موتور خودرو قبل از شروع رانندگی چقدر باید گرم شود؟

بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. در خودرو‌های مدرن کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود. صدا و سیما:  بسیاری از مالکان خودرو سال‌های زیادی است که قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود اقدام به گرم کردن موتور می […]

روشن کردن ماشین بدون استارت زدن و حتی بدون کمک دیگران

بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. در خودرو‌های مدرن کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.
صدا و سیما:  بسیاری از مالکان خودرو سال‌های زیادی است که قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود اقدام به گرم کردن موتور می کنند.
آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند با درجا کار کردن خودرو، موتور آن گرم خواهد شد و این کار سبب کارکرد بهتر موتور و کاهش مصرف آن می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این ادعا واقعاً درست است؟

قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

از قدیم، بسیاری از رانندگان قبل از شروع رانندگی موتور خودروی خود را گرم می‌کنند. ولی آیا این کار واقعاً ضروری است؟ شاید این موضوع، آن روزها اهمیت بالایی داشت؛ خودروهای قدیمی که به جای انژکتور مجهز به کاربراتور بودند را قبل از رانندگی مجبور بودید چند دقیقه گرم کنید. دلیل آن این بود که این خودروها از یک قطعه به نام ساسات بهره می‌بردند که قبل از استارت در هوای سرد باید بسته می‌شد و با باز شدن، موتور به صورت روان کار می‌کرد.

ولی، این روزها با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی خودرو حاصل شده  گرم کردن موتور قبل از شروع به رانندگی همچون گذشته ضرورتی وجود ندارد.

این خودروها به سنسورهای بسیاری مانند سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا و بسیاری سنسورهای دیگر مجهز هستند. در فرایند استارت موتور، ECU خودرو داده‌های ورودی از همه این سنسورها را دریافت می کند و به همین دلیل، در اصطلاح فنی به این فرایند Open Loop یا حلقه باز می گویند.

در فرایند Open Loop موتور شروع به گرم شدن می‌کند و در عین حال، ECU موتور را مجبور می‌کند تا برای کمک به این فرایند، با سرعت بیشتری کار کند. زمانی که فرآیند گرم شدن موتور کامل شد، موتور وارد فرایند Closed Loop یا حلقه بسته می‌شود. از این رو، در خودروهای مدرن  نیاز به درجا کار کردن موتور برای گرم کردن آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، در این خودروها کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

البته کارشناسان توصیه می کنند در فصول سرد و یخبندان فرصت چند دقیقه ای به خودرو داده شود تا مایعات و روان کننده قطعات شامل انواع روغن و همچنین آب گردش مناسب را انجام دهند .

با همه این اوصاف، پاسخ به این سؤال که چقدر باید قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کرد به مدل و سن خودرو بستگی دارد. علاوه بر این، درجا کار کردن طولانی موتور خودرو به نوبه خود می‌توانید تاثیرات مخربی روی قطعات مختلف بگذارد. به عنوان مثال در اثر این کار میزان تولید گازهای سمی و بدون بو مانند کربن مونوکسید افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، درجا کار کردن بیش از حد خودرو می‌تواند عملکرد موتور را در طول زمان کاهش دهد.

توصیه می شود پس از روشن شدن خودرو با تاخیر چند دقیقه ای و چک کردن داشبورد و توجه به علائم هشدار دهنده و کنترل آنان به آرامی از پارکینگ خارج شوید.

از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید موتور خودرو به مدت طولانی در جا کار کند. اگر خودروی انژکتوری دارید می توانید چند دقیقه بعد از استارت خوردو و روشن شدن آن با کمی تاخیر شروع به حرکت کنید.

در فصل زمستان، اگر مثلاً می‌خواهید یخ شیشه‌ها را آب کنید یا داخل کابین را گرم کنید، می‌توانید چند دقیقه اجازه بدهید موتور به صورت درجا کار کند.

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کارکردن
۱– مخلوط شدن روغن با بنزین
خودرو در موقع کار کردن، سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت را به‌طوری تنظیم می‌کند که مقدار سوخت موردنظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به‌دلیل این‌که در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد، احتراق داخل سیلندر به‌طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به‌صورت نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

۲- گرم شدن بیش از حد سیلندر
گرم شدن بیش از حد سیلندر-درجا کار کردن خودرو
به‌دلیل این‌که در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد، دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش دما می‌تواند به سیلندر خودرو، واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

۳- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده
به‌علت گرم شدن زیاد موتور خودرو، فن‌های خنک کننده باید به‌طور مداوم کار کنند تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو  و کاهش عمر آن‌ها خواهد شد.

۴- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی
فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف‌ترین قطعات الکترونیکی خودرو هستند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند؛ در نتیجه فشار زیادی به سیستم برقی خودرو و همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۵- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز‌های اسیدی
کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌گویند که در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌شود و می‌تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور خودرو شود.

۶- آسیب رساندن به سیستم اگزوز خودرو
با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد، خودرو در حالت درجا کار کردن گازهای سمی ‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند.

۷-ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو

ایجاد خطا در مورد سرویس به‌موقع خودرو-درجا کار کردن خودرو
توجه داشته باشید که معمولاً سرویس‌ها و تعویض قطعات مصرفی خودرو با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام می‌شود. در صورتی که طبق عادت خودرویتان را در زمان طولانی روشن نگه دارید تا به‌صورت درجا کار کند، باید دقت داشته باشید که کارکرد موتور، تسمه‌ها، روانکار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی پارامتر موردنیاز برای سرویس و نگهداری خودرو یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت. این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌تواند خطرناک و جدی باشد.

بیشتر بخوانید

عیب یابی و تشخیص خرابی خودرو با بو کردن

۱۸ نوع شاهین باشکوه و زیبا که تاکنون ندیده اید+ عکس

۷ نشانه اصلی سوختن واشر سرسیلندر ماشین و نحوه تعمیر آن

در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

مطالب مرتبط

وقتی ماه کامل است هنگام رانندگی خیلی احتیاط کنید

رانندگی با این دو خودرو نیازی به گواهینامه ندارد

۱۱ روش موثر برای جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی

نظرات

  • احمد

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    دم شما راننده ها گرم باشه ماشین خودش گرم میشه


  • علی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    اگر این مطلب درست باشد برای خودروهای بروز است نه ماشین ایرانی که تکنولوژی ۳۰سال پیش دارند


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    گرم کنید شما اگه ماشینه خودتونو نشناسید دیگه چرا سوار میشید. ی ماشین با دو دقیقه گرم میشه ی ماشین با ۱۰دقیقه بستگی ب صاحب ماشین داره


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    اول صبح دور موتور از ۱بالاتر هست
    بهترین کار اینه که بذارید دور موتور بیاد روی ۱ بعد حرکت کنید


  • کیوان

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    من صبحا ماشینو تو سرازیری با دنده دو روشن میکنم.به خدا تا شب مثل اسب میدوو بیچاره


  • عباس پزشکی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    وقتی سررشته نداری حرف الکی نزن ، در فصل سرما باید حداقل ده دقیقه موتور درجا کار کند ، با نزدیک بیست سال سابقه رانندگی در جاده به جرات میگم با درجا کار کردن هیچ آسیبی به موتور وارد نمیشه


  • علی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    باسلام خدمت دوستان من خودم توهوای سرد قبل اینکه استارد بزنم کلاج ماشین را تا تح نگه میدارم که گیربگس ازاد بشه بعد روشن میکنم تا دو دقیقه ماشین گرم بشه بعد ارام ارام کلاج را ول میکنم دودقیقه دیگه هم گرم میشه بعد به ارامی راه میفتم گاز زیادی هم نمیدم تا ماشین راه بیفته وقتی گرم شد دیگه مشکلی نیست تا حالا هم به هیچ مشکلی برنخوردم پارکینگ هم ندارم یا علی


  • معین

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    برای هوایی مثل تهران که خیلی سرد نمیشه دوقیقه بزارید ماشین درجا کار کنه بعد بدون بالا بردن دور موتور حرکت کنید تا گرم شه
    مثلا پراید بیشتر از ۲ نره


  • فرهاد

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    بابا جان بنده خدا گفته نباید مدت طولانی کار کنه چند دقیقه کافیه.چرا ما مردم اینطوری هستیم اینقدر هجمه وارد میکنین سزاوار نیست بخدا. پناه میبرم به خدا از گناه زبان.


  • محسن

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    این قدر چرت پرت نگید همش کار آمریکا هس مرگ بر آمریکا


  • احسان

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    حتما باید خودرو در روزهای سرد سال به مدت ۵دقیقه ودر فصول گرم سال به مدت یک دقیقه درجاکارکند قبل ازحرکت به این دلیل که روغن درکارتر ماشین جمع شده به طورکامل درکل موتور پخش وباعث روان شدن پیستون وسوپاپ ومیل بادامک و…شده وهمچنین باعث بالا رفتن کارایی موتور شود در روزهای سرد بعد ازحرکت هم نباید به ماشین زیاد گاز بدهید تاوقتی که احساس کنید موتور کامل گرم شده من سمند دارم وکسانی که سمند ویاموتور پژو دارند کامل ازاین امر باخبر هستند چون جزو موتورهای گرما سوز هستند یعنی موتور باید خوب گرم شود تابه خوبی کار گند


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    بیشترین خوردگی قطعات ماشین در دمای کم روانکار واستارت اولیه اتفاق نیفته


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    با عرض سلام برای گرم کردن موتور بهتره چند صد متری با دنده سنگین سر گاز حرکت کنید با این روش ضمن گرم شدن موتور واسکازین گیر بکس هم گرم میشه و اسیب نمیبینه


  • Yavar

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    خودروهای ایرانی با گرم کردن به زور راه می افتند چه برسه که سرد حرکت کنی


  • زاگرس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    موتور که سرده اولش روشن میشه خودکار کمی گاز میخوره گرم شد دور موتور برمیگرده ولی باید حتما کمی کار کنه تا هم روغن هم آب دور بوشها کمی گرم بشه درجا زیاد هم خوب نیست.


  • اکرم

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    روزسرد بگیربخواب ماشینتم استراحت کنه


  • محمود

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    برای اینکه قدرت موتور به میزان کافی برسه باید دمای موتور مخصوصا در هوای سرد به حد کافی برسد به طور علمی نیز فرمولی داریم که حرارت یکی از مولفه های قدرت موتور است


  • بهنام

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    سلام
    بحث حرکت کردن اصلا جداست
    اگه ماشین تو گاراژ باشه هواش هم خوب باشه تا تو استارت بزنی بیاری بیرون و در گاراژ رو ببندی میتونی با دنده یک یواش یواش حرکت کنی بری چون روغن موتور و گیربکس روغنش خوبه
    ولی اگه بیرون نگه داشتی ماشین رو بحثش جداست اصلا اونی که میگه نذارین گرم شه خیلی ….میخوره چون روغن ماشین خیلی سفته وحتی اگه هم گرم شد باید یواش حرکت کنین که روغن گیربکس هم خودش رو پیدا کنه چون با موتر گرم نمیشه

    پس جنابی که اونا رو نوشتی بگو وسایلت رو از کی خریدی داداش


  • حسین

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    پانزده دقیقه گرم کردن موتور لازم و واجب لست


