چاپ کد خبر: 12504
11 شهریور 1398

شیخ میرزا محمدباقر نظام از علمای استان فارس در فسا درگذشت

میرزا حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر نظام - موسس حوزه علیمه جوادالائمه(ع) فسا

 موسس و تولیت مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) شهرستان فسا دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.به گزارش  اول فارس به نقل از حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ میرزا محمدباقر نظام، شیخ میرزا محمدباقر نظام و موسس و تولیت مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) شهرستان فسا، شب گذشته پس از عمری خدمت به مکتب اهل بیت(ع) دارفانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

موسس و تولیت مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) شهرستان فسا به علت بیماری، مدتی در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) این شهرستان بستری بود که سرانجام پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری، به دیار باقی شتافت.

بر اساس این گزارش ، مرحوم حاج شیخ میرزا محمد باقر، فرزند مرحوم آیت الله میرزا محمود نظام شیرازی (نماینده تام‌الاختیار مراجع عالیقدر نجف، قم و نیز حضرت امام خمینی در مسائل شرعی) و نوه مرحوم آیت الله نظام العلما از نوادگان مرجع فقید مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین آل عصفور بحرانی (برادر زاده مرحوم حاج شیخ یوسف بحرانی؛ صاحب کتاب جاودان حدائق الناظره فی عتره الطاهره) در شهر سامرا و خانواده علم و اجتهاد متولد شد.

او نوه دختری آیت الله میرزا محمود شیرازی از اساتید برجسته حوزه که شاگردانی چون آیت الله العظمی خویی، آیت الله محلاتی، آیت الله سید حسام الدین فال اسیری و… را به عالم اسلام تقدیم کرده اند، نیز به شمار می آیند.

میرزا محمد باقر تا ۴ سالگی را در سامرا گذراند و سپس همراه خانواده به شهر مقدس نجف عزیمت کرد و در مکتب خانه های قدیم این شهر قرآن، خط، حساب مقدماتی و مقداری از دروس فارسی را فرا گرفت. سپس به مدرسه علوی ایرانیان نجف رفت و به دلیل هوش سرشار، مستقیم پشت میز کلاس چهارم دبستان نشست.

در سال ۱۳۳۶ برای اولین بار به ایران سفر کرد و ۳ ماه را در فسا و ۶ ماه را در شیراز گذراند و دوباره به نجف اشرف بازگشت و تا کلاس هشتم را در این شهر به تحصیل پرداخت و دوباره نجف را به مقصد فسا ترک کرد و تا کلاس دوازدهم را در دبیرستان های فردوسی و ذوالقدر فسا سپری کرد.

دست تقدیر، مسافرت میان فسا و عراق را برای محمدباقر جوان رقم زده بود تا جایی که برای اخذ دیپلم وارد دبیرستان شرافت ایرانیان بغداد گردید. بعد از اخذ دیپلم دوباره به ایران بازگشت و خدمت سربازی را در وطن گذراند.

843235

میرزا محمد باقر، تحصیلات مقدماتی را در نجف اشرف و سطح را به مدت ۵ سال در حوزه علمیه شیراز فرا گرفت و مقداری از خارج فقه و اصول را نیز از محضر آیت الله شیخ بهاءالدین محلاتی کسب فیض کرد.

در سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر حضرات آیات گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی، حاج آقا مرتضی حائری و سید رضا صدر بهره فراوان برد و به درجه اجتهاد رسید.

وی از مبارزان برجسته انقلاب در فسا و استان فارس به شمار می آمد که از سال ۱۳۴۲ در کنار مرحوم والد عظیم الشأنش اقدامات گسترده ای را علیه رژیم پهلوی به سرانجام رساند.

برخورد با فرقه ضاله بهائیت در سال ۱۳۴۵ به واسطه تحریم نوشابه های شرکت پپسی‌کولا، مبارزه با بدعت های فرقه ضاله بهائیت مبنی بر تبدیل منزل علی محمد باب به قبله‌گاه بهائیون و جلوگیری از احداث میقات، توزیع مایحتاج زندگی بین عشایر و مستضعفان شهرستان فسا جهت مقابله با قحطی و خشکسالی ۱۳۵۰سال، جلوگیری از مصادره سلاح های مراکز نظامی و توقیف آنها در جریان پیروزی انقلاب برخی از اقدامات مرحوم نظام و پدر بزرگوارش در آن روزهای پرهیاهوست.

مرحوم نظام از سال ۱۳۶۴ با رحلت پدر بزرگوارشان، امامت مسجد جامع فسا را عهده دار گردید که تا آخرین روزهای حیات پربرکت شان ادامه داشت.

تاسیس مدرسه علمیه حضرت جواد الائمه(ع) فسا و تعلیم و تربیت مشتاقان معارف اسلامی از دیگر فعالیت های این عالم مجاهد است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار