مشاهده کردید، یعنی گیاه شما تابش این همه آفتاب را دوست ندارد. در این صورت برای فصل بهار و تابستان که روزهای بلند و آفتاب گرم دارند، باید جای گلدان‌های خود را عوض کنید.

۱۰. بررسی گیاهان از نظر آفت‌ها

بعد از تمیز کردن برگ گیاه، به‌خوبی پشت و روی آن را بررسی کنید. داخل خاک را با ذره‌بین نگاه کنید. اگر نشانه‌هایی از وجود حشره‌ها و آفت‌ها دیدید، باید اقدامات لازم برای دفع آفت را انجام دهید. برای دفع آفت می‌توانید اسپری‌های مخصوص را از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید.

سوالات رایج در مورد مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی

چه زمانی باید کود دادن به گیاه را شروع کنیم؟

از همان ابتدای بهار یعنی فروردین‌ماه، کود دادن به گیاه را شروع کنید. اول از مقدار کم کود شروع کنید و در ماه‌های بعد مقدار کود را افزایش دهید.

آیا می‌توانم در بهار گیاهان را به بیرون از خانه منتقل کنم؟

انتقال گیاهان به فضای بیرون از خانه، به شرایط آب‌وهوا بستگی دارد. اگر هنوز شب‌ها سرد می‌شود و باد سرد می‌وزد یا بارندگی‌های شدید دارید، وقت مناسبی برای بیرون بردن گیاهان نیست. در صورتی که هوا مساعد بود، گیاهان را کم‌کم به بیرون منتقل کنید. ابتدا از روی یکی دو ساعت شروع کنید تا گیاه به هوای بیرون از خانه عادت کند.

آیا تعویض گلدان در بهار ضروری است؟

همه‌ی گلدان‌ها نیاز به تعویض ندارند. فقط گلدان‌هایی را تعویض کنید که دیگر شرایط مناسبی برای رشد گیاه ندارند. دقت کنید که بعضی از گیاهان، نسبت به تعویض گلدان حساس هستند و مدتی طول می‌کشد تا به گلدان جدید عادت کنند.

اگر تصمیم گرفتید که گلدان یک گیاه را عوض کنید، بهار بهترین فصل برای این کار است. تعویض گلدان یکی از مهم‌ترین مراقبت بهاری از گیاهان آپارتمانی برای بعضی از گیاهان است.

جمع‌بندی

با آغاز فصل بهار تغییراتی در آب‌وهوای محیط و خود گیاه ایجاد می‌شود که نیازهای آن را تغییر می‌دهد. روزها بلندتر می‌شوند، تابش آفتاب شدیدتر می‌شود و هوا گرم‌تر می‌شود. خود گیاهان هم بسیار فعال‌تر از همیشه هستند و بیشترین رشد را در همین فصل دارند. به همین دلیل باید تغییراتی در مراقبت‌های گیاهان آپارتمانی اعمال کنید.

از نمونه مراقبت‌های بهاری از گیاهان آپارتمانی می‌توان به آب دادن بیشتر، کود دادن، هرس کردن و تعویض گلدان اشاره کرد. این اقدامات گیاه را برای رشد و شکوفایی بیشتر، تحریک می‌کنند و گیاهانی زیباتر و شاداب‌تر خواهید داشت.

منبع: Getbusygardening

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار