چاپ کد خبر: 100292
1 دی 1401

موتور خودرو قبل از شروع رانندگی چقدر باید گرم شود؟

بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. در خودرو‌های مدرن کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.
صدا و سیما:  بسیاری از مالکان خودرو سال‌های زیادی است که قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود اقدام به گرم کردن موتور می کنند.
آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند با درجا کار کردن خودرو، موتور آن گرم خواهد شد و این کار سبب کارکرد بهتر موتور و کاهش مصرف آن می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این ادعا واقعاً درست است؟

قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

از قدیم، بسیاری از رانندگان قبل از شروع رانندگی موتور خودروی خود را گرم می‌کنند. ولی آیا این کار واقعاً ضروری است؟ شاید این موضوع، آن روزها اهمیت بالایی داشت؛ خودروهای قدیمی که به جای انژکتور مجهز به کاربراتور بودند را قبل از رانندگی مجبور بودید چند دقیقه گرم کنید. دلیل آن این بود که این خودروها از یک قطعه به نام ساسات بهره می‌بردند که قبل از استارت در هوای سرد باید بسته می‌شد و با باز شدن، موتور به صورت روان کار می‌کرد.

ولی، این روزها با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی خودرو حاصل شده  گرم کردن موتور قبل از شروع به رانندگی همچون گذشته ضرورتی وجود ندارد.

این خودروها به سنسورهای بسیاری مانند سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا و بسیاری سنسورهای دیگر مجهز هستند. در فرایند استارت موتور، ECU خودرو داده‌های ورودی از همه این سنسورها را دریافت می کند و به همین دلیل، در اصطلاح فنی به این فرایند Open Loop یا حلقه باز می گویند.

در فرایند Open Loop موتور شروع به گرم شدن می‌کند و در عین حال، ECU موتور را مجبور می‌کند تا برای کمک به این فرایند، با سرعت بیشتری کار کند. زمانی که فرآیند گرم شدن موتور کامل شد، موتور وارد فرایند Closed Loop یا حلقه بسته می‌شود. از این رو، در خودروهای مدرن  نیاز به درجا کار کردن موتور برای گرم کردن آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، در این خودروها کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

البته کارشناسان توصیه می کنند در فصول سرد و یخبندان فرصت چند دقیقه ای به خودرو داده شود تا مایعات و روان کننده قطعات شامل انواع روغن و همچنین آب گردش مناسب را انجام دهند .

با همه این اوصاف، پاسخ به این سؤال که چقدر باید قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کرد به مدل و سن خودرو بستگی دارد. علاوه بر این، درجا کار کردن طولانی موتور خودرو به نوبه خود می‌توانید تاثیرات مخربی روی قطعات مختلف بگذارد. به عنوان مثال در اثر این کار میزان تولید گازهای سمی و بدون بو مانند کربن مونوکسید افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، درجا کار کردن بیش از حد خودرو می‌تواند عملکرد موتور را در طول زمان کاهش دهد.

توصیه می شود پس از روشن شدن خودرو با تاخیر چند دقیقه ای و چک کردن داشبورد و توجه به علائم هشدار دهنده و کنترل آنان به آرامی از پارکینگ خارج شوید.

از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید موتور خودرو به مدت طولانی در جا کار کند. اگر خودروی انژکتوری دارید می توانید چند دقیقه بعد از استارت خوردو و روشن شدن آن با کمی تاخیر شروع به حرکت کنید.

در فصل زمستان، اگر مثلاً می‌خواهید یخ شیشه‌ها را آب کنید یا داخل کابین را گرم کنید، می‌توانید چند دقیقه اجازه بدهید موتور به صورت درجا کار کند.

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کارکردن
١– مخلوط شدن روغن با بنزین
خودرو در موقع کار کردن، سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت را به‌طوری تنظیم می‌کند که مقدار سوخت موردنظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به‌دلیل این‌که در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد، احتراق داخل سیلندر به‌طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به‌صورت نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

٢- گرم شدن بیش از حد سیلندر
گرم شدن بیش از حد سیلندر-درجا کار کردن خودرو
به‌دلیل این‌که در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد، دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش دما می‌تواند به سیلندر خودرو، واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

٣- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده
به‌علت گرم شدن زیاد موتور خودرو، فن‌های خنک کننده باید به‌طور مداوم کار کنند تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو  و کاهش عمر آن‌ها خواهد شد.

۴- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی
فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف‌ترین قطعات الکترونیکی خودرو هستند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند؛ در نتیجه فشار زیادی به سیستم برقی خودرو و همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۵- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز‌های اسیدی
کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌گویند که در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌شود و می‌تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور خودرو شود.

۶- آسیب رساندن به سیستم اگزوز خودرو
با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد، خودرو در حالت درجا کار کردن گازهای سمی ‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند.

٧-ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو

ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو-درجا کار کردن خودرو
توجه داشته باشید که معمولاً سرویس‌ها و تعویض قطعات مصرفی خودرو با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام می‌شود. در صورتی که طبق عادت خودرویتان را در زمان طولانی روشن نگه دارید تا به‌صورت درجا کار کند، باید دقت داشته باشید که کارکرد موتور، تسمه‌ها، روانکار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی پارامتر موردنیاز برای سرویس و نگهداری خودرو یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت. این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌تواند خطرناک و جدی باشد.

بیشتر بخوانید

عیب یابی و تشخیص خرابی خودرو با بو کردن

۱۸ نوع شاهین باشکوه و زیبا که تاکنون ندیده اید+ عکس

۷ نشانه اصلی سوختن واشر سرسیلندر ماشین و نحوه تعمیر آن

در کانال اول فارس عضو شوید 

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حمید شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳

استاد عزیز بنده هم رشته درسس مکانیک و هم از سن ۱۰ سالگی با علاقه فراوان تعمیرگاه بودم تمام اطلاعات شما با دلیل اشتباست.مثلا اگر بنزین به کارتل نفوذ کنه که محاله انفجار صورت میگیره یا سیلندر یا درپوشها پرت میشوند وبطور کلی گرم کردن واجبه در هوای سرد ولی راه حل خوبش اینه که بعد از ۳ تا ۵ دقیقه در دنده ۱ حدود ۱ کیلومتر سرگاز حرکت کنید .سرد حرکت کردن دهها اسیب خودرویی داره

.. دنیا شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

ساقیتون کیه شماها معلوم هست چتونه
راست میگن تنها چیزی که داخل دنیا عادلانه تقسیم شده عقله چون هیچ کس اعتراض نمیکنه مال من کمه
چیزی که بهتون ربط نداره نظر ندین

کشاورز شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

دو دقیقه خوبه یرای گرم کردن نه یک ساعت برای خفه کردن ملت موافقم

عماد شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

عماد شریح ماشین دوست دارد

پیمان شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰:۲۴

من نمیدونم کی به تو یکی اجازه داده تا این اراجیفات تو تحویل مردم بدی
اقا نکن این کار رو میری میزنی ماشینت یاتاقان میزنه خرجش برات بالا ۱۵ تومنه هــــــــــــا
داداش من خودم تا ماشینم کم کمش ده دقیقه روشن نباشه و امپر ابش تا ۷۰ درجه بالا نره حرکت نمیکنم و الانم ۴ ساله اصلا هم دست نزدم اونم چی موتور پژو چهارصدو خورده ای اها تازه روشم ی فن درجا هستش بعد دماشم با دستگاه اوردمش پایین رو بنزینم تا ۱۷۰ الی ۱۸۰ هم تو جاده اروم میرم
تو یکی دیگه….. تعریف نکن

علی جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

باسلام.نظرشما کاملا متین وقابل احترام.تشکر.

معمار جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

وجدانن ۸ یا ۹ سال یه ماشین دست خودمه زمستون وقتی کارم باهاش تموم میشه توش میخوابم بخاری روشنه تا صبح و بعدش هم میزنم بکار و تابستان هم که کولر روشن توش میخوابم تا صبح یعنی خاموشی کمتر داره موتورش هنوز تکون نخورده روغن و فیلتر رو سر موعد عوض کن یک عمر کار میده

حسن جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴

خودرو باید بین یک تا دو دقیقه در جا کار کند بعد ۵۰۰متر با دنده یک بسیار آرام حرکت کند و سپس تقریبا ۵۰۰متر با دنده ۲ادامه دهد و آرام سرعت و دور موتور افزایش یابد .به این ترتیب تمامی قسمت‌های خودرو حتی گریس های بلبرینگ چرخها هم گرم میشو.اصولی آرین راه برای گرم کردن خودرو

۱+۲=۴ جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳

خودرو باید بین یک تا دو دقیقه در جا کار کند بعد ۵۰۰متر با دنده یک بسیار آرام حرکت کند و سپس تقریبا ۵۰۰متر با دنده ۲ادامه دهد و آرام سرعت و دور موتور افزایش یابد .به این ترتیب تمامی قسمت‌های خودرو حتی گریس های بلبرینگ چرخها هم گرم میشو.اصولی آرین راه برای گرم کردن خودرو

مختار جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

داداش یه چی یادت رف.اونم اینکه اول صب بشین توماشین حرکت کن استارت کیلو چند

جانان جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

شماره.. ۰۹۲۲…۲۰۲۵

ftf جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

اراجیف تحویل مردم ندید ،متور خودرو وقتی کە سرد هست .حتما باید چند دقیقه گرم بشە ..چون در اون حالت دور موتور پایین هست و تمام قطعا بە طور اروم در حال حرکت هستن .تمام قطعات خودرو درسرما حالت انقباض و انبساط دارند.اگر یکدفعە گاز بدی بە خودرو قطعات سایش بیشتری خواهند دشت ..ودر مدت یک الی دوسال باعث کج شدن رینگ و پیستون یا ترک پیستون میشە و باعث میشه روغن سوزی داشتە باشید…وهمچین روغن موتور ها درهوای سرد غلیظ تر میشن و باعث میشه سخت تر به قطعات بالایی موتور برسن ..پس حتما ۳الی ۵ دقیقه موتور باید درجا گرم بشه

علیرضا جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۹:۴۹

تو ماشینهای کاربراتور مثل پراید صبا تا قبل انژکتوری یک سنسور هست که وقتی هوا سرده ابا دور موتور بالا به شما میگه که موتور سرده ولی در موتورهای انژکتوری سیستن ها پیشرفت کرده اینکه درجا کارکردن خودرو تا مدت زمان زیاد خوب نیست با توجه به تجربه ۵۰ساله در زمینه خودرو از نسب کاربراتور تا الان بهتراست خودرو حرکت ولی با سرعت کم تا تمامی قطعات به مرور گرم و حرکت کند یک قلن شما تسمه تایم ماشین سر یک کیلومتر مشخص باید عوض شه اینجوری موتو کار میکنه تسمه تایم درگیر و از طرفی محیط که ماشین ثابت هست هوا آلوده میشه مخصوصا پارکبنگ که سموم به واحدها رسوخ میکنه باز هرجور خودتان صلاح میدانید همینجوری ماشین نو فعلی نزده میرقصن وای بحال اینکه اینگونه بخواد درجا کار کنه ماشین گرم بشه خب ابا قطعات بلبرینگ چرخها و گیربکس بر اثر س نابه نظر در زمان درجا کار کردن والوالین وروغن داخل گیربکس نرم هست که چرت دنده عکاسی نبیته؟

مصطفی پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

سلام بنظر من اگه کسی تو قرعه کشی فرزند آوری شانس داره به حرف کارشناسی گوش کنه وفاتحه ماشین بخونه هههههه

مصتفا پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

به نظر من هیشکی نمیتونه بگه چی درسته چی غلط با یگ ک تعمیر کار صحبت کنید تا فاتحه ماشینتون بخونه

سجاد حسن زاده۰۹۳۸---۶۴۶۴ پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

کار شناس مکانیک اره باید ۵یا ۶دقیقه درجا کار کنه

اشنا پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

موتورباید۲دقیقه چه هوای سردوچه هوای گرم درجاکارکنه بعدبادورپایین حرکت کنی که دمای اب ازگرم شدن موتورخبربده بعدباسرعت مجازرانندگی کنی وسلام

ناشناس پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

موتورباید۲دقیقه چه هوای سردوچه هوای گرم درجاکارکنه بعدبادورپایین حرکت کنی که دمای اب ازگرم شدن موتورخبربده بعدباسرعت مجازرانندگی کنی وسلام

ناشناس پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۳۶

من که موندم کی درست میگه کی غلط …بابا رد دادیم بخدا!!!!!!!

نگین پنجشنبه , ۸ دی ۱۴۰۱ - ۵:۰۵

متشکرم نظرات عالی بود سواد مکانیکیمنبالابردید

مهدی چهارشنبه , ۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰

گرم نکردن ماشین گیربکس اتوماتیک درفصل سرد سال وحرکت زودهنگام پس از روشن کردن با آن مساوی است با نابودی گیربکس ….

قاسم چهارشنبه , ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

خوشم اومد .بخدا دارند با نظرهای مسخره مردم رو مسخره می کنند الان همه مردم آگاهند

بهرام پور چهارشنبه , ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

شما تو روزهایی که دما زیر صفر یا حدود صفر هست اگر تونستی بدون گرم کردن خودرو دوگانه کارخانه رانندگی کنید و ماشین زیر پات خاموش نکرد تمام این اراجیف صحت دارد. مهندس وقتی موتور سرد باشد گاز به جای احتراق یخ میزنه چی داری میگی ؟؟؟؟

جواد سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶

سلام بر رانندگان عزیز استفاده کردم از نقطه نظر های شما سلامت باشید

حقیقت جو سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳

دریک سایت معتبرعلمی خودروامده بودخودرودرهرهوایی بلافاصله پس ازروشن شدن بایدبه آرامی حرکت کندتابه تدریج گرم شود