  • نامشخص

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    بابا دمت گرم خیلی ببخشید شاید شما جای ماشین خر دالاغ رو میگی که احتیاج به گرم کردن نداره اطلاعات نداری نظر نده مردم را بدبخت نکن مثل اینکه لوازم یدکی فروشی یا مکانیک که حال کردی ماشین سرد حرکت کنه خدای نکرده موتور ماشین طرف ایست کنه خواهشا در فصل سرد بزار ماشین هم متل انسان گرم کنه بعد بدو و نرمش کنو وحالشو ببر دوستتذار تمام ایرانیان


  • محسن

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    اخه ادم بی… بعد از ۲۰ روز گوشی دستم گرفتم چیه رنگیت گردن نطر من پخش نمیکنی توباشی که زر ریادی نزنی فشاری یه مشت لاشی مثل تو چه … میخورن


  • محسن

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    براور من بیجا کردی تو که تاحالا اصلا ماشین سوار نشدی مردم به اشتباه میاندازی خدا شفات بده دوزاری اون مال ماشینای روز دنیاست نه …. که خوایران تولید مبشه پا چیمون به هدما رفت که فرهنگ نگهداری وسرویس رک بلد باشیم مثل خود تو


  • مهدی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    موتور که روشن شد اگه با همان دور بدون فشردن گاز حرکت کنی تا موتور گرم بشه ایرادی داره


  • یه بازنشسته تامین

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    سلام بله منم با توجا که نزدیک به سی سال هم رانندگی کردم وهم الحمدوالله وسیله داشتم کاملا با نظر کارشناس مخالفم بقول ای دوستمان که میگه اول صبح موتور صدا دارد کاملا درست چون هوا سرد ویخبندان روغن موتور هم یه مقدار حالت منجمد میگیره تا روان بشه وبالا بیاد زمان میخواد وبعد چون بخاری هم لازم باید موتور یه دو یا سه دقیقه کار کن ولی نظر کارشناس برا تابستان صدق میکن


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    روغن متور باید گرم بشه وگرنه گاز بدی فیلتر روغنو جمع میکنه باید بزاری گرم بشه متور اطلاعات غلط به ملت ندین


  • علیرضا

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    حتما پارکینک شما مجهز به سوفاژ که ان جا را مثل خونه گرم نگه میداره


  • خخخ

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    همش تقصیر آمریکاست خخخخ


  • SaLhi

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    چندباری ب خصوص هواسردزیادگذاشتم درجاکارکنه ایامشکل ایجادشده


  • Hhjiuhgh

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    ماشین باید گرم بشه


  • قنبری

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    دمت گرم درسته ماشین باید حداقل زمانی برای گرم شدن روغن داشته باشه تا عملکرد بهتری داشته باشه مخصوصا تو هوای زمستونی


  • احمدی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    آقا جان بیخود زور نزن باید آمپر موتور حداقل یک خط بالا بیاد و بعد حرکت کنید اینقدر فرهنگ سازی غلط نکنید اینی که شما میگید در مورد موتورهای جدید و به روز باتکنولوژی گرمای دریچه گاز هیت نه خودرو های ایرانی آشغال با موتوهای قدیمی


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    داداش کارتو چیه که این نظر رو میدی راست میگی با ماشین خودت این کار رو بکن بنده خدا وقتی صبح سرما ماشین روشن بشه دور موتوربالا میره تا ۵ دقیقه موتور در جا با دور بالا خودش داد میزنه که راننده هیچ … نخور دارم گرم میکنم حتی گاز هم نده اونوقت جنابعالی میگی حرکت کنیم بابا تو دیگه کی هستی جیگر تو با این سوادت


  • ایرانی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    ایناهمه‌دروغه‌‌وقتی هوای‌سردموتورماشین‌خیلی سرده‌بگذارید موتور خوب‌گرم‌ونرمال‌شود.بعد حرکت کنید چون‌موتور سرد‌باشه حرکت کنید ۷۰درصد احتمال داره سوپاپ ببره‌داخل‌سرباریک‌سوپاپ یک‌سوراخ‌درازی است که داخلش‌مایعی‌است‌اگه گرم‌نشود‌باعث منغبض‌شدن‌سرباریک‌سوپاپ و گیرکردن‌سوپاپ به‌بدنه که همان بوش‌سوپاپ می‌باشد وازپایین‌ضربهٔ پیستون‌به‌سوپاپ ونهایتا شکستن‌سوپاپ و افتادن‌ته‌سوپاپ داخل محفظه احتراق‌وترکیدن‌سیلندر و کج‌شدن‌شاتون‌وخسارت‌جبران ناپذیربه‌صاحب ماشین که‌ اینکار باخودم‌شده‌ و دیدم چقدر بدبختم‌کردخرج‌موتور


  • ایرانی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    ایناهمه‌دروغه‌‌وقتی هوای‌سردموتورماشین‌خیلی سرده‌بگذارید موتور خوب‌گرم‌ونرمال‌شود.بعد حرکت کنید چون‌موتور سرد‌باشه حرکت کنید ۷۰درصد احتمال داره سوپاپ ببره‌داخل‌سرباریک‌سوپاپ یک‌سوراخ‌درازی است که داخلش‌مایعی‌است‌اگه گرم‌نشود‌باعث منغبض‌شدن‌سرباریک‌سوپاپ و گیرکردن‌سوپاپ به‌بدنه که همان بوش‌سوپاپ می‌باشد وازپایین‌ضربهٔ پیستون‌به‌سوپاپ ونهایتا شکستن‌سوپاپ و افتادن‌ته‌سوپاپ داخل محفظه احتراق‌وترکیدن‌سیلندر و کج‌شدن‌شاتون‌وخسارت‌جبران ناپذیربه‌صاحب ماشین که‌ اینکار باخودم‌شده‌ و دیدم چقدر بدبختم‌کردخرج‌موتور


  • ایرانی

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۱

    ایناهمه‌دروغه‌‌وقتی هوای‌سردموتورماشین‌خیلی سرده‌بگذارید موتور خوب‌گرم‌ونرمال‌شود.بعد حرکت کنید چون‌موتور سرد‌باشه حرکت کنید ۷۰درصد احتمال داره سوپاپ ببره‌داخل‌سرباریک‌سوپاپ یک‌سوراخ‌درازی است که داخلش‌مایعی‌است‌اگه گرم‌نشود‌باعث منغبض‌شدن‌سرباریک‌سوپاپ و گیرکردن‌سوپاپ به‌بدنه که همان بوش‌سوپاپ می‌باشد وازپایین‌ضربهٔ پیستون‌به‌سوپاپ ونهایتا شکستن‌سوپاپ و افتادن‌ته‌سوپاپ داخل محفظه احتراق‌وترکیدن‌سیلندر و کج‌شدن‌شاتون‌وخسارت‌جبران ناپذیربه‌صاحب ماشین که‌ اینکار باخودم‌شده‌ و دیدم چقدر بدبختم‌کردخرج‌موتور


  • ناشناس

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    سلام خدمت بزرگواران من ماشین روشن کردم اومدم حرکت کنم خاموش شد چرا چون ماشین سرد بود هنوز روغن بالا نیومده ولی هروقت ماشین سه دفه کار می‌کنه حرکت میکنم اصلا خاموش نمیشه ونر مال کار می‌کنه


  • Behrouz

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    این هم خنده داره که حداقل ۶ دقیقه درجابایدکارکندبنده ازسال۱۳۵۷اکثرا پشت ماشین سواری بودم باید موقع روش کردن تازمانی که دورتندکارمیکندصبرکردوبعدآرام آرام حرکت کردکه به تدریج گرم شودوتابحال هم هیچ ازنظرموتوری آسیبی درموتورم ندیده ام


  • بهروز

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    این هم خنده داره که حداقل ۶ دقیقه درجابایدکارکندبنده ازسال۱۳۵۷اکثرا پشت ماشین سواری بودم باید موقع روش کردن تازمانی که دورتندکارمیکندصبرکردوبعدآرام آرام حرکت کردکه به تدریج گرم شودوتابحال هم هیچ ازنظرموتوری آسیبی درموتورم ندیده ام


