مجله زندگی

موفقیت شادی نمی‌آورد اما شادی موفقیت می‌آورد

نشریه «خبرنامه روانشناسی نوشت: نتیجه مرور و بررسی بیش از ۲۰۰ تحقیق در مورد شادی نشان می‌دهد احتمال اینکه شادی به موفقیت منجر شود بسیار بیشتر است

فکر می‌کنید موفقیت به شادی منجر می‌شود؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهد دقیقا عکس این موضوع صادق است: شادی به موفقیت بیشتر منجر می‌شود.

به نوشته اینک (Inc)، سراغ هر فرد موفقی بروید با فردی مواجه می‌شوید که لذت و خوشی را به تاخیر انداخته است و «شادی اکنون» را با «شادی بعد» معاوضه کرده، زیرا نگاهش به اهداف بلندمدت بوده است.

به گزارش اول فارس ، در این فرایند، بسیاری از ما امیدواریم که موفقیت ما را شادتر کند. گاهی این موضوع حقیقت دارد، گاهی موفقیت محرک شادی است. اما اغلب اوقات خلاف این موضوع صدق می‌کند. نتیجه مرور و بررسی بیش از ۲۰۰ تحقیق در مورد شادی که در نشریه «خبرنامه روانشناسی» منتشر شده است نشان می‌دهد احتمال اینکه شادی به موفقیت منجر شود بسیار بیشتر است.
به عبارتی، افراد شاد آمادگی بیشتری برای دنبال کردن اهدافشان دارند و مهارتی که در این روند کسب می‌کنند احتمال دستیابی به اهدافشان در آینده را افزایش می‌دهد. نتیجه این امر حلقه‌ای مداوم از شادی،موفقیت،شادی بیشتر، موفقیت بیشتر است.

به یاد داشته باشید که شادی‌سنج شما همیشه نباید بالا یا مثبت باشد. بر اساس پژوهشی که در نشریه پلاس وان منتشر شده است، احساس توام نشاط و افسردگی، که روانشناسان آن را «تجربه عاطفی درهم‌آمیخته» می‌نامند، پیش‌‌زمینه تقویت سلامت روان است. به نوشته پژوهشگران، پذیرش پیچیدگی زندگی و طیف وسیعی از احساسات، چه خوب چه بد، مسیری برای سلامت روان و رسیدن به شادی کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

بنابراین، اگر به اندازه‌ای که دوست دارید شاد نیستید، فکر نکنید که موفقیت دوای دردتان است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند کسب درآمد بیشتر شادی می‌آورد. اما واقعیت این است که پس از نقطه‌ای مشخص، پول شما را خوشحال‌تر نمی‌کند. با این حال، استفاده از پول برای خرید کمی وقت می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند. یافته‌های پژوهشی نشان داد افراد گاهی به دیگران پول می‌دادند تا کارهایی را برایشان انجام دهند که ضروری بود اما تمایلی به انجامشان نداشتند مانند کارهای روزمره خانه‌داری. بنابراین، جای تعجب نداشت افرادی که کمی پول خرج می‌کردند تا کمی زمان برای خودشان بخرند شادتر بودند و احساس رضایت کلی‌ بیشتری از زندگی داشتند.

فرقی نمی‌کند چقدر درآمد دارید، مهم نیست چقدر ثروتمندید، خریدن کمی وقت خوشحالتان می‌کند.

این موضوع در مورد حفظ چند دوستی نزدیک نیز صدق می‌کند. پژوهشی که در نشریه پلاس وان منتشر شده است نشان می‌دهد که میزان حس شادی که دو برابر کردن تعداد دوستان ایجاد می‌کند به اندازه افزایش ۵۰ درصدی درآمدتان است. کمک کردن به دیگر نیز همین‌طور است؛ براساس پژوهش‌ها، میزان حس شادی که در فرد کمک‌کننده ایجاد می‌شود از فرد کمک‌گیرنده بیشتر است.

فعالیت‌های اجتماعی و تفریح مانند ورزش، ارتباط با خانواده یا دوستان، و دنبال کردن علایق حس شادی و رضایت را افزایش می‌دهند.

بنابراین، به‌جای اینکه بنشینید و به این فکر کنید که کار سخت و به تاخیر انداختن خوشی‌های کوچک و آنی سرانجان نتیجه خواهد داد و خوشحال‌تر خواهید شد، همین الان راه‌هایی بیابید تا احساس شادی بیشتری کنید.

علم می‌گوید احتمال اینکه شادی محرکی برای موفقیت باشد بیشتر است. این یعنی اگر اکنون شادید، بعدا نیز خواهید بود.

اشتراک گذاری