آرش سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

من مکانیک هستم وماشین باید گرم بشه وتا رینگ نشکنه

تارزان سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰

اینا همش تقصیر اروپا،آمریکا،ایسرایله
خخخخخخ

در جا زدن بیهوده سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲

بعد از چند ساعت خاموشی موتور در سرما موقعی که استارت خورده میشود چند دقیقه اول موتور با دور موتور بالا کار میکند و بلافاصله به حالت نرمال و آماده حرکت میشود ولی متاسفانه به علت نبود بخاری درجا در خیلی از ماشین های ساخت داخل،رانندگان تا بالا آمدن دمای آب برای روشن کردن بخاری منتظر میمانند که این باعث خجالت سازندگان داخلی هستش که دوست دارند هزار سال از بقیه دنیا عقب بمانند و بنجل های از رده خارج را به قیمت پیشرفته ترین ماشین های دنیا به مردم بفروشند
یا رب روا مدار که گدا معتبر شود زگر شود زخدا بی خبر شود

ناشناس سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

هرچی بیشتر ناز وسیله ای بکشید زودتر داغون میشه

رضا سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

سلام با این خودرو های داخلی انتظار زیادی نباید داشت تجربه ۱۰ ساله من میگه خودرو سه الی ۴ دقیقه درجا کار کنه بهتره ک روغن و آب ب قطعات خودرو برسه و ایسو با سنسور ها هماهنگ بشه البته تو فصل سرما

علیرضا سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

سلام فکرکنم این نویسنده محترم به‌طور غیرمحسوس از طرف صنف مکانیک خودرو این مقاله را ارائه کرده تادارندگان خودرو آسیب ببینند و به مکانیک مراجعه کنند…البته کمی شوخی…

خودم سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

وقتی ادم بیسوادی میسه مسول امور یک سایت توقعی بیش از این نداشته باشین.

بلی سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۱

اینا همش کار دشمن……خخخخخ

ناشناس سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۸:۵۸

سلام موتور باید چند دقیقه روشن باشه و گرم بشه .

ناشناس سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱:۳۹

موتورتازمانی که کمی کرم نشده باشه خاموش ویا صدای ناهنجارمیده مواظب ماشینتان باشید خواهشن بااین گرانی قطعات وتعمیرکاران .

ناشناس سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱:۳۶

موتورتازامی که کمی کرم نشده باشه خاموش ویا صدای ناهنجارمیده مواظب ماشینتان باشید خواهشن بااین گرانی قطعات وتعمیرکاران

M سه شنبه , ۶ دی ۱۴۰۱ - ۰:۰۰

نظرات بعضی درست هست بعضی هم تا حدودی نادرست ماشین باید سه الی چهاردقیقه درجا کارکند و بعد از ان بادور ارام حرکت کنید

ناشناس دوشنبه , ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶

اهمه این حرفها زیر سر آمریکا انگلیس هستش نمی‌خوان ماشین ما سالم بمونه

ناشناس دوشنبه , ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰

انسانهاهم‌بایدیواش‌یواش‌‌خودشان‌راگرم‌کنندوگرنه؟؟؟

ا س سیم کش دوشنبه , ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

حداقل کم درهوای زمستانی ۵دفیقه باید کارکند تا روغن شل شوداب گرمترشود بنزین خام نباشد و بعدش حدودا ۳ کیلومتر راه رابا یرعت ۴۰ ۵۰ ۶۰ لرو تاخودرو درست اما ده شود

مجید مرادی دوشنبه , ۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۳۸

من ماشین سورن مدل ۹۷ دارم تو سرما باید حداقل ۵ دقیقه درجا کار کنه تا موتور گرم بشه وگرنه خاموش میشه پیش مکانیک هم بردم گفته طبیعی است و باید موتور تو سرما گرم بشه

بهزاد شمس یکشنبه , ۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

نظر من اینه خودرو تا حدی درجا کار کند که بخاری خودروی بتواند باد سرد را به باد ملایم تبدیل کند.
البته من خودم کارشناس ارشد مکانیک هستم.

محمد یکشنبه , ۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

متور خودرو مانند بدن انسان میمونه، اگر دقت کرده باشین هر انسانی قبل از ورزش سنگینی باید بدن را خوب گرم کرد با نرمش های آرام و درجا، متور خودرو هم همینطور هست، همون لحظه ی روشن کردن متور خودرو چند دقیقه درجا کار کردن باعث میشه هم روغن بالا بیاد و هم قطعات داخل متور به آرامی گرم بشه،،

حمید ایلی پور یکشنبه , ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴

متن برای پول در آوردن

آخرین اخبار