  • محمد

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    درود برکسانی که میگو یند موتور باید گرم بشه خیلی باید علم پایین داته باشیم که زمان سردی اصلا موتور روشن میشه مجدد خاموش میسه و.روغن گرم بشه سیلندر سوپاپ .تمام قطعات گرم بشه حتی گیربکس با درجا کارکردن بهتره


  • سیروان

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    ازخودت مطب نزار باید حداقل ماشین ۶دقیقه روشن باشه تو هوای سرد


  • سلیمان

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    چرا حرف الکی می زنید هوا وقتی زیاد سرد هست لازم است که موتور با دور آرام چند دقیقه کار کنه تا دمای روغن و آب یه کم بالا برود و روغن بهتر در مدار موتور به چرخه در بیاید و همجنین سر سیلند کم کم گرم بشه تا یه دفه با گاز دادن فشار روی سوپاپ و واشر و رینگ موتور نیاد.


  • ابلسن

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    شماها دارید الکی چرت و پرت نیگید خودرو پس از روشن شدن باید ارام حرکت کند تا گریس ها و روغن هیدرولیک و روغن موتور و چرخها همزمان گرم شود


  • ارشک

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    چه بخواهید چه نخواهید خودرو در ترافیک درجا کار می‌کنه. گرم کردن قبل از حرکت هم صد در صد موثره مخصوصاً برای خودروهای داخلی که تکنولوژی قدیمی دارن


  • رامین رنجبر

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    شما کارتون چیه که این تز ها را از خودتون میدین
    اصلا گرم کردن موتور کاری ب داخل کابین نداره گرم شدن موتور برای عمل کرده بهتر رینگ های موتور و سوپاپ ها داخل سرسیلندر هست و اگه ماشین سرد را زیاد گاز بدی چون روغن سرد هست احتمال داره موتور یاتاقان بزنه
    و این چرت و پرت های که شما میگید همش اشتباهه و از نظرات کارشناسی همش اشتباهه


  • ناشناس

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    این مطلب خیلی علمی نیست به عنوان مثال موتورهای ام۱۵مانند کوییک اگه حداقل دو دقیقه گرم نشن کوپ میکنن


  • ناشناس

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    به نظر شما یه ورزشکار میتونه از زیر پتو صبح سرد بلند بشه وبلافاصله وارد یه بازی بشه ماشین هم مثل یه موجود زنده هست درسته که سنسورها و ایسیو وانژکتور در ماشینای امروزی کار روشن شدن در هر اب وهوایی نسبت به کاربرانوری را بهتر انجام میدن وبراحتی روشن میشن ولی دلیل نمیشه بلافاصله باید حرکت کرد موتور سرد وروغن سرد به شدت به قطعات اسیب میزند مخصوصا صبح هوای سرد


  • علی ادیبان

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    شما وقتی صبح زود سرد زمستانی خودرو خود رو روشن میکنید موتور خودرو صدای ناهنجاری دارد و اگه حرکت کنید خودرو ،قدرت حرکت ندارد یعنی موتور گرمای لازم رو ندارد میتوا ند آسیب به رینگ ،پیستون و سوپاپ و …وارد کند باید صبر کرد درجه حرارت لازم در موتور ایجاد شود اشتباه نکنید منجر به خسارت فراوان میشود


  • مسیب دشتی

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    با دادن اطلاعات غلط و غیر کارشناسی مردم را گمراه و متضرر نکنید.!!!


  • احمد محمودیان

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    خود موتور نشان میدهد وقتیکه موتور سرد بلا فاصله ماشین حرکت کند عملک رد ماشین نرمال نیست از حالت م وتور میتوان دریافت لطفا با اطلاعات غلط مردم را گمراه نکنید


  • ناشناس

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۱

    بالاخره بکنیم یا نکنیم؟؟!